جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

تعویق توافق سودمند است یا خسارت بار؟

کد خبر: 1171144

قنادباشی به اندازه «کیهان» مطمئن نیست که تعویق در توافق و احیای برجام سودمند باشد و تاکید می‌کند که در یک تحلیل واقعی و نه رجزخوانی، باید به اطلاعات بیشتر و محرمانه دسترسی داشت.

تعویق توافق سودمند است یا خسارت بار؟

گروه سیاس سایت فردا – «ما نباید عجله کنیم» این را روزنامه کیهان در مطلبی که دیروز منتشر کرد مورد تاکید قرار داده و خواستار تعویق دوماهه برای انجام توافق بود. به اعتقاد این روزنامه اصولگرا طی دو ماه آینده شرایط به نفع ما تغییرات زیادی خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان اما با این گزاره مخالف هستند. آنهایی که نظر نزدیک‌تر به کیهان دارند نیز محافظه‌کارانه‌تر سخن گفته و چنین پیشنهادی نمی‌دهند. پ

مثلا جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی اگرچه معتقد است که ایران در شرایط موجود دست بالاتر را دارد و غربی‌ها در موضع ضعف هستند، اما در این باره خیلی محافظه‌کارانه‌تر اظهار نظر می‌کند. او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «نظر دادن در این باره نیازمند اشراف کامل اطلاعاتی از وضعیت آمریکا و اروپایی‌ها دارد».

وی افزود: «پیش بینی کیهان این است که وضع آنها بدتر می‌شود و بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که آنها به دلیل جنگ اوکراین با بحران‌های بیشتری از نظر تامین انرژی مواجه می‌شوند لذا وقت بهتری برای امتیاز گرفتن است. من نیز همین اعتقاد را دارم اما اینکه بگوییم آیا واقعا وضع آنها بدتر خواهد شد یا خیر نیاز به آمارهای بسیاری اعم از آمار ذخایر نفتی آمریکا، ذخایر گازی آنها، امکاناتی که در خرید و واردات گاز به آلمان و اروپا دارند و ... دارد».

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: «اینطور که معلوم است آنها نتوانسته‌اند که کشورها را در خاورمیانه به تولید بیشتر نفت ناچار کنند و حتی در اروپا هم کشوری مثل اوکراین که نفت خیز است ، نتوانسته به آنها نفت بدهد لذا پیش‌بینی‌ها در این راستا است. منتها من به عنوان یک کارشناس به اطلاعات کافی دسترسی ندارم. به هرحالی بسیاری از اخبار محرمانه است و غربی‌ها نیز کمبودهای خود را پنهان می‌کنند».

وی در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط موجود در کشور خودمان و خساراتی که تا کنون عدم لغو تحریم زده، آیا هنوز هم می‌توان خواستار به تعویق انداختن توافق بود؟ گفت: «خساراتی به ایران وارد شده اما الان دیگر میزان این خسارات بیشتر نخواهد شد. ما الان در ریل و مسیری قرار داریم که از این پس بدون هیچ اغراقی اقتصادی خود را بدون نیاز به غرب پیش می‌بریم. ما توانسته‌ایم که طرف‌ها خوبی را در جهان پیدا کنیم. همچنین توانستیم که تولیدات داخلی را افزایش دهیم و .... لذا خسارت بیشتری به ما وارد نمی‌شود. برای کسب امتیاز بیشتر هم باید مترصد فرصت بود اما من نمی‌دانم که این زمان چقدر است».

قنادباشی گفت: «به هرحالی برخی از کارشناسان نیز نظر خلاف کیهان را داشته و می‌گویند که این فرصت بسیار خوبی است و باید از آن بهره‌برداری کرد».

وی تاکید کرد: «نکته‌ای که باید درباره تحلیل کیهان در نظر داشت، نیز این است که این روزنامه چون بسیار به نظام نزدیک است، تحلیل‌هایش بیش از آنکه تحلیل باشد بیشتر جنبه تبلغاتی و رجزخوانی دارد لذا نباید خیلی به عنوان یک تحلیل کارشناسی به آن نگاه کرد. به هرحال ما گاهی می‌خواهیم که تبلیغات کرده و کشور را در موضع قوی نشان دهیم، گاهی هم واقعا تحلیل می‌کنیم. در این صورت باید به اخبار محرمانه دسترسی داشته باشیم. ما می‌دانیم که غربی‌ها کمبودهای خود از نظر انرژی را پنهان می‌کنند و حتی سعی می‌کنند که ما را به اشتباه اندازند. بنابراین در تحلیل‌ها خود باید به این نکات توجه داشته باشیم».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها