فرصت ایران به آژانس تا قبل از روز «باز اجرا» / ارتباط معنادار «گروسی» با تل‌آویو

کد خبر: 1170654

رئیس سازمان انرژی اتمی به ادعاهای غیرسازنده مدیر کل آژانس در حساس‌ترین مرحله مذاکرات پاسخ داد

فرصت ایران به آژانس تا قبل از روز «باز اجرا» / ارتباط معنادار «گروسی» با تل‌آویو

 «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درست در بحبوحه حساس‌ترین مقطع مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان از نگرانی‌های ادعایی سخن می‌گوید که ایران پیشتر یک بار در یک روند طولانی‌‌مدت پیرامون آنها شفاف‌سازی کرده و به این پرونده ادعایی خاتمه داده است. مدیرکل آژانس اخیراً در مصاحبه با شبکه امریکایی «پی‌بی‌اس» ادعاها درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرده و مدعی شده که به «حداکثر دسترسی و بازرسی در خصوص ایران نیاز داریم.» او همچنین در گفت‌و‌گو با شبکه «سی‌ان‌ان» درباره این درخواست ایران در مذاکرات مبنی بر پایان یافتن این تحقیقات پیش از بازگشت آن به توافق هسته‌ای مدعی شده است: «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیزهای خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهند یافت.»

پایان ادعاهای سیاسی؛ خط قرمز تهران

این ادعاهای تکراری در حالی مطرح شده که گفت‌و‌گوهای وین با حل و فصل بسیاری از موضوعات اختلافی به یکی از خواسته‌های مهم تهران یعنی پایان یافتن ادعاهای سیاسی رسیده است؛ اختلافی که در رویکرد چند سال اخیر آژانس و نیز مواضع جسته و گریخته برخی کشورهای امریکایی و صهیونیستی رخ نموده است. این مهم یکی از مسائلی بود که در گفت‌و‌گوی چندی پیش سید‌ابراهیم‌رئیسی، رئیس جمهور و «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه مورد بحث قرار گرفت و نشان از آن داشت که ایران قصد دارد مانع از آن شود که اتهامات موهوم علیه فعالیت‌های هسته‌ای اش، بار دیگر آن را در کانون فشار ایران‌ستیزان قرار دهد.

مبنای این خواسته ایران، ادعاهای جدید آژانس مبنی بر کشف آثار اورانیوم در سه مکان اعلام نشده از سوی کشورمان بود. سه موضوعی که پیشتر در قالب پرونده موسوم به «مطالعات ادعایی» حل و فصل شده و پرونده آن خاتمه یافته بود. با این حال ایران برای نشان دادن حسن نیت خود پس از سفری که «گروسی» اسفند ماه سال گذشته به تهران داشت، با آژانس تفاهم کرد که این موضوعات را در مدت زمان سه ماه یعنی تا خرداد ماه گذشته حل کند. برگزاری سه دور نشست میان دو طرف و ارائه توضیحات مکتوب تهران به آژانس نیز در چهارچوب عمل به تعهدات این تفاهم صورت گرفت. اما به رغم این همکاری، آژانس بی‌اعتنا به اقداماتی که ایران در خلال چند ماه گذشته در روند همکاری مسالمت‌آمیز با آژانس از سر گذرانده بود، در گزارش جدید خود اشاره‌ای به این اقدامات نکرده و صرفاً به تکرار ادعاهای موهوم رژیم صهیونیستی پرداخته بود. همین امر سبب تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران شد تا مقام‌های کشورمان در واکنش به آن دسترسی‌های فراپادمانی آژانس را قطع کنند.

خرابکاری صنعتی علیه برنامه هسته‌ای

در پی عدم همکاری آژانس و همسویی آن با محافل غربی و صهیونیستی در تکرار ادعاهای واهی، مقام‌های کشور اعلام کرده‌اند تنها در صورتی حاضر به توافق هستند که این پرونده‌های سیاسی و جعلی علیه ایران خاتمه پیدا کند؛ یعنی بنا به خواسته مقام‌های ایرانی مسائل سیاسی آژانس باید تا قبل از بازاجرای برجام خاتمه پیدا کند. با وجود این خواسته ایران و احتمال تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکرات برای محقق کردن این خواسته، مدیر کل آژانس همچنان می‌کوشد اذهان جهانی را متوجه این ادعاها درباره مکان‌های اعلام نشده کند. این چنین بود که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در واکنش به ادعاهای مدیر کل آژانس اعلام کرد: «ما هیچ سایت هسته‌ای اعلام نشده نداریم. مکان‌ها و موارد ادعایی ساخته و پرداخته منافقین و صهیونیست‌هاست که چیز جدیدی نیست». اسلامی با بیان اینکه این جریان‌ها عملیات تروریستی و خرابکاری‌های صنعتی انجام داده‌اند تا برنامه هسته‌ای ما را از میان ببرند، افزود: «این عملیات روانی سیاسی و رسانه‌ای اخیرشان هم به همین دلیل است که جریان مذاکرات منطقی و مذاکراتی که بحق نیاز مبرم کشور است که این تحریم‌ها را از سر راه برداریم و خاتمه دهیم را با مشکل مواجه کنند، در حالی که هدف مذاکرات لغو تحریم‌ها است».

تا قبل از روز «باز اجرا»

اسلامی تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 بعد از مذاکرات مفصل منتهی به برجام به این جمع‌بندی رسیدند که موارد ادعایی و اتهامات را کنار می‌گذارند و شرح و بسطی که در قالب سند و تحت عنوان PMD آورده شد، اینها بسته شد و جمهوری اسلامی هم پذیرفت که برنامه هسته‌ای خود را محدود و سرعت حرکت خود را کاهش دهد و ظرفیت خود را محدود کند».

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه همه فعالیت‌های ایران تحت نظارت آژانس بوده و هست، یادآور شد که جمهوری اسلامی متعهد به NPT و پادمان است و آژانس نمی‌تواند ادعایی کند که در ایران فعالیتی است که براساس بازرسی‌ها به یک عدم انطباق برخورد کرده باشد». اسلامی افزود: «بر مبنای مذاکرات قرار شده است تا قبل از روز «باز اجرا» موارد ادعایی بسته شود، یعنی تبادلات صورت بگیرد و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را تعیین تکلیف کند و خاتمه دهد تا این بهانه تاریخی مشمئز کننده‌ای که سراسر اتهامات ناروا به کشور است، یک بار برای همیشه کنار گذاشته شود».

در همین حال محمد مرندی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی نیز در واکنش به گزارش‌های ادعایی رسانه‌های غربی مبنی بر کوتاه آمدن ایران از برخی خواسته‌هایش در مذاکرات رفع تحریم‌ها از جمله درباره مسائل میان ایران و آژانس، ضمن گمراه‌کننده خواندن این گزارش‌ها گفت: «هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست شورای حکام آژانس اجرا نخواهد شد».

ارتباط معنادار «گروسی» با تل‌آویو

اعتراض ایران به روند سیاسی کاری آژانس در حالی است که «گروسی» به عنوان مدیر کل این نهاد نظارتی موظف به پیگیری اهداف این سازمان یعنی ترویج استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و ممانعت از کاربردهای نظامی انرژی هسته‌ای است اما او وظیفه خود را در رابطه با ایران به واسطه ارتباط معنادار و ثابت شده‌اش با رژیم صهیونیستی و گروهک منافقین به بوته فراموشی سپرده و عملاً اعتبار عملکرد فنی این نهاد بین‌المللی را زیر سؤال برده است. در حقیقت ضربات متوالی جریان‌های ضد ایرانی که این روزها به بهانه اختلاف نظر ایران و آژانس دوباره به بالاترین سطح خود رسیده، از عواقب ناگزیر آتشی است که در نتیجه ارتباط مدیر کل آژانس با محافل صهیونیستی و امریکایی به وجود آمده است. محافلی که با پمپاژ اخبار ساختگی و ادعاهای موهوم، آژانس را به ابزار خود برای جلوگیری از حل اختلافات در زمین برجام تبدیل کرده‌اند. با چنین پیشینه‌ای است که ایران اینک بر خواسته اصلی خود یعنی پایان این سناریوسازی‌ها اصرار می‌ورزد و تا محقق شدن این هدف حاضر به تعهد به هیچ توافقی نخواهد بود.

پاسخ امریکا به ایران و آغاز بررسی آن

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت امریکا به ‌نظرات ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها طی عصر دیروز خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف امریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها