تماس تلفنی وزیر خارجه قطر با امیرعبداللهیان درباره احیای توافق هسته‌ای

کد خبر: 1170788

وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با همتای ایرانی تأکید کرد که قطر امیدوار است تهران و واشنگتن بتوانند بر سر احیای توافق هسته‌ای، با هم به توافق برسند.

تماس تلفنی وزیر خارجه قطر با امیرعبداللهیان درباره احیای توافق هسته‌ای

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر بعد از ظهر امروز پنجشنبه  با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کرد.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد، آل ثانی در این تماس، تأکید کرده است که قطر امیدوار است تهران و واشنگتن بتوانند بر سر احیای توافق هسته‌ای، با هم به توافق برسند.

وی با بیان اینکه قطر امیدوار است توافق هسته‌ای عادلانه‌ای حاصل شود که نگرانیهای همه طرفها را مد نظر قرار دهد، تصریح کرد، دستیابی به چنین توافق عادلانه‌ای به سود امنیت و ثبات منطقه است.

 وزارت خارجه قطر  همچنین هشتم مرداد ماه گذشته خبر داد که وزیر خارجه قطر تلفنی با وزیر امور خارجه ایران درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ( چهارم مرداد ماه) نیز از گفت‌وگوی تلفنی با همتایان کویتی، عمانی، اماراتی و قطری خبر داده و در توئیتی در این زمینه نوشته بود: امروز با برادرانم وزرای خارجه کویت، امارات، قطر، عمان و پیش‌تر عراق گفت‌وگو کردم. رایزنی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و بررسی راهکارهای توسعه روابط از الزامات سیاست همسایگی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما به همکاری‌های فیمابین با همسایگان شتاب خواهیم داد. بیگانگان نمی‌توانند مانع از روند همکاری‌ منطقه‌ای شوند.

وزیر امور خارجه قطر همچنین سیزدهم مرداد ماه خبر داد که با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در کامبوج گفت‌و‌گو کرده است.

بن‌عبدالرحمن در این زمینه گفت: «ما گفت‌وگوی ثمربخشی درباره راه‌های توسعه روابط دوجانبه داشتم و در نشستمان به آخرین تحولات توافق هسته‌ای و اوضاع افغانستان پرداختیم.»

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها