جزئیات سفر امروز قالیباف به بوشهر | بازدید قالیباف از تأسیسات پارس جنوبی در عسلویه | قالیباف در کنگره ملی سردار شهید رئیسعلی دلواری: جنگ امروز شناختی و اقتصادی است

کد خبر: 1172069

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به استان بوشهر از تأسیسات پارس جنوبی و روند اجرا طرح‌های این منطقه مهم صنعتی ایران بازدید کرد.

جزئیات سفر امروز قالیباف به بوشهر | بازدید قالیباف از تأسیسات پارس جنوبی در عسلویه | قالیباف در کنگره ملی سردار شهید رئیسعلی دلواری: جنگ امروز شناختی و اقتصادی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت ستادی از پالایشگاه دوم مجتمع گازی پارس جنوبی و طرح های در دست اجرای این پالایشگاه بازدید کرد.

بازدید دکتر قالیباف از مجتمع گاز پارس جنوبی

به گزارش خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که امروز پنجشنبه 10 شهریور 1401 به منظور نظارت ستادی از حوزه های انتخابیه نمایندگان بوشهر، به این منطقه سفر کرده در اولین برنامه نظارتی خود از پالایشگاه دوم شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه و طرح های در دست این پالایشگاه و همچنین اتاق کنترل این مجتمع بازدید کرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان در جریان این نظارت با پرسنل پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت و گو و در جریان مشکلات آنها در حوزه وضعیت حقوق و دستمزد، اخذ مالیات از حقوق و عدم تناسب با وضعیت شغلی و نیز تبدیل وضعیت شغلی آنها قرار گرفت.

میدان گازی پارس جنوبی (با نام گنبد شمالی در سمت قطر)، یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان است که برروی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد. مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع بوده که بخش متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع است.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی، با دارا بودن 14.2 هزار میلیارد متر مکعب گاز درجا (معادل ۸% کل ذخایر گاز جهان و %۴۷ ذخایر گاز شناخته شده کشور)، ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی، 7.5 میلیارد بشکه نفت خام در لایه‌های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی‌نظیر و منحصر به فردی در اقتصاد ملی کشور می‌باشد.

توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی با هدف تامین گاز مورد نیاز کشور در بخش‌های تزریق به میادین نفتی، عرضه به واحد‌های صنعتی و نیروگاه‌ها، گاز رسانی به واحد‌های خانگی - تجاری، تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و صادرات گاز، میعانات گازی، گاز مایع و گوگرد در برنامه‌های وزارت نفت قرار گرفته است./

بازدید رئیس مجلس از اسکله صیادی عسلویه/ درخواست مردم برای توجه به لایروبی و توسعه اسکله

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت ستادی از اسکله صیادی عسلویه بازدید کرد و در جریان وضعیت عمرانی این اسکله قرار گرفت.

بازدید دکتر قالیباف از اسکله صیادی عسلویه

به گزارش  خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف ، رئیس مجلس شورای اسلامی که امروز (پنجشنبه 10 شهریور) به منظور نظارت ستادی از حوزه های انتخابیه نمایندگان بوشهر، به این منطقه سفر کرده است، از اسکله صیادی عسلویه بازدید کرد و در جریان وضعیت عمرانی این اسکله قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید، از نزدیک در جریان مشکلات و موانع توسعه اسکله صیادی عسلویه قرار گرفت.

دکتر قالیباف همچنین به صورت حضوری با مردم، صیادان و لنج داران این منطقه به گفت و گو پرداخت و در جریان مشکلات آنها از جمله محدودیت تعداد ۲ سفر در سال برای لنجداران، لزوم لایروبی اسکله، نبود فضای آموزشی کافی در شهر عسلویه قرار گرفت.

همچنین توجه به امر توسعه اسکله با توجه به اینکه عمده مردم بوشهر از طریق صیادی و دریانوردی کسب درآمد می‌کنند، از دیگر خواسته های مردم این منطقه از رئیس مجلس بود./

 مشکلات صیادان و ملوانان بندر عسلویه با حضور رئیس مجلس بررسی شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در بین صیادان و ملوانان بندر عسلویه مشکلات و مطالبات آنان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش تسنیم از بوشهر، رئیس مجلس شورای اسلامی‌ در ادامه سفر به استان بوشهر صبح امروز از اسکله صیادی و تجاری بندر عسلویه بازدید کرد.

محمد باقر قالیباف ضمن بازدید از اسکله بندر عسلویه در جمع صیادان، ملوانان و ناخدا شناور صیادی و تجاری حضور یافت و مسائل و مشکلات آنان را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از اهداف سفر به استان بوشهر را بررسی مشکلات و پیگیری مطالبات مردم‌ این استان دانست و اظهار داشت: تلاش می‌شود خواسته‌ها و مشکلات صیادان و ملوانان در نشست‌های تخصصی بررسی و راهکارهای لازم برای تحقق مطالبات مورد نظر ارائه شود.

رئیس قوه مقننه در جریان نظارت از پارس جنوبی با کارکنان پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت‌وگو و از اتاق کنترل این مجتمع گازی بازدید کرد.

قالیباف در این بازدیدها، در جریان مشکلات کارکنان مجتمع گازی پارس جنوبی در حوزه وضعیت حقوق و دستمزد، اخذ مالیات از حقوق و عدم تناسب با وضعیت شغلی و نیز تبدیل وضعیت شغلی آنها قرار گرفت.

رفع مشکلات و نیازهای مردم استان بوشهر با جدیت دنبال شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برهی مسائل در استان بوشهر، گفت: رفع مشکلات و نیازهای مردم استان بوشهر با جدیت دنبال شود.

به گزارش مهر، محمد باقر قالیباف صبح پنجشنبه در بازدید از استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف است که باید متناسب با این ظرفیت‌ها به پیشرفت برسد.

وی به برخی از مشکلات و مسائل شهرستان عسلویه اشاره کرد و ادامه داد: آلودگی هوا یکی از مسائل مهم در جنوب استان بوشهر است که مردم با آن روبرو هستند.

رئیس مجلس با اشاره به نقش مهم دریا در زندگی مردم استان بوشهر خاطرنشان کرد: زندگی مردم در حوزه تجاری و صیادی و آب آشامیدنی به دریا گره خورده است.

وی به مشکلات مردم استان بوشهر در حوزه‌های راه و راه‌آهن، آب و اشتغال اشاره کرد و افزود: باید با اتخاذ راهکارهای مناسب برای عبور از این وضعیت تلاش شود.

قالیباف با اشاره به تدوین بودجه سال آینده و همچنین برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: در این سفر تلاش می‌شود که مسائل و مشکلات شناسایی شده و در تدوین برنامه‌ها مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در نشستی که با مسئولان استان بوشهر خواهیم داشت، راهکارهای رفع مشکلات مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بوشهر پیشانی مبارزه با استبداد و استعمار است/ حل مشکلات اقتصادی و زیرساختی بوشهر در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده مورد توجه خواهد بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر پیشانی مبارزه با استعمار و استبداد در کشور است، گفت: مشکلات اقتصاد مردم چه در بُعد تجارت و چه در بُعد شیلات مربوط به سواحل جنوبی ما است که راهکارهای مشخصی برای هر کدام از مشکلات داریم و یقیناً حل آنها را در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده مدنظر قرار خواهیم داد.

به گزارش خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنجشنبه ۱۰ شهریورماه) در ادامه نظارت ستادی از استان بوشهر دقایقی پیش وارد فرودگان بوشهر شد و مورد استقبال رسمی، احمد محمدی زاده استاندار، غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و مجمع نمایندگان استان و سایر مسئولان استانی بوشهر قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در فرودگاه و در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اهداف این سفر، حضورم در مراسم شهید رئیسعلی دلواری بود، این افراد نماد مبارزه با استعمار و استبداد هستند و این استان پیشانی مبارزه با استعمار و استبداد در دوران تاریخ معاصر چندصدساله تا به امروز است. من لازم دیدم، به مناسبت این ایام به این استان سفر و قدرشناسی کنم، همچنین در کنار این، وظیفه ماست که مسائل استان با اولویت حل مشکلات مردم در آستانه برنامه هفتم و طبیعتاً بودجه سال آینده بررسی شود؛ تا از این فرصت در مجلس برای رفع آنها استفاده کنیم. البته هم باید به زیرساخت های استان و هم به صنایعی که بیشتر نقش ملی دارند توجه کنیم.

دکتر قالیباف گفت: نقش جدی و اساسی بوشهر در اقتصاد ملی کشور یک واقعیت است؛ حین بازدیدی که امروز از منطقه عسلویه داشتیم توجه مان به زیرساخت های استان و مسائلی که مردم دارند بود. و در بازدید از یکی از فازهای عسلویه مسائل مربوط به زندگی مردم، مشکلات و آلودگی هوای این منطقه، مشکلات بندر و بخش تجاری بوشهر مورد توجه قرار گرفت.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه البته با شناختی که من دارم، علیرغم ظرفیت هایی که وجود دارد، مشکلات اقتصادی مردم چه در بُعد تجارت و چه در بُعد شیلات مربوط به سواحل جنوبی ما است، تصریح کرد: راهکارهای مشخصی برای هر کدام از مشکلات داریم و در این سفر مخصوصاً به حوزه اشتغال و کمک به زندگی و معیشت مردم توجه خواهیم کرد، یک بخش از مشکلات هم زیرساخت های مسائل آب شرب این منطقه است که لازم است اقدامات لازم انجام شده و از فرصت های موجود بهره کافی ببریم.

دکتر قالیباف افزود: توجه به مسائل جاده ای، به ویژه حمل و نقل ریلی نیز از موضوعات مهم است و همچنین فرصت مناسبی است که می تواند در آینده کارساز باشد. امیدوارم در این فرصتی که در استان هستیم با نمایندگان و استاندار مسائل را به یک جمع بندی برسانیم و این وظیفه ما است که انشاالله از استان هایی که چنین فرصت هایی دارند و می توانند هم مشکلات خود را حل کنند و هم ظرفیت اقتصاد ملی ما رونق ببخشند، استفاده کنیم./

اولویت نظارت های ستادی حل مشکلات مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز قرار بود تنها برای شرکت در مراسم شهید رئیسعلی دلواری به این استان سفر کنم ولی بنده صرف حضور در برنامه را قبول نکردم، گفت: بنا داریم در بازدیدهای ستادی از مناطق مختلف استان بوشهر، موضوعات استان را بررسی و بخشی از مشکلات مردم را حل کنیم؛ اولویت نظارت‌های ستادی رسیدگی به مسائل مردم و حل مشکلات آنها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (پنجشنبه 10 شهریور) به منظور نظارت ستادی از حوزه های انتخابیه نمایندگان بوشهر، به این استان سفر کرده است؛ پیش از ترک عسلویه طی جلسه‌ای با حضور استاندار بوشهر، فرماندار و ائمه جمعه شهرستان عسلویه به بررسی مسائل و مشکلات موجود در شهرستان پرداخت و گفت: مسائل و مشکلات شهرستان را جمع بندی و با حضور روسای کمیسیون ‌ها پیگیری خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز قرار بود تنها برای شرکت در مراسم شهید رئیسعلی دلواری به این استان سفر کنم اما بنده قبول نکردم تا با بازدیدهای ستادی از مناطق مختلف استان بوشهر، موضوعات استان را بررسی و بخشی از مشکلات مردم را حل کنیم. اولویت نظارت‌های ستادی رسیدگی به مسائل مردم و حل مشکلات آنها است.

وی با تأکید بر اینکه در این سفرها به دنبال حل مشکلات مردم هستیم، عنوان کرد: در این سفر هم بررسی مشکلات مردم در حوزه صید و صیادی، تجارت و مقوله‌ای به نام ته لنجی و نیز مسائل مربوط به محرومیت زدایی و بهداشت و درمان که بوشهر نسبت به شاخص‌های سایر استان ها کمتر است،  را در دستور کار قرار داده و پیگیری می‌کنیم.

در این جلسه استاندار بوشهر، ائمه جمعه و فرماندار شهرستان عسلویه به بیان مشکلات منطقه خود از جمله مشکلات تفکیک اراضی، نحوه تخصیص سهم شهرستان از محل مالیات بر ارزش افروده، وجود نرخ بیکاری بالا علی رغم ظرفیتهای بالقوه استان و شهرستان و اجرای قانون در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران در تاسیسات پارس جنوبی و... پرداختند./

بازدید رئیس مجلس و مجمع نمایندگان استان از سد دالکی

دکتر قالیباف در ادامه برنامه‌های نظارت ستادی خود از استان بوشهر، به همراه مجمع نمایندگان استان از سد دالکی این منطقه بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و مجمع نمایندگان استان بعد از ظهر امروز (پنجشنبه ۱۰ شهریورماه) در جریان نظارت ستادی به شهرستان دشستان رفتند و از سد دالکی بازدید و در جریان میزان پیشرفت این پروژه قرار گرفتند.

گفتنی است سد مخزنی دالکی با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و شبکه های آبیاری دالکی و کلل با زیر پوشش قرار دادن ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی نخیلات در شهرستان دشستان، از پروژه های حائز اهمیت وزارت نیرو در استان بوشهر به شمار می‌رود.

این سد بزرگترین طرح توسعه منابع آب استان بوشهر بوده و آب مورد نیاز ۲ میلیون اصله از نخیلات دالکی، دهقاید، وحدتیه و سعدآباد دشتستان و بخشی از حقابه تالاب حله را تامین خواهد کرد و برای تکمیل آن به حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.//

دکتر قالیباف در نشست بررسی پروژه خط آهن شیراز-بوشهر-عسلویه:

کریدور شمال به جنوب با اولویت خط ریلی بوشهر-شیراز دنبال می‌شود/سرعت حمل بار در کشور با حرکت افراد پیاده برابری می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل اولویت دار و اساسی باید در دستور کارها قرار بگیرند، بیان کرد: کریدور شمال به جنوب با اولویت خط ریلی بوشهر-شیراز دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر  محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و مجمع نمایندگان استان بوشهر بعد از ظهر امروز (پنجشنبه ۱۰ شهریورماه) در جریان نظارت ستادی از خط راه شیراز-بوشهر-عسلویه بازدید کردند.

در جریان این بازدید، نشستی هم با حضور مسئولان استان و منطقه ای و نیز مسئولان وزارت راه برای بررسی ابعاد پروژه خط ریلی شیراز-بوشهر-عسلویه برگزار شد و هرکدام از مسئولان توضیحاتی درخصوص وضعیت شهرستانهای استان بوشهر و اهمیت احداث این خط آهن ارائه کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: توفیق بود در این ایام، سفر کوتاهی به استان شهید پرور بوشهر داشته باشم و به چند پروژه مهم این منطقه سرکشی کنم، در این سفر تعدادی از نمایندگان مجلس و روسای کمیسیون ها نیز حضور داشته و ما را همراهی می‌کنند تا به بررسی مسائل سرعت بیشتری بخشیده شود.

وی افزود: همواره در سفرها تاکید می‌کنیم که مجموعه تصمیم گیری و پیگیری ها درخصوص تنظیم برنامه هفتم توسعه است که با هماهنگی و اتفاق نظر سایر همکاران انجام می‌شود، اما توقع‌مان این است که در استان ها هم همین گونه باشد و کارهای اولویت داری که مشکلات اساسی مردم را حل می‌کند، در دستور کار قرار گیرد.

دکتر قالیباف افزود: معتقدیم مشکلات از دو جهت؛ یکی توجه به زیرساخت های مهم و دومی توجه به کارهای معیشتی ولو کوتاه مدت باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان تأکید کرد: تجربه نشان داده که اگر همراهی همه دستگاه‌ها نباشد در صورت ورود امکانات هم انتظارات برآورده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مسائل اولویت دار و اساسی باید در دستور کارها قرار بگیرند،  اظهار کرد: هم اکنون حدود ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داریم اما در محل‌های عملیاتی کمتر از ۱۱ هزار کیلومتر خط ریلی وجود دارد. برای ساخت ۴ هزار کیلومتر از خطوط ریلی هزینه‌های بسیاری شده که اگر در محل درست ساخته شده بود  ۱۰ الی ۱۵ سال قبل بوشهر به تهران متصل می‌شد.

رئیس مجلس عنوان کرد: ما زیرساخت ها را برای راه آهن می سازیم، اما آنها اصلاح، کارهای تکنیکالی، لوکوموتیو، نیروی ماهر و واگن هم می‌خواهند که باید به آنها توجه شود.

قالیباف عنوان کرد: در حوزه کریدورهای شمال به جنوب خط ریلی مذکور نیز جنوب کشور را به شمال کشور متصل می کند. حال اگر ۴ هزار کیلومتر در این محل هزینه شده بودند، در بسیاری از مسائل جلوتر بودیم.

وی به موضوع سلامت در استان هم اشاره و تأکید کرد: وضعیت بیمارستان در استان بوشهر نسبت به سرجمع سایر استانهای کشور مناسب نیست و این استان دارای عقب ماندگی جدی در این حوزه است، لذا باید به این مهم نیز توجه و سرانه بهداشت و درمان استان را متناسب کنیم.

قالیباف گفت: در مسیر حرکت به سمت بوشهر متوجه شدم خساراتی به نخلستان ها وارد شده و نخلداران با مشکلات جدی مواجه شده اند. این موضوع را هم مدنظر قرار داده و برای آن تدبیر می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مطمئن باشید مسیر کریدور شمال به جنوب با اولویت خط ریلی بوشهر-شیراز دنبال می‌شود.

طبق گفته خادمی معاون وزارت راه و شهرسازی احداث این پروژه کریدور ترانزیت ریلی جدیدِ شمالی-جنوبی از بندر بوشهر، تا مبادی شمال کشور را متصل و منطقه پارس جنوبی را به شبکه ریلی کشور با هدف انتقال سریع و ایمن تجهیزات و تاسیسات صنایع بالادستی به منطقه عسلویه متصل و منجر به انقال سریع محصولات تولیدی به داخل کشور می‌شود.

به گفته معاون وزیر راه، تکمیل این خط ریلی به ۵۲ هزار میلیارد تومان و ساخت خط راه آهن شیراز - بوشهر به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. طرح مذکور هم اکنون ۹ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۶ درصد پیشرفت زیرسازی دارد.

در این نشست غلامحسین کرمی، نماینده مردم تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت احداث خط راه آهن شیراز - بوشهر گفت: در سطح استان ۲۷ بندر وجود دارد که اگر فعال شوند، راه های زمینی کفاف حمل بار را نمی‌دهد، از طرفی منطقه تنگستان قطب کشاورزی بوده اما امسال به دلیل بارندگی های شدید به شدت نخلستانها خسارت دیدند که لازم است برای جبران خسارت آنها تدبیری اتخاذ شود.

وی همچنین به مشکلات مردم منطقه از جمله کمبود مدرسه و فضای آموزشی، بیمارستان و راه آهن اشاره کرد.//

رئیس مجلس شورای اسلامی:

ساحل‌نشینان از مواهب دریا بهره‌مند شوند/ لزوم ساماندهی «ته‌لنجی»

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم ساماندهی و ضابطه‌مند شدن ته‌لنجی تاکید کرد و گفت: باید به گونه‌ای اقدام شود که ساحل‌نشینان از مواهب دریا بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر قالیباف بعد از ظهر پنجشنبه در در جمع مسئولان شهرستان‌های دیلم و گناوه و کارکنان منطقه عملیاتی بهرگان اظهار داشت: زندگی و معیشت مردم استان بوشهر به دریا گره خورده و بسیاری از اهالی این استان از طریق دریا فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه واردات کالای همراه ملوان یکی از دغدغه‌های اساسی مردم ساحل نشین استان بوشهر است افزود: باید واردات ته‌لنجی ضابطه‌مند شود و مشخص باشد که چه افرادی چه کالاهایی را به چه میزان می‌توانند وارد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موضوع را تا حل شدن کامل دنبال می‌کنیم خاطرنشان کرد: کسانی که در زمینه واردات و ته‌لنجی فعالیت دارند باید زندگی آبرومندی داشته باشند.

وی با اشاره به شناسایی مسائل و مشکلات استان بوشهر در سفر به نقاط مختلف این استان افزود: بهبود وضعیت معیشت مردم و توسعه زیرساخت‌ها از برنامه‌های مهمی است که دنبال می‌کنیم.

قالیباف به دعوت نمایندگان استان و به منظور حضور در کنگره شهید رئیس‌علی دلواری و بازدید از حوزه‌های مختلف به استان بوشهر سفر کرده است.

رؤسای کمیسیون‌های انرژی، عمران، صنایع و کشاورزی و نیز تعدادی از مدیران دولت، رئیس مجلس را در این سفر همراهی می‌کنند.

در این سفر یک روزه، رئیس مجلس از پنج پروژه بزرگ ملی به صورت میدانی و بدون حضور مردم شریف مناطق بازدید خواهد کرد.

بازدید از شرکت نفت گوره (شمال استان منطقه کوره)، سد بزرگ دالکی (کارگاه دالکی)، پروژه ملی راه آهن بوشهر شیراز (کارگاه مرکزی)، یکی از پروژه‌های مجتمع گازی پارس جنوبی (جنوب استان)، و پروژه سد دشت پلنگ (کارگاه دشت پلنگ) برای این سفر برنامه‌ریزی شده است.

تاکید دکتر قالیباف بر رسیدگی به مشکلات لنج داران و رفع کمبود مراکز درمانی استان بوشهر

رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید از بندر امام حسن (ع) بوشهر با تاکید بر رفع مشکلات مردم این استان گفت: زندگی مردم این منطقه با اولویت زندگی آنها در کنار ساحل باید تامین شود هم به موضوع اقتصاد لنج داران باید رسیدگی شود و هم باید کمبود مراکز ئرمانی در این استان را رفع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که به همراه مجمع نمایندگان استان از ظهر امروز (پنجشنبه ۱۰ شهریورماه) در جریان نظارت ستادی خود از استان بوشهر به بندر امام حسن (ع) رفته بود ضمن بازدید از مجموعه نفت فلات قاره با ائمه جمعه و فرمانداران این منطقه دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار گفت: خدا را شاکرم که توفیق شد در این ایام، سفری به صورت فشرده به استان بوشهر با مردمانی خونگرم، ولایتمدار و شهادت طلب داشته باشم. این استان در دوران معاصر و چندین سال اخیر، نماد مبارزه با استعمار و استبداد بوده است و این موضوع را حتی بعد از انقلاب نشان دادند که البته از افتخارات استان است.

وی عنوان کرد: اساس این سفر برای شرکت در بزرگداشت شهید رئیسعلی دلواری بود که بنده سعی کردم در این فرصت به صورت فشرده از مناطق مختلف استان نیز سرکشی داشته باشم. لذا این فرصت امروز فراهم شد که مسئولان و مردم و کارکنان تأسیسات نفتی استان را ملاقات کنم. البته که در این سفر نظارت ستادی اولویت ما حوزه مسائل زیرساختی و مسائل معیشتی مردم بود.

دکتر قالیباف افزود: صبح امروز از پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه نیز بازدید کردیم، از طرفی ممکن است دیگر فرصتی برای حضور در این استان تا زمان بررسی برنامه هفتم توسعه نداشته باشیم، لذا موضوعاتی که امروز بررسی می شود در برنامه هفتم بسیار موثر خواهد بود، هر چند که ما در مرکز پژوهش های مجلس و همچنین خودمان از سالیان گذشته به مسائل استان ها و شهرستان ها اشراف و توجه داریم، اما نکاتی که دغدغه ما بوده و امروز هم مطرح شد بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: زندگی مردم این منطقه با اولویت زندگی آنها در کنار ساحل باید تامین شود چه در بُعد شیلات و چه در بحث تجارت و مسائل صنعتی و گردشگری، همچنین بحث کشاورزی که استان بوشهر یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به صحبت نماینده لنج داران بوشهر گفت: حتما موضوع تجارت را مورد بررسی قرار داده و حل و فصل خواهیم کرد، ولی موضوع ته لنجی ها را باید ضابطه مند کنیم. اگر سوابق تاریخی این منطقه را بررسی کنیم، وقتی از موضوع ته لنجی صحبت می کنیم، حداقل در رابطه با 20 وانت بار صحبت می کنیم. اینجاست که باید این موضوع را ضابطه مند کنیم که چه کسانی با چه حجمی و چند نوبت می توانند این کار را انجام دهند.

دکتر قالیباف ادامه داد: مشخص است این عوامل باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که مخارج زندگی آبرومندانه مردم را تامین و به اقتصاد کشور نیز کمک کند. درخصوص این مسائل در تهران کارهایی صورت گرفته و وزارت کشور نیز به این موضوع ورود کرده است. اطمینان داشته باشید که این موضوع را دنبال و ساماندهی خواهیم کرد.

وی با اشاره به پایین بودن شاخص بهداشت و درمان استان بوشهر نسبت به سایر استانها، گفت: این موضوع را هم در بخش بهداشت و هم در حوزه درمان با بالا بردن ظرفیت های تخت بیمارستانی و تجهیزات در دستور کار قرار خواهیم داد.

رئیس قوه مقننه کشورمان به اهمیت مسئله آب و خط ریلی در استان بوشهر اشاره کرد و افزود: موضوع آب شرب و توسعه خطوط ریلی از موارد مهمی است که در رشد استان تاثیرگذار است. البته تصمیمات دیگری در حوزه انرژی استان مطرح بوده که در اقتصاد کشور اثر دارد.

وی با اشاره به مشکلات پرسنل مجتمع پارس جنوبی و تأسیسات نفتی درخصوص سقف حقوق‌ها و ساماندهی مشاغل ادامه داد: این موضوع را سال گذشته به سرعت مورد بررسی قرار داده و حل کردیم اما طبق قانون، بخشی از این بر عهده دولت بوده و در آنجا باید تصمیم گیری شود، همین امروز هم متوجه شدیم که به دلیل اخذ مالیات از پرسنل این مجموعه ها، خاصیت اقدامات انجام شده از بین رفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همه وقت و کارمان متمرکز ساماندهی و حل مسائل و مشکلاتی است که امروز مردم با آن مواجه هستند. امیدواریم با تلاش، تدبیر، عقلانیت و کار جهادی بر این مشکلات فائق بیاییم.

 جمیری: توسعه و لایروبی بنادر از جمله موضوعاتی است که به اشتغال پایدار مردم کمک می کند

عبدالکریمی جمیری نماینده مردم بندر دیلم، گناوه و بوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: مردم این منطقه علی رغم همه داشته‌ها با مشکلات جدی مواجه‌اند. لذا امیدواریم با حضور رئیس مجلسی که به نظام مسائل و اولویت دادن به مسائل و اتمام کارهای نیمه تمام فکر می‌کند، بسیاری از مشکلاتمان حل شود.

وی با بیان اینکه اشتغال یکی از موضوعات بسیار مهم استان است که باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: هم اکنون ۱۷ درصد مردم این منطقه بیکار هستند و حل مشکلات مربوطه به ته لنجی‌ها کمک بسیاری به حل مشکلات معیشتی مردم می‌کند.

جمیری با اشاره به لزوم احداث سدهای شمال استان بوشهر جهت مهار آبهای سطحی، خاطرنشان کرد: توسعه و لایروبی بنادر از جمله موضوعاتی است که به اشتغال پایدار مردم کمک می کند.

ائمه جمعه نیز در این دیدار مشکلات مردم و معضلات مهم استان را از جمله وجود تعداد زیادی فارغ التحصیل بیکار، لزوم اشتغالزایی برای جوانان، مسئولیت اجتماعی شرکت های حوزه نفت و گاز، کنترل و مهار آبهای ورودی از سوی استان کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت راه‌های مواصلاتی، کمبود فضای های آموزشی و ورزشی، لزوم راه اندازی گمرک بندر امام حسن (ع)، اولویت بر جذب نیروهای بومی در تأسیسات مربوطه به شرکت‌های نفتی، لزوم ایمن‌سازی جاده ساحلی بوشهر، مشکلات مربوطه به مقوله مهم ته‌لنجی که تأثیر بسیاری بر زندگی مردم این منطقه دارد را مطرح کردند.

همچنین مسئولان محلی گلایه مند بودند از اینکه مردم استان بوشهر علی رغم منابع درآمدی بسیاری که در حوزه ذخایر معدنی، نفت و گاز، انرژی هسته‌ای، صید و صیادی وجود دارد به دلیل کمبود مراکز درمانی به ناچار باید به استان‌های مجاور مراجعه کنند./

 رئیس مجلس: همه وقتمان متمرکز بر حل مشکلات مردم است/ باید میزان کالای همراه ملوان را مشخص کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حتما موضوع تجارت را مورد بررسی قرار داده و حل و فصل خواهیم کرد، ولی موضوع ته‌لنجی را باید ضابطه‌مند کنیم؛ وقتی از موضوع ته‌لنجی صحبت می‌شود، حداقل در رابطه با ۲۰ وانت‌بار صحبت می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از دیلم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که به همراه مجمع نمایندگان استان از ظهر امروز در جریان نظارت ستادی خود از استان بوشهر به بندر امام حسن (ع) رفته بود ضمن بازدید از مجموعه نفت فلات قاره با ائمه جمعه و فرمانداران این منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در این دیدار اظهار داشت: خدا را شاکرم که توفیق شد در این ایام، سفری به صورت فشرده به استان بوشهر با مردمانی خونگرم، ولایتمدار و شهادت‌طلب داشته باشم. این استان در دوران معاصر و چندین سال اخیر، نماد مبارزه با استعمار و استبداد بوده است و این موضوع را حتی بعد از انقلاب نشان دادند که البته از افتخارات استان است.

وی عنوان کرد: اساس این سفر برای شرکت در بزرگداشت شهید رئیسعلی دلواری بود که بنده سعی کردم در این فرصت به صورت فشرده از مناطق مختلف استان نیز سرکشی داشته باشم. لذا این فرصت امروز فراهم شد که مسؤولان و مردم و کارکنان تأسیسات نفتی استان را ملاقات کنم. البته که در این سفر نظارت ستادی اولویت ما حوزه مسائل زیرساختی و مسائل معیشتی مردم بود.

این مقام مسؤول بیان کرد: صبح امروز از پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه نیز بازدید کردیم، از طرفی ممکن است دیگر فرصتی برای حضور در این استان تا زمان بررسی برنامه هفتم توسعه نداشته باشیم، لذا موضوعاتی که امروز بررسی می‌شود در برنامه هفتم بسیار موثر خواهد بود، هر چند که ما در مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین خودمان از سالیان گذشته به مسائل استان‌ها و شهرستان‌ها اشراف و توجه داریم، اما نکاتی که دغدغه ما بوده و امروز هم مطرح شد بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: زندگی مردم این منطقه با اولویت زندگی آن‌ها در کنار ساحل باید تامین شود چه در بُعد شیلات و چه در بحث تجارت و مسائل صنعتی و گردشگری، همچنین بحث کشاورزی که استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است.

رئیس مجلس با اشاره به صحبت نماینده لنج‌داران بوشهر گفت: حتما موضوع تجارت را مورد بررسی قرار داده و حل و فصل خواهیم کرد، ولی موضوع ته لنجی‌ها را باید ضابطه‌مند کنیم. اگر سوابق تاریخی این منطقه مورد بررسی قرار گیرد اینگونه است که وقتی از موضوع ته‌لنجی صحبت می‌کنیم، حداقل در رابطه با ۲۰ وانت‌بار حرف می‌زنیم. اینجاست که باید این موضوع را ضابطه‌مند کنیم که چه کسانی با چه حجمی و چند نوبت می‌توانند این کار را انجام دهند.

قالیباف اظهار کرد: مشخص است این عوامل باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مخارج زندگی آبرومندانه مردم را تامین و به اقتصاد کشور نیز کمک کند. درخصوص این مسائل در تهران کارهایی صورت گرفته و وزارت کشور نیز به این موضوع ورود کرده است. اطمینان داشته باشید که این موضوع را دنبال و ساماندهی خواهیم کرد.

وی با اشاره به پایین بودن شاخص بهداشت و درمان استان بوشهر نسبت به سایر استان‌ها، توضیح داد: این موضوع را هم در بخش بهداشت و هم در حوزه درمان با بالا بردن ظرفیت‌های تخت بیمارستانی و تجهیزات در دستور کار قرار خواهیم داد.

این مقام مسؤول به اهمیت مسأله آب و خط ریلی در استان بوشهر اشاره کرد و افزود: موضوع آب شرب و توسعه خطوط ریلی از موارد مهمی است که در رشد استان تاثیرگذار است. البته تصمیمات دیگری در حوزه انرژی استان مطرح بوده که در اقتصاد کشور اثر دارد.

رئیس مجلس با اشاره به مشکلات پرسنل مجتمع پارس جنوبی و تأسیسات نفتی درخصوص سقف حقوق‌ها و ساماندهی مشاغل ادامه داد: این موضوع را سال گذشته به سرعت مورد بررسی قرار داده و حل کردیم اما طبق قانون، بخشی از این بر عهده دولت بوده و در آنجا باید تصمیم گیری شود، همین امروز هم متوجه شدیم که به دلیل اخذ مالیات از پرسنل این مجموعه‌ها، خاصیت اقدامات انجام شده از بین رفته است.

قالیباف تأکید کرد: همه وقت و کارمان متمرکز ساماندهی و حل مسائل و مشکلاتی است که امروز مردم با آن مواجه هستند. امیدواریم با تلاش، تدبیر، عقلانیت و کار جهادی بر این مشکلات فائق بیاییم.

توسعه و لایروبی بنادر به اشتغال پایدار مردم کمک می‌کند

عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: مردم این منطقه علی رغم همه داشته‌ها با مشکلات جدی مواجه‌اند. لذا امیدواریم با حضور رئیس مجلس، که به اولویت دادن به مسائل و اتمام کارهای نیمه تمام فکر می‌کند، بسیاری از مشکلاتمان حل شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشتغال یکی از موضوعات بسیار مهم استان است که باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: هم اکنون ۱۷ درصد مردم این منطقه بیکار هستند و حل مشکلات مربوطه به ته لنجی‌ها کمک بسیاری به حل مشکلات معیشتی مردم می‌کند.

وی با اشاره به لزوم احداث سدهای شمال استان بوشهر جهت مهار آبهای سطحی، خاطرنشان کرد: توسعه و لایروبی بنادر از جمله موضوعاتی است که به اشتغال پایدار مردم کمک می‌کند.

ادای احترام دکتر قالیباف و مجمع نمایندگان استان به مقام شامخ شهدای شهرستان دلوار

قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی و مجمع نمایندگان استان با حضور در گلزار شهدای دلوار به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و مجمع نمایندگان استان بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۱۰ شهریورماه 1401 در ادامه نظارت ستادی خود از استان بوشهر به گلزار شهدای دلوار رفته و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

گفتنی است دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی سخنران ویژه کنگره شهادت شهید رئیسعلی دلواری است که امشب در دلوار برگزار می شود./

رئیس مجلس:شهید رئیسعلی دلواری مبتنی بر فرهنگ عاشورا پا به میدان گذاشت

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهید رئیسعلی دلواری مبتنی بر فرهنگ عاشورا و با باورهای مکتب امام حسین(ع) پا به میدان مبارزه با متجاوزین گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر قالیباف پنجشنبه‌شب در کنگره ملی سردار شهید رئیسعلی دلواری اظهار داشت: شهید رئیس علی دلواری وقتی تصمیم به مبارزه گرفت و مبتنی بر مکتب قرآن دست به تفنگ برای دفاع از ایران عزیز و مردم برد، بر اساس هر شرایط مادی حساب کنیم هرگز نتیجه آن این نبود که پیروزی منتظر او است.

وی اضافه کرد: در حقیقت شهید رئیسعلی دلواری مبتنی با فرهنگ عاشورا پا به میدان گذاشت و با باورهای مکتب امام حسین پا به میدان گذاشت و او باور داشت که اگر در مسیر سنت‌های الهی گام بردارد شامل وعده الهی می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشادت‌های مردم استان بوشهر در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس هم رزمندگان ما با همین نگاه الهی و عاشورایی وارد مبارزه با دشمن شدند.

وی تاکید کرد: ما در مسیر سنت‌های الهی حرکت می‌کنیم و همه این تاریخ به ما نشان می‌دهد که پیش زمینه ورود استعمار به هر سرزمینی، بی‌شک استبداد و وابستگی آن سرزمین است و اینها درس‌های بزرگی برای همه ما است.

قالیباف با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر جهاد تبیین، تصریح کرد: مهم‌تر از جنگ نظامی ما، جنگ شناختی است که دشمن تلاش می‌کند با عملیات رسانه‌ای و تحلیل‌های مختلف محاسبات فکری مردم را تغییر دهد.

وی افزود: امروز مبارزه ما از جنس مبارزه سخت نظامی درم قابل یکدیگر نیست چون دشمن از این جبهه ناامید شده ولی به این معنی نیست که ما از قدرت دفاعی و بازدارندگی و پاسخگویی غافل شویم.

جنگ امروز شناختی و اقتصادی است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دشمن در حوزه جنگ شناختی و جنگ اقتصادی برای شکاف بین جامعه و بین امام و امت و اختلاف در جامعه تلاش می‌کنند و امروز جبهه مبارزه ما آنجاست.

وی گفت: امروز به فرهنگ شهادت بیش از شهادت نیاز داریم و باید فرهنگ مقاومت، فرهنگ گذشت، فرهنگ زیست مومنانه و برادری و فرهنگ خون دل خوردند، فرهنگ عقب‌نشینی نکردن از تهمت‌ها و شیطنت دشمن را داشته باشیم.

قالیباف با بیان اینکه باید در مدیریت‌ها برای تأمین منافع عمومی جامعه و مردم تلاش کنیم تصریح کرد: دولت و مجلس باید در این مسیر برای خدمت به مردم را با همان فرهنگ گذشت و محبت دوران دفاع مقدس ادامه دهند.

وی افزود: باید تلاش کنیم که با عقل متصل به وحی در کنار یک عزم مومنانه و در کنار یک ابتکار عمل و خلاقیت و تلاش مجدانه و خستگی‌ناپذیر و دیر یک شجاعت در فهم و شجاعت در تصمیم برای مشکلات و سختی و عبور از مشکلات تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ مقاومت و شهادت ما را در جنگ اقتصادی و جنگ شناختی پیروز می‌کند افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، خدای دفاع مقدس خدای جنگ اقتصادی و شناختی هم هست.

وی با بیان اینکه باید باورها در حوزه جنگ اقتصادی تقویت شود گفت: خداوند وعده داده است که اگر در این مسیر حرکت کنیم به پیروزی می‌رسیم. این حق را خدای بزرگ به کسانی که زیست مومنانه داشته باشند و در سختی‌ها بایستند داده است.

قالیباف با بیان اینکه باید درک درستی از فرهنگ جهاد و شجاعت برای حکمرانی نو و مدیریت خلاقانه و حکیمانه و شجاعانه داشته باشیم افزود: اگر همین‌طور حرکت کنیم در جنگ اقتصادی و شناختی هم به پیروزی می‌رسیم و ناامیدی گناهی نابخشودنی است.

لزوم حل مشکلات ساحل‌نشینان

وی با اشاره به اینکه امروز بازدیدهایی را از نقاط مختلف استان داشته‌ایم اظهار داشت: مردم و مسئولان استان بوشهر مسائل و مشکلات را بیان کردند که دو موضوع برجسته بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخش مهمی از زندگی ساحل‌نشینان با دریا گره خورده است افزود: بی‌شک اقتصاد این مردم برای معیشت و برای توسعه و تحول در اقتصاد ملی و اقتصاد خانواده‌ها مربوط به دریا و آب است و این موضوع اولویت اول است.

وی با اشاره به اینکه سه دهه با این موضوعات آشنایی دارم اضافه کرد: موضوع اقتصادی ساحل‌نشینان را در سطح ملی و در گفت‌وگو با رئیس جمهور مطرح کرده و دنبال راهکارهایی برای حل این مسئله هستیم.

قالیباف افزود: این دولت و این مجلس ساماندهی کسب و کارهای مرتبط با دریا را با جدیت دنبال می‌کنیم و باید مبتنی بر مقررات حل شود که هم زندگی و معیشت مردم و هم مصلحت کشور و اقتصاد ملی مد نظر قرار گیرد و هر دو با هم باید پیش برود.

توسعه زیرساخت‌های استان بوشهر

وی بیان کرد: شیلات و آبزی‌پروری و همچنین صید و صیادی از دیگر مسائلی است که دغدغه مردم این استان است و باید با نگاهی نو برای حل این مسائل استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی توجه به مسائل زیرساختی استان بوشهر را ضروری دانست و تاکید کرد: در حوزه مسائل حمل و نقلی با تکیه بر حمل و نقل ریلی و دریایی باید عنایت ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه موضوع آب نیز با جدیت باید دنبال شود افزود: با حل این مسائل شاهد توسعه روز افزون در استان خواهیم بود و موضوعات دیگر هم حل می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه حمایت از بخش کشاورزی نیز مد نظر است ادامه داد: توجه به زیرساخت‌ها باید با جدیت دنبال شود که در برنامه پنج‌ساله هفتم این اولویت‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها