«فردا» گزارش می‌دهد

«پلن بی» ایران چیست؟

کد خبر: 1170127

اروپایی‌ها پاسخ ایران به متن توافق احتمالی را معقول ارزیابی می‌کنند اما آمریکا هنوز پاسخی نداده است. از این رو به نظر می‌رسد که وقت بررسی «پلن بی» ایران باشد.

«پلن بی» ایران چیست؟

گروه سیاست سایت فردا - دقیقا یک هفته از ارائه پاسخ مکتوب ایران به متن مورد نظر اروپایی‌ها برای توافق و احیای برجام گذشته و برخلاف انتظار، خبری از جواب آمریکایی‌ها نیست! پالسی منفی که به گفته تحلیگران می‌تواند قریب‌الوقوع بودن توافق و احیای برجام را منتفی کند. 

آنطور که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیروز طی سخنانی اعتراف کرد، پاسخ ایران کاملا منطقی و معقول بوده است. بر این اساس توپ در زمین آمریکا است و با توجه به تاخیر معناداری که در پاسخ‌دهی داشته‌اند می‌توان حدس زد که همانجا هم بماند. خاصه اینکه بورل دیروز ابراز امیدواری کرد که پاسخ آمریکایی‌ها امکان ادامه مذاکرات را بدهد و از همین‌جا می‌توان حدس زد که جواب طرف آمریکایی بر خلاف ایران منطقی و معقول نیست. 

به همین خاطر نیز گمان می‌رود که وقت بررسی «پلن بی» باشد. باید دید که اگر طرف غربی رسما اعلام کند با تعدیلات انجام شده از سوی ایران روی متن اروپایی موافق نیست؛ چه باید کرد؟ آیا چنین وضعیتی به معنای شکست مذاکرات است؟ یا قرار است که باز هم دور تازه‌ای از گفت‌وگو - بلافاصله یا با یک وقفه زمانی - در وین یا هر جای دیگری شکل بگیرد؟

حسن بهشتی‌پور پیش‌تر در گفت‌وگویی تاکید کرده بود که دعوای فعلی بر سر این است که چه کسی مسئولیت شکست مذاکرات را به عهده بگیرد و هیچ یک از طرفین چنین تمایلی ندارند لذا احتمالا مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت. امیرعلی ابوالفتح نیز به «فردا» گفته بود که احتمال حصول توافق در شرایط فعلی زیاد نیست چون آمریکایی‌ها اراده کافی برای این کار را ندارند. اما این به معنی اعلام شکست مذاکرات نیست و احتمالا تا مدت مذاکرات ادامه خواهد داشت (نقل به مضمون)

آنچه دیروز ناصر کنعانی در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره پلن بی گفت نیز موید همین تحلیل‌ها است. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: همان طور که بارها گفته‌ام موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها فقط یکی از موضوعات روابط خارجی ماست و ما مسائل دیگر در حوزه روابط خارجی و مشخصا روابط تجارت خارجی و مسائل تجاری را با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزده و نخواهیم زد و عملکرد دولت در یک سال گذشته نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. کنعانی با بیان این که طرح دوم ما استمرار سیاست یک سال گذشته در حوزه‌های مورد اشاره با جدیت و اهتمام بیشتر است، ادامه داد: در واقع پلن B ما استمرار سیاست خارجی مورد اشاره با قوت و جدیت بیشتر بدون توجه به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده و خواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها