جزئیات طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس/ بهتر است دولت لایحه دهد

کد خبر: 1172134

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: باید بسیاری از ملاحظات در تعیین نماینده برای یک منطقه در نظر گرفته شود، همه موضوعات مربوط به افزایش تعداد نمایندگان اجرایی است به همین دلیل هم است که قانون گذار اختیار این موضوع را به دولت داده است.

جزئیات طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس/ بهتر است دولت لایحه دهد

احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس ، اظهار کرد: قانون گذار اختیار این کار را به دولت داده و در قانون ذکر شده که دولت می‌تواند این کار را انجام دهد، نه اینکه مجلس این کار را انجام دهد؛ قوه‌مقننه در قالب طرح هم نمی‌تواند آن را مطرح کند.

وی در همین رابطه افزود: مجلس از لحاظ مختلف نمی‌تواند این کار را انجام دهد هم از لحاظ اصل 75 قانون اساسی یعنی داشتن بار مالی و هم ممکن است که اضافه شدن نماینده به یک حوزه جغرافیایی تبعات امنیتی داشته باشد که باید به این موضوعات توجه شود؛بنابراین در  کل باید بسیاری از ملاحظات در تعیین نماینده برای یک منطقه در نظر گرفته شود.

نماینده تبریز در مجلس تاکید کرد:همه موضوعات مربوط به افزایش تعداد نمایندگان اجرایی است به همین دلیل هم است که قانون گذار اختیار این موضوع را به دولت داده است؛ دولت همه امکانات و ابزارها را در اختیار دارد و مجلس تنها از جهت استیفای حقوق مردم، می‌تواند از دولت بخواهد این کار را انجام دهد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه باید مردم هر جغرافیا و منطقه بتوانند از داشتن یک نماینده بهره‌مند شوند در واقع از حقوق آنها است که این موضوع هم از دولت خواسته شده است، گفت: زمانی که شما این موضوع را در قالب طرح مطرح می‌کنید ، ممکن است طرح مذکور در برگیرنده افزایش تعداد نمایندگان باشد ولی نمی‌توانند جامعیت لایحه را داشته باشد .

علیرضابیگی با یادآوری اینکه این طرح در مجلس دهم هم مطرح شد که به نتیجه نرسید،اظهار کرد:همان طور که بارها گفته شده مجلس باید لایحه محور باشد بنابراین بهتر است برای این موضوع که قرار است 40 نماینده به تعداد نمایندگان فعلی اضافه شود، دولت لایحه دهد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون این کمسیون برای موضوع افزایش تعداد نمایندگان با وزارت کشور جلسه داشته است؟ و نظر دولتی ها در این باره چیست؟گفت: کارگروهی در کمیسیون در این زمینه تشکیل شده که مسئولان دولتی با حضور در کمسیون هم نظرات خود را مطرح کردند که چندان با این موضوع همراهی نکرده‌اند.

منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها