شمارش معکوس برای پاسخ امریکایی ها

کد خبر: 1169121

پس از آنکه ایران جمع‌بندی نظرات خود را درباره متن توافق ارائه شده در مذاکرات هسته‌ای به طرف اروپایی تحویل داد و گفت منتظر پاسخ واشنگتن می‌ماند، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا هم در سخنانی گفت که این کشور پاسخ تهران را دریافت کرده و نظرات خود را با اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت؛ پاسخی که سرنوشت ماه‌ها مذاکرات را مشخص خواهد کرد.

شمارش معکوس برای پاسخ امریکایی ها

مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در وین به اتمام رسیده است و همه چیز اکنون به نظر نهایی امریکا بستگی دارد که اعلام کند قصد بازگشت به برجام را دارد یا کماکان به کارشکنی‌های خود برای رسیدن به توافق احتمالی ادامه می‌دهد. ایران پاسخ خود را نسبت به متن توافق ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا اعلام کرده و منتظر پاسخ امریکایی‌ها است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا شامگاه سه شنبه گفت که نظرات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پرایس گفت: «ما پاسخ‌های ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آن‌ها هستیم. ما نظرات خود را با اتحادیه اروپا در میان خواهیم گذاشت». پرایس اضافه کرد: «موضوعات بزرگ درباره برجام تا حد زیادی حل و فصل شده است». سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اضافه کرد: «روند مذاکرات برجام بیشتر از آنچه نیاز داشته، ادامه یافته است». وی افزود: «موضوع قرار داشتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی، از موضوعات مذاکرات وین نبوده است». پرایس گفت: «مهم برای ما و دیگر طرف‌ها مثل اتحادیه اروپا و اسرائیل این است که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد». اکنون توپ در زمین امریکا است و طی روز‌های آینده مشخص خواهد شد که آیا دولتمردان کاخ سفید پس از گذشت بیش از چهار سال آماده هستند به برجام بازگردند. ایران بار‌ها اعلام کرده که در توافق احتمالی از خطوط قرمز خود که همان تأمین منافع ملی است عدول نخواهد کرد و تا زمانی که اطمینان نداشته باشد که از دستاورد‌های برجام منتفع خواهد شد پای هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد. ایران خواستار لغو همه تحریم‌ها است و از طرفی برای اینکه از تکرار خروج امریکا از توافق هسته‌ای جلوگیری کند خواهان تضمین از واشنگتن شده است. این درحالی است که مقامات امریکایی بار‌ها اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند چنین تضمینی بدهند. حتی مخالفان برجام در امریکا هم هشدار داده‌اند که دولت آتی این کشور به راحتی می‌تواند از هرگونه توافقی با ایران خارج شود و همین مسئله بر احتمال رسیدن به توافق بین تهران و واشنگتن سایه انداخته است. اما با این حال، طرف‌های حاضر در برجام امیدوار هستند که طی روز‌های آینده این توافق به ثمر برسد. همچنین برخی منابع اعلام کرده‌اند که ایران اعلام کرده در صورت خروج رئیس‌جمهور آتی امریکا از برجام، این کشور باید به تهران غرامت بپردازد. چینی‌ها و کارشناسان هم اخیراً اعلام کرده‌اند که اقتصاد ایران ده‌ها میلیارد دلار به خاطر تحریم‌های امریکا ضرر دیده است که امریکایی‌ها باید آن را جبران کنند.

به همین منظور، ایران این بار مصمم است امریکا را به بدعهدی‌هایش در آینده پاسخگو کند. محمد مرندی، کارشناس ایرانی در این زمینه گفت که یکی از اهداف مذاکره، بالا بردن هزینه هرگونه خروج امریکا از توافق در آینده است. وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، تأکید کرد: «هزینه‌دار شدن هرگونه خروج امریکا از توافق، ضرورتی است که هدف آن تقویت توافق و به نفع همه است». مرندی گفت: «یکی از ابعاد بالابردن بها، وجود ضمانت‌های هسته‌ای داخلی است. دیگری اقتصادی و دیگری سیاسی و حقوقی است». این کارشناس ایرانی اضافه کرد: «ضمانت اقتصادی به معنای مصون کردن شرکت‌های خارجی و حمایت از آنان در مقابل تحریم‌های امریکاست.»

استقبال روسیه و اروپا از پاسخ تهران

پاسخ‌های ایران نسبت به متن توافقات هسته‌ای با استقبال روسیه و اتحادیه اروپا همراه شده است و بنابراین راه هرگونه بهانه‌تراشی از سوی امریکا را بسته است. به گزارش خبرگزاری تاس، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت که درخواست‌های ایران در خصوص پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای معقول است. وی در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرده بود در خصوص تلاش تیم ایرانی گفت: «تصمیم‌گیری با مقام‌ها و نمایندگان پارلمان ایران است، قطعاً به عنوان رئیس هیئت روس در مذاکرات وین درباره برجام، می‌توانم شهادت دهم که دیپلمات‌های ایرانی به بهترین شکل تلاش خود را برای تضمین منافع ایران انجام دادند». اتحادیه اروپا هم از این پاسخ‌ها رضایت داشته است. شبکه بلومبرگ دیروز به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده اتحادیه اروپا پیشنهادات ارائه‌شده از سوی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین را «سازنده» می‌داند. بلومبرگ نوشته این نخستین نشانه مثبتی است که نشان می‌دهد مواضع ارائه‌شده از سوی ایران که دو شنبه شب تقدیم اتحادیه اروپا شد باعث ایجاد بن‌بست در مسیر مذاکرات نخواهد شد. مقام مورد استناد بلومبرگ که خواسته به دلیل حساسیت موضوع هویتش پنهان بماند، گفت که البته پاسخ ایران هنوز نیاز به بررسی دارد و سایر طرف‌های توافق هسته‌ای- شامل امریکا، چین و روسیه- هنوز در حال ارزیابی آن هستند. بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های امریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و باید یا پذیرفته شود یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.»

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها