رادیو فردا: روسیه را‌ه‌های دور زدن تحریم‌ها را از ایران آموخته است

کد خبر: 1172039

رسانه آمریکایی «رادیو فردا» گزارش داد روسیه راه‌های دور زدن تحریم‌ها را از ایران یاد گرفته است.

رادیو فردا: روسیه را‌ه‌های دور زدن تحریم‌ها را از ایران آموخته است

رسانه آمریکایی «رادیو فردا» گزارش داد روسیه راه‌های دور زدن تحریم‌ها را از ایران یاد گرفته است.

وبسایت رادیو فردا گزارش داد: در حالی ‌که اروپا و آمریکا در تلاشند راه‌های دور زدن تحریم‌ها برای روسیه را مسدود کنند، تجربه‌های ایران بسیار با ارزش است. کارشناسان روس معتقدند امیدی به لغو تحریم‌ها علیه روسیه نیست و مشخصاً چالش‌های جدی برای اقتصاد روسیه ایجاد شده که در برخی زمینه‌ها حتی قابل مقایسه با ایران نیست.

بیش از ۱۱۶۰ تحریم -بیشتر از هر کشور دیگر- علیه روسیه وضع شده اما برخلاف ایران، غرب سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع نکرده به همین دلیل برخی صاحب‌نظران معتقدند روسیه می‌تواند خود را با شرایط وفق دهد: «تجربه‌های ایران نشان داده هرچند تحریم‌ دردناک و دشوار است، اما به معنای پایان راه توسعه نیست».

رادیو فردا افزود: نظرسنجی‌های اخیر در روسیه نشان می‌دهد شهروندان این کشور به آینده خوشبین‌اند. براساس نتایج نظرسنجی لوادا سنتر، به‌رغم تحریم‌ها و جنگ، ۶۸ درصد شهروندان روس معتقدند «امور کشور در مسیری درست پیش می‌رود» (پیش از آغاز جنگ، ۵۰ درصد آنها چنین نظری داشتند)؛ ۵۵ درصد بر این باورند تا یک سال دیگر وضعیت اقتصادی بهبود می‌یابد و ۴۰ درصد می‌گویند سطح رفاه افزایش خواهد یافت.

براساس نظرسنجی دیگر، ۶۰ درصد شهروندان روس از تصمیم پوتین برای حمله جدید به کی‌یف حمایت می‌کنند اما اگر او تصمیم بگیرد با کی‌یف توافق صلح امضا کند، ۶۵ درصد حامی این تصمیم خواهند بود.

رادیو فردا مدعی شد: حمایت کورکورانه اکثر شهروندان روسیه از حاکمان خود ناشی از بی‌میلی آنها به فکر کردن درباره مسایل سیاسی است. اما اکثر جامعه‌شناسان معتقدند دلایل خوش‌بینی روس‌ها در شرایط تحریم و جنگ و رشد کم‌سابقه محبوبیت ولادیمیر پوتین ناشی از آن است که شهروندان روس افتخار می‌کنند روسیه با تهاجم نظامی به اوکراین، غرب را به چالش کشیده و خلاف اصولی که از دید آنها غرب تحمیل کرده، رفتار می‌کند. اکثر شهروندان روس معتقدند جهان از کرملین می‌ترسد یعنی روسیه را به‌عنوان ابرقدرت پذیرفته و این از دید بسیاری از مردم روسیه، مهم‌تر از مشکلاتی‌ست که در شرایط نوین برای آنها به وجود آمده است./کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها