«فردا» گزارش می‌دهد

واکنش‌ها به اظهارات جنجالی لیلاز

کد خبر: 1169419

مواضع هفته گذشته سعید لیلاز، فعال اصلاح‌طلب در مخالفت با احیای برجام و زیان‌آور دانستن این توافق با واکنش‌هایی همراه شده چنانکه که اصلاح‌طلبان نیز به انتقاد از اظهارات وی پرداخته‌اند.

واکنش‌ها به اظهارات جنجالی لیلاز

گروه سیاست سایت فردا - مواضع هفته گذشته سعید لیلاز، فعال اصلاح‌طلب در مخالفت با احیای برجام و زیان‌آور دانستن این توافق با واکنش‌هایی همراه شده چنانکه که اصلاح‌طلبان نیز به انتقاد از اظهارات وی پرداخته‌اند.

صبح نو نیز در این ارتباط نوشته: هرچند برجام یگانه منجی کشور نیست و قطعا ضربه فساد، ناکارآمدی، بی‌تصمیمی‌ها و بدتصمیمی‌ها کاری‌تر و مهلک‌تر بر ارکان کشور بوده است اما بهتر بود جناب لیلاز این توصیه‌ها را در زمان دولت محترم اصلاحات بیان می‌کردند که مع‌الاسف تمام حیثیت و ظرفیت کشور را به زلف برجام گره زد و هشت سال ظرفیت کشور را به پای نهالی ریختند که در آخر سوخت و رشد نکرد.

این روزنامه ادامه داده: صحبت های لیلاز اظهارات جدیدی است که از سوی او شنیده می شود و پیش از این کمتر سابقه داشته که اصلاح طلبان مواضعی واقع گرایانه داشته باشند. همچنانکه در مصاحبه جنجالی او با ظریف، وزیرامورخارجه دولت روحانی، آنجایی که ظریف از فداکاری دیپلماسی برای میدان سخن می گوید، لیلاز از برتری توپ و میدان بر مذاکره سخن نمی‌گوید.

انتقاد از لیلاز اما مختص به اصولگرایان نبود. مثلا فیاض زاهد، امروز در یادداشتی برای «اعتماد» نوشته: سعید در ماه‌های اخیر سخنانی بر زبان جاری می‌کند که قابل فهم نیست اما توجیه‌کننده شرایط موجود قدرت در ایران است.

وی ادامه داده: مشکل سعید لیلاز به تعارضی برمی‌گردد که موجب این التقاط می‌شود. او در جبهه اصلاح‌طلبان است، اما مانیفستی که از جهان پیرامونی ارایه می‌دهد، راست افراطی در ایران را مدهوش می‌کند. عیب بزرگ سعید آن است که به آن متوهمان بیسواد و مکتب نرفته ابزار تئوریکی می‌دهد و با بسته‌بندی زیبا جنس‌های بنجل‌شان را قابل عرضه می‌کند.

زاهد افزوده: سعید لوله توپ را عامل تضمین می‌داند...اما سعید نمی‌گوید که اگر ما شرکت‌های بزرگ امریکا و اروپایی را در پروژه‌های بزرگ نفت و گاز، پتروشیمی، مسکن و خودرو و هاب منطقه‌ای و ده‌ها پروژه دیگر درگیر کنیم، باز هم از برجام خارج می‌شوند؟

عباس عبدی نیز در این خصوص با اشاره به اینکه لیلاز در مقام تحلیل خیلی قاطع حرف می‌زند، و این درست نیست بویژه آنکه تحلیل قرص مُسَکِّن نیست که به خواننده داده تا آن را بخورد و دردش کم شود، نوشته: لیلاز با قاطعیت می‌گفت که بورس از ۱۵۰۰ کمتر نمی‌آید که آمد،آن هم نه الآن که ۱۸ ماه پیش می‌گفت، ولی هیچ گاه توضیح نداد که چرا چنین نشد؟

وی ادامه داده: چنین پیش‌بینی‌های محقق نشده‌ای در سخنان ایشان بارها دیده شده است بدون آنکه توضیحی درباره علل آن و مبانی تحلیل خود بدهد.

عبدی البته ادامه داده: یک جریان اگر اعتماد به نفس داشته باشد از حرف‌های متفاوت نمی‌ترسد. حتی استقبال می‌کند، چون اگر تحلیل جریان را قبول داشته باشد، از شنیدن حرف‌های متضاد با خودش استقبال می‌کند نه آنکه آن را تخطئه کند.

گفتنی است، پیش از این هم مجید اعزازی در مطلبی با عنوان توهم «اتم» در روزنامه تعادل نوشته بود: استدلال آقای لیلاز برای داشتن سپر ژئوپلیتیک یا همان بمب اتم، «تنهایی» ایران است. اما آیا واقعا ایران تنها است؟ به طور قطع، ایران برخلاف تمام تحریم‌های سیاسی و اقتصادی «تنها» نیست و با گروه‌های موثر سیاسی و جهادی منطقه پیوند و همکاری دارد.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها