پاسخ خوب ایران به زیاده‌خواهی آمریکا

کد خبر: 1172307

تهران در نامه‌ای به انریکه مورا به زیاده‌خواهی واشنگتن درباره توافق جواب داد

پاسخ خوب ایران به زیاده‌خواهی آمریکا

نظرات ایران در پاسخ به جمع‌بندی آمریکایی‌ها نسبت به پاسخ اولیه تهران درباره پیش‌نویس پیشنهادی اروپا به «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ارسال شد و آنطور که شاید قابل پیش‌بینی و انتظار هم بود واشنگتن این پاسخ را غیرسازنده خواند.

به گزارش «وطن‌امروز»، بامداد جمعه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران درباره پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است. در همین حال برخی منابع مطلع ایرانی خبر دادند در این پاسخ به صراحت اعلام شده ایران آمادگی دارد تا هفته پیش رو برای اعلام توافق نهایی نشست وزرا برگزار شود با این برداشت که معدود نظرات مطرح شده از سوی ایران تامین شود. یک منبع مطلع نیز در این باره بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ پیشین خود نیز که طرف‌های مقابل به منطقی و سازنده بودن آن اذعان کرده بودند، برای موضوعات باقیمانده راه‌حل‌های عملیاتی ارائه داده بود.

با این حال «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد پاسخ تهران سازنده نبود. به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، پاتل با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: «ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپایی نیز پاسخ خواهیم داد اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود». برخی منابع غربی هم خبر دادند طرف اروپایی هم در دنباله‌روی از آمریکا پاسخ ایران را غیرسازنده خوانده است؛ اروپایی که باید منتظر یک زمستان سرد و بی‌سابقه باشد!

ایران با توجه به تجربه تاریخی برجام در بدعهدی طرف مقابل بویژه خط مشی غیرحرفه‌ای و خصمانه‌ای که رافائل گروسی و آژانس در قبال پرونده هسته‌ای ایران در پیش گرفته‌اند، توافقی را می‌پذیرد که شامل تضامین محکم باشد و به ادعاهای پادمانی پایان دهد تا در نهایت این توافق بتواند انتفاع اقتصادی لازم را برای کشورمان داشته باشد اما دولت بایدن می‌گوید به خاطر موانع داخلی ساختارهای کشورش نمی‌تواند به ایران تضمین دهد، این در حالی است که مسائل و مشکلات داخلی بایدن در آمریکا به ایران ارتباطی ندارد. «وطن‌امروز» هفته گذشته خبر داد تغییراتی که دولت بایدن در متن پیش‌نویس اعمال کرده زیاده‌خواهانه، غیرمعقول و غیرمنطقی است تا جایی که این اصلاحات عملا انتفاع اقتصادی ایران از توافق را بلاموضوع خواهد کرد.  تاکیدات مقام‌های ایرانی هم در طول هفته گذشته بر همین مبنا و پافشاری روی خواست‌های مشروع و عقلانی بود؛ درخواست‌هایی که حتی اعضای ۱+۴ هم آن را منطقی و معقول ارزیابی کرده بودند.

بر این مبنا دوشنبه گذشته رئیس‌جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: مذاکره برای رفع تحریم‌هاست و آنهایی که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و به تعهدات‌شان عمل کنند. ما تاکیدمان در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست. رئیسی خاطرنشان کرد: مذاکرات هم در همین چارچوب با محوریت رفع تحریم‌ها انجام می‌شود. ما بر راستی‌آزمایی اطمینان‌بخش و تضمین‌های اعتمادآفرین در مذاکرات تاکید کردیم. همچنین تاکید داریم مسائل پادمانی حتما حل‌و‌فصل شود و این یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن از توافق معنا ندارد. توافق باید همراه باشد با حل‌و‌فصل مسائل پادمانی و نکاتی که ایران به عنوان راهبرد دنبال می‌کند. ما از تحقق منافع ملت ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.

وزیر امور خارجه چهارشنبه (9 شهریور) در سفر به مسکو در نشست خبری مشترک با همتای روس خود سرگئی لاوروف، تاکید کرد: ما همچنان در موضوع تضمین، نیازمند متنی نیرومندتر هستیم، لذا داریم فکر می‌کنیم که چگونه می‌توان به یک متن نیرومند در موضوع تضمین دست یافت و ضمانت‌ها‌ی قوی‌تر و قابل اعتناتری را در این موضوع داشته باشیم. حسین امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر نیرومندسازی متن گفت: اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خودش متمرکز شود؛ ثانیا برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام، مجددا شاهد برخی دیدگا‌ه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشیم. لذا در حوزه تضمین‌ها، موضوع حل‌و‌فصل مسائل باقیمانده پادمانی در آژانس هم مورد توجه جدی ما است. وی تصریح کرد: معتقدیم چنانچه طرف آمریکایی در موضوع لغو تحریم‌ها و برخی نگرانی‌هایی که ما داریم، واقع‌بینانه عمل کند و بتوانیم متن موجودی که در دستور کار داریم را نیرومند‌سازی کنیم، رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی هم درباره باقی ماندن پرونده پادمانی و سوالات آژانس گفت: طرح مجدد سوالات با اتهامات بی‌اساس، ابزاری است برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران. فلسفه وجودی برجام مولود پاسخ به این اتهامات است اما می‌‌بینید از همان حنجره که می‌‌گوید می‌خواهد صنعت هسته‌ای ما را از بین ببرد و بمباران کند، این اسناد و مدارک جعلی بیان می‌شود، این سوالات ادامه همان PMD است و اصلا مبنای پادمانی ندارد، چون ایران سایت هسته‌ای معرفی نشده ندارد. معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما قصد و تاکیدمان این است که اگر برای روز «بازاجرا» این سوالات بسته نشود، یعنی روز «بازاجرا»یی وجود ندارد. عقب‌نشینی هم نکردیم و نمی‌توانیم هم عقب‌نشینی کنیم.

گفتنی است چند روز قبل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کرد ایران غنی‌سازی اورانیوم با دومین آبشار از ۳ آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 نصب‌شده در نیروگاه‌های زیرزمینی نطنز را آغاز کرد. آژانس اتمی چندی پیش در گزارشی اعلام کرده بود ایران غنی‌سازی اورانیوم با نخستین آبشار از ۳ آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 نصب‌شده در نیروگاه‌ نطنز را آغاز کرد. در گزارش محرمانه آژانس اتمی که به رصد رویترز رسیده، آمده است این آبشار همانند آبشار اول با سقف ۱۷۴ ماشین به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 5 درصد می‌پردازد.

* پیام‌رسانی از کانال مسقط

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و بدر البوسعیدی، وزیر خارجه سلطنت عمان در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره مذاکره برای لغو تحریم‌ها به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از عمان، در این ارتباط تلفنی آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها و پاسخ ارسال شده از سوی کشورمان برای هماهنگ‌کننده اروپایی را به اطلاع بدر البوسعیدی، وزیر خارجه سلطنت عمان رساند. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی اراده جمهوری اسلامی ایران بر حصول توافقی خوب، پایدار و قوی را مورد تاکید قرار داد. وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در فرآیند تهیه پاسخ جمهوری اسلامی ایران، تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مدنظر قرار داشته است. وزیر خارجه عمان نیز در این گفت‌وگو ضمن تشکر از رویکرد فعال و سازنده جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد با همکاری همه طرف‌ها، مذاکرات وین به نتایج مورد انتظار نائل شود.

***

    درخواست کنگره از بایدن برای اشترا‌گذاری متن کامل توافق هسته‌ای     

50 قانون‌گذار آمریکایی روز پنجشنبه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواستند متن کامل توافق هسته‌ای جهت احیای برجام را با کنگره به اشتراک‌ بگذارد. العربیه شبکه وابسته به عربستان سعودی گزارش داد در این نامه که به امضای ۳۴ دموکرات و ۱۶ جمهوری‌خواه رسیده، ادعا شده است: «ایران و سپاه پاسداران - که با یک تریلیون دلاری که طی یک دهه از طریق رفع تحریم‌ها دریافت خواهند کرد، تقویت می‌شوند- تهدید عظیمی علیه آمریکایی‌ها در داخل و خارج از وطن و همچنین علیه متحدان‌مان محسوب می‌شوند». در این نامه نوشته شده است: «ما عمیقا درباره چندین بند که ممکن است در متن نهایی توافق با ایران گنجانده شود،‌ نگران هستیم». این قانون‌گذاران در ادامه از بایدن خواستند پیش از به اشتراک‌گذاری متن کامل توافق و هرگونه توافق جانبی با کنگره، به هیچ‌گونه توافقی با ایران بازنگردد. در این نامه همچنین از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته شده اجازه ندهد روسیه اورانیوم غنی‌سازی شده ایران را دریافت کند و هیچ‌گونه همکاری هسته‌ای با ایران داشته باشد.

منبع: روزنامه وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها