«فردا» گزارش می‌دهد

مذاکره تا نوامبر؟

کد خبر: 1172306

ایران پاسخ نهایی خود را نسبت به تصمیمات امریکا داد اما این پاسخ خوشایند طرف مقابل نبود و آن را سازنده ندانستند. بر همین اساس پیش بینی می‌شود که این مذاکرات با چالش دیگری مواجه شده و حداقل تا نوامبر ادامه یابد.

مذاکره تا نوامبر؟

گروه سیاست سایت فردا - ایران همان طور که نورنیوز پیش‌تر گفته بود، آخر هفته گذشته پاسخ خود را به آنچه آمریکایی‌ها درباره توافق احتمالی و احیای برجام خواسته بودند، داد. پاسخی که گویا خوشایند طرف غربی نبود و آن را سازنده ندانستند. 

آنطور که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته در این پاسخ به صراحت اعلام شده است ایران آمادگی دارد تا هفته پیش رو برای اعلام توافق نهایی نشست وزرا برگزار شود، با این برداشت که معدود نظرات مطرح شده از سوی ایران تأمین شود. یک منبع مطلع نیز در این باره گفته که «ایران در پاسخ پیشین خود نیز که طرف‌های مقابل به منطقی و سازنده بودن آن اذعان کرده بودند، برای موضوعات باقی‌مانده راه‌حل‌های عملیاتی ارائه داده بود.»

گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان هم روز پنج شنبه در رایزنی تلفنی با همتای اماراتی خود گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، حسن‌نیت و جدیت خود را نشان داده و همکارانم با دقت و سرعت در حال بررسی متن و آماده‌سازی پاسخ هستند.» 

با وجود همه این‌ها طرف آمریکایی ساز خود را می‌زند و حاضر به کوتاه آمدن نیست. این رویکرد طرف مقابل و سرنوشتی که احتمالا پیش روی مذاکرات است در بسیاری از رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. مثلا  پولیتیکو در گزارشی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امریکا و لزوم بررسی مفاد توافق هسته‌ای در این نهاد، از احتمال تعویق مذاکرات وین تا بعد از برگزاری انتخابات مزبور خبر داده است.

در ایران نیز روزنامه‌های امروز به این بحث مفصلا پرداخته‌اند. به عنوان نمونه «جوان» نوشته: «به‌رغم ادعای امریکایی‌ها مقامات ایرانی بار‌ها اعلام کرده‌اند که این طرف امریکایی است که در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی می‌کند و اگر واشنگتن تصمیم خود را بگیرد در مدت زمان کوتاهی می‌توان به توافق رسید. به نظر می‌رسد لابی صهیونیستی مثل همیشه در رسیدن به خواسته‌هایش موفق عمل کرده و سفر مکرر مقامات صهیونیستی به واشنگتن و دیدار با مقامات ارشد این کشور، توانسته نظر دولتمردان کاخ سفید را تغییر دهد تا از تن دادن به هرگونه توافقی با تهران خودداری کنند.»

کیهان نیز نوشته است: «پافشاری ایران برای اخذ تضمین و مطمئن شدن از یک توافق خوب، پایدار و قوی باعث شده تا آمریکایی‌ها پاسخ ایران را «غیرسازنده» و «ناامیدکننده» عنوان کرده و بازهم بر اجرای یک‌طرفه برجام اصرار کنند.»

روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» نیز در این باره نوشته: «هرچند متن پاسخ تهران به ایالات متحده که با واسطه اتحادیه اروپا ارسال شده منتشر نشده اما گمانه‌زنی درباره محتوای آن به خصوص در بخش‌هایی که طرف غربی آن را ناراضی‌کننده خوانده آغاز شده است. از مجموع سخنان ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در چند روز منتهی به ارسال پاسخ ایران اینگونه برمی‌آید که ایران بر بسته شدن پرونده اختلاف‌های پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اصرار دارد و به نظر می‌رسد که این‌بار در متن پاسخ جدید به اتحادیه اروپا این درخواست را رسما مکتوب هم کرده است. در این مقوله طرف ایرانی معتقد است که سازوکار تعریف‌شده میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به موازات مذاکرات احیای برجام پیش رفته و پرونده همزمان با اعلام خبر احیای برجام مختومه شود چرا که باز ماندن این پرونده اختلافی می‌تواند بر بهره‌برداری ایران از بندهای درج‌شده در متن برجام به منظور عادی‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در یک بازه زمانی مشخص و دریافت نتیجه‌گیری گسترده‌تر درباره صلح‌آمیز بودن این برنامه اختلال ایجاد کند.»

این روزنامه اما طبق روال همیشگی اصلاح‌طلب به جای طرف مقابل مواضع طرف ایرانی را به باد نقد گرفته و به نقل از رضا نصری، کارشناس مسائل بین‌المللی درباره مضرات تاخیر در توافق برای ایران نوشته است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها