خطیب جمعه تهران: مذاکره کنندگان از جنس مردم و امین و شجاع هستند

کد خبر: 1170885

آیت‌الله سید احمد خاتمی با اشاره به موضوع مذاکرات احیای برجام اظهار کرد: مذاکره کنندگان از جنس مردم و امین و شجاع هستند و مطمئن باشید که به دشمن باج نخواهند داد.

خطیب جمعه تهران: مذاکره کنندگان از جنس مردم و امین و شجاع هستند

آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های امروز 4 شهریور نماز جمعه تهران با اشاره به ارتحال آیت الله ناصری اظهار کرد: ایشان بزرگی خود ساخته و چراغی برای کسانی بود که می خواستند به خدا و دین راه پیدا کنند. خوشا به حال‌اش که عمری الهی زندگی کرد و با خداوند انس داشتند. این داغ بزرگ را به مقام معظم رهبری، مردم مومن اصفهان و همه شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به سالگرد شهادت شهید مهدی عراقی و فرزندش حسام، اظهار کرد: این بزرگوار از مبارزان قدیمی بود که خداوند بر درجات ایشان بیافزاید.

خطیب جمعه تهران با اشاره به روز پزشک گفت: به سهم خودم از جامعه پزشکی تشکر می‌کنم که انصافا در ایام کرونا، خدمات ارزشمندی داشتند و آمار 250 شهید سلامت گویای این مسئله است. مردم عزیز قدردان این عزیزان هستند، مسئولان محترم نیز تلاش کنند که تقاضاهای معقول این قشر را تامین کنند.

خاتمی با اشاره به موضوع مذاکرات برجام اظهار کرد: مذاکره کنندگان از جنس مردم و امین و شجاع هستند و مطمئن باشید که ذره‌ای به دشمن باج نخواهند داد.

وی ادامه داد: در این مذاکرات لغو تحریم‌های نفتی بسیار مهم است؛ اگرچه ما بدون لغو این تحریم ها نیز می توانیم نفت‌مان را صادر کنیم ولی باید تحریم های نفتی به کلی لغو شود.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: مسئله دیگر لغو تحریم های بانکی است که مشکلی برای اقتصاد ما به وجود آورده و با توجه به سابقه پیمان شکنی این ها، باید راستی آزمایی نیز بشود.

خاتمی افزود: جداً از خدمات عزیزانی که در عرصه دیپلماسی فعال هستند تشکر می کنیم، همچنین از سروران عزیز در عرصه میدان  نیز تشکر می‌کنیم که سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از این قهرمانان میدان بود.

وی با بیان اینکه ما مشکلی با دیپلماسی نداریم، گفت: با این وجود حرف مبنایی ما این است که آمریکا دشمن ماست. از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا  آنی دست از توطئه برنداشته است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: قصه آمریکا با ما، قصه هسته‌ای نیست و مسئله این است که آنها اصل نظام ما را نمی خواهند. یکی از تئوری پردازان آمریکا می‌گوید که مشکل ما ایران هسته‌ای نیست و مسئله این است که ایران باوجود اینکه ارتباطی با آمریکا ندارد، بزرگترین قدرت علمی و نظامی منطقه شده است.

وی افزود: آن تحلیلگر آمریکایی می‌گوید که مشکل ما این است که ایران یکپارچه است و یک رهبر محبوب دارد که مردم این کشور هر چه او بگوید، چشم می‌گویند و آن رهبر می‌گوید دوران بزن دررو تمام شده و اگر دشمن یکی بزند، ده تا می‌خورد. قطعاً این برای آمریکا خیلی دردناک است.

آیت الله خاتمی بیان کرد: این جا راه حل دو چیز است، یکی اینکه قوی شویم و نکته بعدی مقاومت است و اینکه خسته نشویم. برخی به ناحق سعی دارند که ملت ایران را خسته نشان دهند ولی به حمدالله ملت عاشورایی ایران محکم پای انقلاب‌اش ایستاده است.

آیت الله خاتمی با اشاره به سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر گفت: امام بزرگوار درباره این دو شهید می‌فرمایند که پست و مسئولیت این بزرگواران را نگرفت، بلکه آن ها امیر بر پست و مقام بودند نه ریاست امیر بر آن ها. شهید رجایی خود در خاطراتش می‌گوید که من در بازار تهران دستفروشی کردم و شهید رجایی دستفروش تا زمان رئیس جمهوری هیچ فرقی نکرد.

وی با اشاره به اینکه از ۲ تا ۸ شهریور هفته دولت است، گفت: در برخورد با دولت و حکومت می توان چند برخورد داشت. یک برخورد بی تفاوتی است که این برخورد مورد تأیید مولا امیرالمومنین نیست. برخورد دیگر متملقانه است که هیچ عیبی را نبینند و در روایات آمده است که متملق‌ها ارتباطی با دین ندارند.

وی افزود: برخورد دیگر، برخورد عیب جویانه است که همه چیز را سیاه ببینند و هر کاری که دولت می‌کند را با یک تحلیل منفی بررسی کنند که امام علی علیه الاسلام می‌فرمایند اینکه انسان همه چیز و همه کس را بد ببیند، از بدترین عیب ها است.

خاتمی اظهار کرد: برخورد بعدی برخورد منطقی است که انسان خوبی ها و نقاط ضعف را باهم ببیند و در روایات ما اسم این انصاف است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در عرصه خدمت کم نگذاشته است،‌ بیان کرد: هر هفته رئیس محترم جمهور فرصت استراحت خود را به استان ها می رود و طوفان و شن نمی شناسد. عمل به وعده ها یکی از شاخصه‌های این دولت است، همه شنیدیم که آقای رئیس جمهور اولویت اول خود را مهار کرونا گذاشته بود و انصاف این است که این خدمات را ببینیم.

وی ادامه داد: در کنار آن مردم انتظار از این دولت خدمتگزار دارند که با تلاش بیشتر از سرعت سیر گرانی‌ها جلوگیری کند. آنچنان که در هفته گذشته شاهد سیل نزولی بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم بودیم.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: مردم ما خوب می‌دانند که این دولت خدمتگذار می‌خواهد اقتصاد بیمار ۵۰ساله را درمان کنند ولی انتظار این را دارند که سرعت این کار با مدیریت جهادی ادامه پیدا کند.

وی با انتقاد از گرانی برخی کالاها گفت: دیده می‌شود که برخی از این گرانی ها بی‌دلیل، بی قانون و بی جهت است که باید نظارت‌ها را قوی‌تر کرده و با متخلفان برخورد کرد.

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت رضایت انسان به رضای خدا گفت: سالار شهیدان جلوه رضایت به رضای خداوند هستند. جایگاه رضایت انسان به رضای خدا خیلی مهم است و در روایتی آمده که در قیامت به این افراد اولیاء الله گفته می‌شود.

خطیب جمعه تهران افزود: وقتی که حضرت زینب کبری سلام الله علیها را به عنوان اسیر وارد مجلس ابن زیاد کردند، شیرزن قهرمان کربلا در پاسخ به ابن زیاد  یک جمله کوتاه گفتند که حاصل یک عمر عرفان است و آن جمله «ما رایت الا جمیلا» بود؛ تفسیر این جمله این است که هرچه بود زیبا بود زیرا برای رضای خدا بود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها