تضمین؛ عامل تاخیر آمریکا در پاسخ؟

کد خبر: 1169882

سفرهای استانی را حتما ادامه خواهیم داد و دور دوم این سفرها به فاصله کوتاهی آغاز خواهد شد

تضمین؛ عامل تاخیر آمریکا در پاسخ؟

 همه در انتظار تصمیمی هستند که باید واشنگتن بگیرد و پاسخی به پاسخ های ایران روی متن اتحادیه اروپا بدهد اما تا این لحظه این اتفاق نیفتاده، شاید آمریکایی ها هم می خواهند همچون ایران در اولین روز هفته میلادی (امروز ) پاسخ بدهند . با این حال برخی منابع خبری در اسرائیل سعی در فضا سازی های منفی در باره این پاسخ دارند . اکسیوس از رسانه های آمریکایی در این باره به نقل از منابع اسرائیلی خود مدعی شد آمریکا پاسخ مثبت به خواسته های ایران نداده است. در کنار این ها روز گذشته آیت ا... سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در اندک موضع گیری های هسته ای خود در ماه های اخیر ، با تأکید بر این که با وجود تحریم‌ها و تهدیدها دولت کار را با جدیت ادامه خواهد داد، تصریح کرد: در هیچ نشست و مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد، ما زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نخواهیم زد و مجدانه پیگیر رفع مشکلات کشور و مردم خواهیم بود.رئیس جمهور  همچنین با تاکید بر ضرورت استمرار سفرهای استانی دولت، افزود: سفرهای استانی را حتما ادامه خواهیم داد و دور دوم این سفرها به فاصله کوتاهی آغاز خواهد شد. از مردم و با مردم هستیم و خواهیم بود و به لطف خدا و با اتکا به شعار «ما می‌توانیم» مشکلات کشور حل خواهد شد.

کاخ سفید: توافق، قریب‌الوقوع نیست

اما در حالی که مقامات و رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر سعی در القای حاصل‌شدن توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های وین و موافقت آمریکا با شروط ایران داشتند، وبگاه «آکسیوس» در گزارشی این مسئله را رد کرد.آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشت که دولت واشنگتن در روزهای اخیر به تل‌آویو اطمینان داده که در مذاکرات وین امتیازات جدیدی به ایران نداده است.یک مقام آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: «توافق [در مذاکرات وین] ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما هنوز درباره نتیجه مذاکرات ابهام بوده و خلأهایی با ایرانی‌ها وجود دارد. در هر حال، [توافق با ایران] قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد.»

تضمین؛ عامل تاخیر آمریکا در پاسخ؟

 در کنار این ادعاها،برخی رسانه های غربی سعی در گمانه زنی درباره دلیل تاخیر آمریکا در پاسخ دادن به ایران دارند و در این راه احتمالات متعددی را مطرح می کنند. بلومبرگ به عنوان یک رسانه مطرح در ایالات متحده نوشت :  در حالی که متن پیش نویس هیچ تفاوتی با متن قبلی ندارد، بسیاری از تحلیل گران گمانه زنی می کنند که اتفاقات پشت پرده ای در جریان است و هنوز مشخص نیست که چرا چشم انداز رسیدن به توافق روشن تر شده است.  جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا تحت فشار شدید سیاسی جمهوری خواهان قرار گرفته تا با توجه به آن چه آن ها رفتار تهاجمی تر ایران توصیف می کنند، هیچ امتیازی ندهد.  تهران خواستار تضمین هایی در صورت خروج دوباره آمریکا از پیمان است اما دیپلمات های غربی هشدار می دهند که اگر ایران انعطاف نشان ندهد، دو طرف چه بسا که به توافق نرسند.لاورنس نورمن  نویسنده وال استریت ژورنال نیز مدعی شد : درخواست تضمین ایران از آمریکا، یک بار دیگر موجب توقف تلاش ها برای احیای برجام شده و واشنگتن و پایتخت های اروپایی را نسبت به امکان قطعی شدن توافق، نامطمئن کرد.همچنین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در سخنانی چرخه سوخت هسته‌ای را یک چرخه قدرت ساز دانست و با بیان این که انرژی اتمی ربطی به بمب ندارد، خاطر نشان کرد :  بمب را می‌گویند تا اجازه دسترسی به این فناوری را پیدا نکنیم. ما در بخش مولکولی روی آب سنگین کار می‌کنیم و امسال توانستیم خط تولید قطره غربالگری نوزاد از آب سنگین را راه اندازی کنیم. قبل انقلاب نیز با ورود به حوزه فناوری‌های نوین و نوظهور به دلیل آن که قدرت ساز است، مخالف بودند. جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۲ درصد ظرفیت اتمی جهان را در اختیار دارد، اما ۲۵ درصد بازرسی جهان در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و برجام را با تخریب و زیر سوال بردن زیر ساخت هسته ای شروع کردند.

نزدیک‌ترین وضعیت به توافق!

ایران هنوز منتظر دریافت پاسخ طرف‌های غربی مذاکره و مشخصا آمریکا درباره تعدیل هایی است که روی پیش نویس تهیه شده بر مبنای طرح جوزپ بورل اعمال کرد. اما تاخیر آمریکایی‌ها در اعلام نظرشان و تلاش‌هایی که به نظر می‌رسد از سوی رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از جدی‌ترین مخالفان احیای برجام، انجام می‌شود ، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده مبنی بر این که شاید توافق آن طور که گفته می‌شود،در دسترس نباشد. با این حال ،حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌المللی همچنان خوش بین است و باور دارد که اکنون در نزدیک‌ترین وضعیت به توافق قرار داریم. او گفت: « در روزهای گذشته مطالبی درباره جزئیات توافق و به نقل از آقای باقری منتشر شد که به نظر من خیلی اقدام مثبتی بود. به هرحال ما مدت‌ها بود که منتظر بودیم اطلاعات بیشتری درباره مفاد مورد مذاکره به دست آوریم. اطلاعاتی که اکنون ارائه شده نیز به نظر من نشان می‌دهد مورد اختلاف جدی بین طرف ها نمانده باشد».وی افزود: «با توجه به این که گفته شده ایران بحث تحریم‌های سپاه را برای بعد از توافق گذاشته و پذیرفته که اختلافات با آژانس نیز طی یک فرصت 120 روزه حل و فصل شود، موضوعی باقی نیست که خط قرمز آمریکایی‌ها باشد و بخواهند به خاطر آن پاسخ منفی بدهند».بهشتی‌پور تاکید کرد:« همین متن منتشر شده در رسانه‌ها که گویا سخنان آقای باقری است، نشان می‌دهد که ما اکنون در نزدیک‌ترین حالت به توافق هستیم. این را نیز باید در نظر داشت که هر دو طرف یعنی ایران و آمریکا به احیای برجام و حصول توافق نیاز دارند، بنابراین معتقد هستم که این متن مورد توافق قرار بگیرد.»

وضعیت مبهم و دوگانه برجام !

 

شواهد و قراین نشان می دهد که مذاکرات به پایان رسیده است وبه عقیده بسیاری حتی توافق هسته ای برای احیای برجام در آستانه امضا قرار دارد. در این میان برخی از طرفداران دولت سیدابراهیم رئیسی ضمن انتقاد از برجام، توافق هسته ای جدید  را محکم  و به دور از ضعف های برجام می دانند و معتقدند «باید اسمی جدید بر این توافق نهاد»، حال آن که حامیان دولت روحانی نظر دیگری دارند و به نقاط قوت برجام و ضعف های توافق جدید اشاره می کنند.امیرعلی ابوالفتح درباره تفاوت برجام رئیسی با برجام روحانی گفت: سند 160 صفحه ای برجام بخشی از قطعنامه 2231 بوده و به عنوان سند سازمان ملل منتشر شده است اما متن پیش نویس کنونی همچنان در دست بررسی قرار دارد و هیچ کدام از کشورها این متن را قطعی قلمداد نمی کنند چون هنوز تأیید نشده است.هر لحظه ممکن است کلمات یا پاراگراف های پیش نویس کنونی کم و زیاد شود بنابراین الان نمی شود برجام و متن کنونی را با هم مقایسه کرد. اگر متن پیشنهادی به تأیید همه طرف ها برسد و تبدیل به یک سند مکتوب شود، آن زمان می شود این دو را با هم مقایسه کرد.براساس گفته ها متن پیشنهادی 38 صفحه است و هیچ کس و هیچ رسانه ای به جز تیم های مذاکره کننده، نهادهای تصمیم ساز و مشاوران بسیار نزدیک آن ها به کل این متن دسترسی ندارد.  گرچه امکان دارد یک رسانه بخشی از متن پیشنهادی را منتشر کند و به آن پرداخته باشد اما زمانی می توان درباره کلیت این متن قضاوت کرد که تمام آن منتشر شود و بده بستان ها با هم مورد سنجش قرار گیرند. در واقع مشخص شود چه امتیازی در مقابل چه امتیازی داده شده است بنابراین براساس اخبار گزینشی و گمانه زنی‌های رسانه ای نمی توان نظر داد که متن پیشنهادی از برجام بهتر یا بدتر بوده است.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها