پورابراهیمی: دست‌اندازی دولت به منابع بانک مرکزی به صفر رسیده

کد خبر: 1172581

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش‌های رسمی، منابعی که دولت همواره به‌عنوان تنخواه در نظر می‌گرفت به‌طوری مدیریت شده است که در یک سال گذشته دست‌اندازی دولت به منابع بانک مرکزی از طریق اضافه‌برداشت تقریباً به صفر رسیده است.

پورابراهیمی: دست‌اندازی دولت به منابع بانک مرکزی به صفر رسیده

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد یک‌ساله دولت در حوزه کنترل رشد پایه پولی گفت: دو اتفاق مثبت در گزارش‌های اخیر بانک مرکزی به‌نسبت سال گذشته اتفاق افتاده است؛ اول اینکه دولت به‌خلاف رویه سنوات گذشته برای پرداخت تعهدات خود متوسل به استقراض از بانک مرکزی نشده است.

وی افزود: اقدام مثبت دیگر دولت سیزدهم در یک سال گذشته این است که بر اساس گزارش‌های رسمی، منابعی که دولت همواره به‌عنوان تنخواه در نظر می‌گرفت به‌طوری مدیریت شده است که دست‌اندازی دولت به منابع بانک مرکزی از طریق اضافه‌برداشت تقریباً به صفر رسیده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پیامد اقدامات اشاره‌شده در یک بازه مشخص منجر به کاهش نرخ رشد نقدینگی می‌شود، عنوان کرد: با تداوم این روند مثبت می‌توان امیدوار بود که در میان‌مدت و بلندمدت تورم سالیانه به‌شکل قابل‌توجهی کاهش یابد.

پورابراهیمی گفت: دولت  از دو طریق می‌تواند در مسیر افزایش قدرت معیشتی مردم حرکت کند؛ یا حقوق و درآمد آنها را به‌طور مستمر افزایش دهد و یا اینکه قدرت خرید آنها را بالا ببرد. اما باید در نظر داشت که کمک به مردم گاهی اوقات این‌گونه نیست که ما نقدینگی در دست آنها را افزایش دهیم بلکه اگر دولت بتواند موتور تورم را خاموش کند، نرخ افزایش قیمت کالاها به‌مرور کاهش پیدا می‌کند و متعاقب آن قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: امروز بسیاری از مردم حاضرند که درآمد آنها به 10 سال گذشته بازگردد ولی به‌اندازه همان سالها قدرت خرید کالا داشته باشند.

منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها