درخواست غریب‌آبادی از دولت برای شکایت قربانیان جنایات آمریکا

کد خبر: 1171914

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ترور شهید حاج قاسم سلیمانی را بزرگ‌ترین لکه ننگ آمریکایی‌ها دانست و گفت: پرونده این ترور ناجوانمردانه در قوه قضائیه تشکیل شده و در روزهای آتی کیفرخواست برای تعقیب همه عوامل و افراد دخیل در این ترور صادر می‌شود.

درخواست غریب‌آبادی از دولت برای شکایت قربانیان جنایات آمریکا

 کاظم غریب‌آبادی پیش از ظهر امروز در همایش بررسی ابعاد حقوقی جنایت‌های آمریکا علیه ایران که در دانشگاه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت:‌ تاریخ آمریکا نشان می‌دهد که حقوق بشر و جان انسان‌ها برای آنها ارزشی ندارد؛ چرا که با شکل‌گیری کشور آمریکا 2 میلیون نفر برده آفریقایی و چند میلیون نفر از بومیان سرخ‌پوست کشته شدند.

وی با اشاره به جنایات آمریکا در دوران معاصر گفت: آمریکایی‌ها در جنگ‌ ویتنام 4 میلیون نفر و در جنگ عراق 2 میلیون نفر به قتل رساندند و 70 هزار نفر افغانی هم قربانی نظامی‌گری آنها در منطقه شدند. ضمن اینکه در کشورهای همسایه آمریکا 200 هزار نفر به خاطر تجاوزهای آنها از بین رفتند.

غریب‌آبادی با بیان اینکه دولت آمریکا از جنایتکارترین رژیم منطقه و جهان حمایت می‌کند، اضافه کرد: تا امروز بیش از 70 قطع‌نامه علیه جنایات رژیم صهیونیستی در سازمان ملل صادر شده که آمریکا همه آنها را وتو کرده و در ضمن همه جنایات رژیم اشغالگر قدس مورد تایید علنی یا ضمنی آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آمار فاجعه‌آمیز آمریکا در حوزه حقوق زنان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد 70 درصد زنان آمریکایی حداقل یک‌بار خشونت جسمی، جنسی و روانی را تجربه کردند. ضمن اینکه هر سال 1800 نفر زن آمریکایی‌ها به دلیل این خشونت‌ها به قتل می‌رسند. ضمن اینکه 135 هزار نفر از زنان ارتش آمریکا هم مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و 500 هزار فقره شکایت بلاتکلیف در این زمینه وجود دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود کودتای 28 مرداد سال 1332 را آغاز جنایات آمریکایی‌ها علیه مردم ایران دانست و گفت: کودتای نوژه، جنگ تحمیلی و سقوط هواپیمای مسافربری از دیگر جنایات آمریکا بودند که در دهه اول انقلاب بر علیه ملت ما اعمال شد و آمریکایی‌ها با اعطای مدال به فرمانده ناوی که به هواپیمای مسافربری ما شلیک کرد، نشان داد که اصولاً از حقوق بشر بویی نبرده است.

غریب‌آبادی اعمال تحریم‌ها را اوج تروریسم اقتصادی آمریکا دانست و افزود: این تحریم‌ها با منشور حقوق بین‌الملل و حقوق بشر در تعارض کامل است؛ چرا که خسارات جدی جانی و مالی به مردم ایران و سایر کشورها وارد کرده است. به طوری که کشور ما به خاطر تحریم از فروش 56 میلیارد دلار نفت در سال محروم شده است.

وی ادامه داد: در ضمن آمریکا 30 نفر از هموطنان ما را به اتهام دور زدن تحریم زندانی کرده و در مورد آزادی آنها به هیچ ارگان بین‌المللی و حقوق بشری جواب نمی‌دهد.

دولت بودجه برای شکایت قربانیان جنایت‌های آمریکا تخصیص دهد

معاون بین‌الملل قوه قضائیه در بخش پایانی سخنان خود ترور شهید حاج قاسم سلیمانی را بزرگ‌ترین لکه ننگ آمریکایی‌ها دانست و گفت: پرونده این ترور ناجوانمردانه در قوه قضائیه تشکیل شده و در روزهای آتی کیفرخواست برای تعقیب همه عوامل، افراد و نهادهای دخیل در این ترور صادر می‌شود. در این شرایط آمریکا اعلام می‌کند که عاملان ترور حاج قاسم باید مصون باشند.

غریب‌آبادی اضافه کرد: دستگاه قضایی کشور عراق باید رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی را به انجام برساند، چرا که شهید سلیمانی میهمان عراقی‌ها بود و عامل اصلی رهایی عراق از دست داعشی‌ها بود.

وی با بیان اینکه در حوزه مقابله حقوقی با آمریکا کم‌کاری داشتیم، گفت: از دولت انتظار داریم که بودجه‌ای برای شکایت قربانیان جنایت‌های آمریکا تخصیص دهد، چون هزینه‌های این کار در سطح بین‌الملی بسیار سنگین است. تا امروز 9 قانون برای پیگیری جنایات آمریکا در مجلس مصوب شده که باید اجرایی شدن این قوانین را پیگیری کنیم.

غریب‌آبادی ادامه داد: همچنین به دنبال راه‌اندازی مجتمع قضایی امور بین‌الملل قوه قضاییه هستیم که اگر تأسیس شود می‌توانیم به صورت تخصصی علیه جنایت‌های آمریکا پرونده تشکیل دهیم.

منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها