کنعانی: متن قوی‌تری ارائه کردیم/باید به روند محرمانه بودن مذاکرات ملتزم باشیم

کد خبر: 1172792

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی: متن قوی‌تری ارائه کردیم/باید به روند محرمانه بودن مذاکرات ملتزم باشیم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران از اهداف اساسی مذاکرات جاری است. نشست‌های مختلفی در ارتباط با مذاکرات برگزار شده است و پس از آن متن پیشنهادی از سوی هماهنگ‌کننده اروپایی به طرف‌ها داده شده است.

پاسخ ایران در موعد مقرر ارائه شد و پاسخ طرف آمریکایی با تأخیر دریافت شد. ایران برای اینکه نقش مسئولانه خود را ایفا کند دیدگاهایش را در این زمینه مجددا به هماهنگ کننده ارسال کرده است و منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم. ما در این زمینه برای کمک به پایان خوش این ماراتن و برای اینکه به اهداف مدنظر مبتنی بر مصالح ملی دست پیدا کنیم و روند را برای شکل گیری فضای سازنده مهیا کنیم، در این زمینه مسئولانه عمل کردیم. چنانچه در طرف مقابل اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد و سازنده عمل کنند، زمینه را فراهم کنند تا در زمان کوتاه جمع بندی صورت بگیرد. لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی از اهداف اصلی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفته‌های رسانه‌های خارجی مبنی بر مفاد برجام گفت: مسئول مذاکرات در ایران مذاکره کننده ارشد جناب آقای دکتر باقری هستند. روند مذاکرات در چارچوب محرمانه ادامه دارد و باید به روند محرمانه بودن مذاکرات ملتزم باشیم. فارغ از گمانه زنی‌ها ایران در رویکرد سازنده خودش برای دستیابی به توافق خوب و پایدار در حال تلاش است.

وی درباره اختلافات موجود در مذاکرات هم گفت: ما متعاقب دریافت پاسخ طرف آمریکایی، پاسخ خود را ارائه کردیم. پاسخ ما اساسا به لحاظ محتوا دو هدف داشت. اول ما تلاش کردیم ابهام زدایی کنیم و تلاش کردیم متن را شفاف کرده و متن قوی‌تری ارائه کنیم. در صورت شکل گیری توافق ما از سوءتفسیرهای احتمالی آتی که می‌تواند روند را مختل کند پیشگیری کنیم.

ما انتظار داریم که طرف مقابل هم سازنده عمل کند. مهمترین دستور کار ما بحث تضمین است. اگر چارچوب تضمین چارچوب محکمی نباشد، امکان دارد ما شاهد اقدامات متضرر در آینده باشیم. موضوع تضمین دو وجه دارد؛ اول تضمین لغو تحریم‌ها است به گونه‌ای که ایران از مزایای برجام به طور کامل منتفع شود، دوم بحث مسئله هسته‌ای و دور کردن آژانس از رفتار سیاسی است و اینکه اساسا اتهامات سیاسی در مناسبات ایران و آژانس باعث خلل در اجرای توافق می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره غیرسازنده خواندن پاسخ ایران از طرف آمریکا گفت: ایران معتقد است که پاسخ ارائه شده اتفاقا برای کمک صورت داده شده است. تلاش ما این بوده که مبتنی بر نکات مورد توافقات ادبیات را به گونه‌ای ارائه کنیم که بعد از شکل گیری توافق احتمالی امکان بروز اختلاف نظر و یا شکل گیری تفاسیر مختلف به حداقل برسد. نگاه ما به سمت جلو بوده است. ما معتقدیم که پاسخمان سازنده بوده است، اگر همین نگاه در طرف مقابل باشد توافق در دسترس است و می‌توانیم در سریع‌ترین زمان به توافق برسیم.

وی ادامه داد: ما مسئولانه عمل کردیم و پاسخ داده شده هم سازنده است. اراده و تعامل سازنده متقابل می‌تواند ما را در کوتاه ترین زمان به جمع بندی مذاکرات برساند.

مبنای همکاری ما بر اساس مسائل پادمانی است

کنعانی درباره همکاری ایران با آژانس گفت: در ارتباط با همکاری ایران با آژانس بین‌المللی اتمی، ماهیت صلح آمیز فعالیت ایران در جمع بندی سال 2015 مورد تاکید قرار گرفت و متعاقبا بر اساس رویکرد سازنده ایران بارها بازرسان آژانس به ایران سفر کرده و بارها فعالیت صلح آمیز ایران را مورد تاکید قرار دادند. ما معتقدیم اتهامات مطرح شده مبتنی از ذهن بیمار رژیمی است که خودش دارنده فعالیت‌های غیرقانونی در منطقه است. اتهامات مطرح شده از این رژیم نمی‌تواند ملاک عمل آژانس قرار بگیرد. مبنای همکاری ما بر اساس مسائل پادمانی است. ما معتقدیم که مرجع نظارت فعالیت هسته‌ای ایران آژانس است. ما همواره در این زمینه همکاری کرده و تلاش کردیم به صورت حرفه‌ای کار کنیم. ما هم انتظار داریم آژانس در چارچوب حرفه‌ای با ایران تعامل کند.

برجام تنظیم‌کننده روابط دوجانبه ایران و آمریکا نیست

وی در خصوص روابط دوجانبه ایران و آمریکا در صورت توافق گفت: توافق برجام و توافقی که احتمال می‌رود شکل بگیرد، تنظیم کننده روابط دوجانبه ایران و آمریکا نیست، بلکه رفع کننده یک رفتار تصنعی در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران است. موضوع توافق برجام و مذاکرات غیرمستقیم، صرفا ناظر بر بستن پرونده ادعایی علیه ایران است.

تا زمانی که سوریه بخواهد ما در این کشور به‌طور مستشاری حضور خواهیم داشت

کنعانی در خصوص ادعاهای رژیم صهیونیستی گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به زیرساخت‌های سوریه همچنان ادامه دارد. این حملات در نتیجه حمایت دولت آمریکا است و این کشور به طور غیرقانونی نیروهای خود را در مناطقی از سوریه پخش کرده است. ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به پایگاه‌های ایران پوچ و مبتنی بر بهانه جویی است.

حضور ایران در سوریه به درخواست رسمی دولت سوریه است. اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی باید به طور جد مورد توجه مجامع بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته و اقدامات خود را انجام دهند. ما در مبارزه علیه تروریسم و بازگشت ثبات به سوریه نقش اساسی داشتیم و تا زمانی که سوریه درخواست کمک کند ما در این کشور به طور مستشاری حضور خواهیم داشت.

در صورت لغو تحریم‌ها ایران می‌تواند تأمین‌کننده بخش بیشتری از نیاز اروپا باشد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بخران انرژی در اروپا اظهار کرد: ایران به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از مهمترین کشورهای تامین کننده سوخت در دنیا است. ایران بر اساس ظرفیت‌هایش حضور خودش را در بازارهای انرژی با وجود تحریم‌های ظالمانه حفظ کرده است و معاملات نفت با شرکا ادامه دارد.

در سایه وجود بحران در اوکراین و مشکلات اروپا در تامین نیاز خودش، در صورت لغو تحریم‌ها ایران می‌تواند تامین کننده بخش بیشتری از نیاز اروپا باشد و حتما اروپا به توانایی‌های ایران در تامین انرژی نیاز دارد. امیدواریم که توافق شکل بگیرد و ایران نقش موثرتری در تامین نیاز انرژی کشورهای اروپایی داشته باشد.

اقدام تحریک‌آمیز و غیراصولی شناورهای تجسسی آمریکا در منطقه

کنعانی در خصوص ادعای واشنگتن مبنی بر توقف کشتی‌های آمریکایی گفت: ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و کشتی‌های تجاری ایران در مسیرهای ترانزیتی تردد دارند. هیچ کشوری حق ندارد مسیرهای کشتیرانی را مورد تهدید قرار دهد. اتفاقی که افتاد اقدام تحریک آمیز و غیراصولی شناورهای تجسسی آمریکا بوده است و ایران در این ارتباط اقدام به رفع تهدید کرده و آن‌ها را در منطقه امنی رهاسازی کرده است.

پاسخ روسیه به پیام امیرعبداللهیان مثبت بوده است

کنعانی در خصوص بحران اوکراین گفت: ایران معتقد است تداوم جنگ در اوکراین یک اتفاق تاسف باری بوده و مسئولیت هر کشوری است که تلاش و کمک کند از رویکرد غیرسازنده پیشگیری کند. ایران از ابتدا در سایه روابط خوب با دو طرف تلاش کرده امکان شکل گیری روند سیاسی را برای حل بحران شکل دهد. ما در این راستا ارتباطاتی قبلا با روسیه داشتیم و چندی پیش یک دولت اروپایی درخواستی از ایران داشته است. ما مبتنی بر رویکرد خود، سفر آقای امیرعبداللهیان انجام شد و پیام را تحویل داد. پاسخ طرف مقابل مثبت بوده است، اما پیشگیری از جنگ نیاز به کمک همه کشورها دارد.

موضوع امنیت در عراق برای ما حائز اهمیت است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ناآرامی‌های عراق گفت: ما معتقدیم که عراق کشوری بسیار مهم است و ثبات در این کشور هم به توسعه اقتصادی کمک می‌کند و هم باعث می‌شود عراق در حوزه منطقه‌ای نقش فعال خود را ایفا کند. موضوع امنیت در عراق برای ما حائز اهمیت است. ارتباط ما با دوستان و برادران عراقی مستمر است و قطعا نقش ایران کمک کرده به شکل گیری ارامش در این کشور. ایران حتما نقش خودش را در این زمینه ادامه خواهد داد. به طور عام نگاه ما به کل طرف‌های عراقی است و از مناسبات خوبمان استفاده خواهیم کرد. ما نگاه بخشی و گروهی در عراق نداریم و همه طرف‌ها بخشی از قدرت در این کشور هستند.

کنعانی در ارتباط با همکاری اقلیم کردستان عراق گفت: به سهم خودم باید از کلیت عراق قدردانی کنم که امسال هم همانند سال گذشته زمینه را برای میزبانی زائران اباعبدالله (ع) فراهم کردند. انصافا ملت بزرگ عراق میزبانان خوبی هستند. امسال در اقلیم کردستان هم عزیزان به کمک برگزاری این مراسم باشکوه آمدند و مسیر جدیدی باز شده تا زوار ایرانی به راحتی تردد بکنند.

ایران قصد مداخله در امور عراق ندارد اما بر اساس حسن همسایگی و اینکه ثبات در این کشور برای تمام کشورهای منطقه مفید است، توصیه‌های سازنده خود را ارائه می‌کنیم.

سخنگو در خصوص فراهم کردن شرایط آسان برای سفر زوار کشورهای پاکستان و افغانستان به عراق اظهار کرد: ما امیدوار هستیم که امسال هم با کمک ایران به عنوان سرزمین عبور به سمت عتبات عالیات و هم کمک برادرانمان در عراق، شاهد عزیمت آسان برادران پاکستانی و افغانستانی به سمت عراق باشیم. یک سوی موضوع تسهیل کننده برای سفر زوار از حوزه مجاور ما هستیم اما طرف اصلی دیگر کشور عراق است.

ایران هر سال تلاش کرده که راحت ترین شرایط را برای سفر عزیزان فراهم کند. بخش دیگر به نقش اساسی طرف عراقی بر می‌گردد. ما در این ارتباط به زوار اربعین به عنوان عاشقان اباعبدالله (ع) نگاه می‌کنیم. مذاکرات ما با طرف‌های عراقی در سطوح مختلف انجام شد و موافقت‌هایی به دست آمد. دوستان ما در عراق هر ساله محدیدیت‌هایی دارند اما ما این امیدواری را داریم همانند سال‌های گذشته حسن میزبانی خودشان را نشان خواهند داد.

ایران از روند آتش‌بس در یمن حمایت می‌کند

وی در خصوص سفر نماینده سازمان ملل در امور یمن به ایران گفت: ایران همواره از ابتدای شکل گیری بحران یمن معتقد بود راهکار نظامی هیچ‌وقت به نتیجه نخواهد رسید. در ادامه نقش سیاسی ایران در جهت کمک به تحکیم ثبات در یمن، دیروز آقای امیرعبداللهیان پذیرای نماینده دبیرکل سازمان ملل بودند. در این مذاکرات بار دیگر مواضع ایران مورد تاکید قرار گرفت و متناسب با شرایط جاری در این کشور توصیه‌های لازم ارائه شد.

ایران خواهان ثبات برای یمن است و معتقدیم که تحکیم آرامش در این کشور به ثبات منطقه کمک می‌کند. ما بارها اعلام کردیم که تصمیم گیرنده اساسی ملت یمن هستند و تاکید شد که ایران از روند آتش بس حمایت می‌کند، اما تحقق آتش پس پایدار در گرو لغو محاصره انسانی یمن است. نمی‌تواند صلح پایدار باشد در صورتی که محاصره ادامه دارد و مایحتاج غذایی و دارویی نمی‌تواند به مورد نیاز به مردم یمن برسد. این یک وظیفه بین‌المللی است و تاکید کردیم که توافق آتش بس باید به طور کامل اجرا شود و زمینه برای شکل گیری روند سیاسی فراهم شود.

برای آزادی اتباع زندانی‌شده با دولت آرژانتین رایزنی کردیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اقدامات ایران برای آزادسازی اتباع ایرانی زندانی شده در آرژانتین گفت: اتهامات وارده علیه تیم گروه پرواز یک اتهام بی اساس است و تاکنون هیچ مدرکی دال بر ارتکاب جرم از سوی این افراد ارائه نشده است. این بازداشت غیرقانونی بوده و آزادسازی آن‌ها باید سریعا اتفاق بیافتد. در این زمینه ما کارهایی را صورت دادیم و با دولت آرژانتین گفتگوهایی را انجام داده‌ایم.

نشست سه‌جانبه ایران و روسیه و جمهوری آذربایجان

وی درباره نشست آتی سه جانبه ایران و روسیه و آذربایجان گفت: در خصوص نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه، این سه کشور عضو مسیر کریدور شمال به جنوب هستند. با توجه به رخدادهای اوکراین و مشکلات با نقل و انتقال کالا، اهمیت مسیر ترانزیتی شمال به جنوب بار دیگر مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است. به همین دلیل توسعه این مسیر مهم است و قرار است این نشست در باکو برگزار شود. مسائل و مشکلات در این نشست مورد گفتگو قرار می‌گیرد.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: فارغ از آنچه که بعضا در مطبوعات از سوی افرادی نقل می‌شود، خوشبختانه در سایه وجود اراده سیاسی مشترک بین مقامات عالی ایران و جمهوری آذربایجان این اراده وجود دارد که فضای روابط در یک فضای آرام و سازنده به گونه‌ای مدیریت کنند که مناسبات دو کشور توسعه پیدا کند. هیئت‌های دو کشور در سطوح مختلف با همدیگر گفتگو داشتند و همکاری تجاری روند رو به جلویی دارد. در مجموع تحولات قفقاز جنوبی برای ایران مهم بوده است. برای ایجاد ثبات در قفقاز جنوبی همیشه کمک کردیم و ایران تاکید دارد که ژئوپولیتیک منطقه باید حفظ شود.

پیگیری وزارت امور خارجه در خصوص شهروند ایرانی زندانی‌شده در عربستان

وی در خصوص شهروند ایرانی زندانی شده در عربستان گفت: همواره این موضوع پیگیری شده است و این پیگیری‌ها ادامه دارد. شخص وزیر خارجه چند مرتبه از کانال‌های مختلفی در این ارتباط گفتگوهایی را داشتند. ما دیدگاه خود را منتقل کردیم و معتقدیم که فرد زائر ما جرمی مرتکب نشده تا این مدت زندانی شود. ما امیدواریم تا مقامات عربستانی هم به زودی این شهروند ایرانی را آزاد کنند.

همکاری ایران با روسیه همه‌جانبه و متنوع است

کنعانی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر خرید سوخو 35 از روسیه اظهار کرد: همکاری ما با روسیه همکاری همه جانبه و متنوع است و با توجه به منافع مشترک و وجود اراده سیاسی به طور طبیعی همکاری‌ها تقویت خواهد شد. سفری که وزیر خارجه ما به مسکو داشتند غیر از پیام در خصوص بحران اوکراین، گفتگوهایی در خصوص همکاری دو جانبه ایران و روسیه انجام شد.

رئیس‌جمهور در اجلاس آتی سران شانگهای در ازبکستان شرکت خواهند کرد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر رئیس جمهور به ازبکستان گفت: آقای رئیس جمهور در اجلاس آتی سران شانگهای در ازبکستان شرکت خواهند کرد و روند گام‌های اجرایی عضویت عملی ایران در سازمان همکاری شانگهای در چارچوب حقوقی خودش ادامه دارد و کارگروه‌های تشکیل شده به طور جدی دارند کار خود را انجام می‌دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها