فردا گزارش می‌دهد؛

توافق قطعی اما زمان نامشخص

کد خبر: 1172878

هرچند جمع بندی مذاکرات هسته ای هنوز مشخص نیست اما آنچه اکثریت قریب به اتفاق صاحب نظران بر روی آن اجماع نظر دارند آن است که حصول توافق قطعی است اما روی زمان آن هنوز نمی توان نظری ارائه داد.

توافق قطعی اما زمان نامشخص

گروه سیاسی فردا: آمریکایی ها گرچه بعد از دریافت پاسخ ایران کمی ناراضی نشان دادند اما به نظر می رسد هرچه زمان گذشت و بیشتر جوانب را سنجیدند، به اهمیت لزوم انعطاف نشان دادن مقابل خواست های ایران پی بردند.

ابوالفضل حسن‌بیگی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره سرنوشت مذاکرات برجامی گفت: همه پیش بینی ها این است که مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. ایران با اتخاذ سیاستی درست در مذاکرات هر روز شرایط را بر آمریکا سخت تر کرد و به همین جهت آمریکایی ها نیز به این جمع بندی رسیدند که حتما باید مذاکرات نتیجه بدهد و توافق امضا شود.

وی افزود: حضرت امام فرمود «ایران با همه کشورهای دنیا به جز یک رژیم جعلی نامشروع ارتباط خواهد داشت» بنابراین رویکرد ایران همکاری اقتصادی با دنیا است مگر آنکه کشوری بخواهد لگد به بخت خود بزند و نخواهد ارتباط و تعاملی سازنده با ایران داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: دولت بایدن امروز به شدت تحت فشار ترامپ قرار دارد بنابراین علاقمند است که با ایران یک توافق برد-باخت به نفع خود انجام دهد اما ایران چنین توافقی را نمی پذیرد و خواهان توافق برد-برد است. نکته دیگر آنکه تهران ثابت کرده که به هر قیمت منافع ملی را تحت تأثیر مذاکرات قرار نمی دهد بنابراین اهل باج دادن نیست.

وی سیاست جمهوری اسلامی را ارتباط نزدیک با همسایگان و استفاده از ظرفیت های پیمان شانگهای خواند و افزود: امروز توازن قدرت در جهان به هم ریخته و درآمد ما نیز مثبت شده است که این نشان می دهد توسعه همکاریهای منطقه ای و ارتباط خوب با همه کشورها جواب داده است. از طرفی دنیا نیز متوجه شده، جمهوری اسلامی منهای آمریکا می تواند با قدرت راه خودش را ادامه دهد.

این نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: گرچه به ظاهر برخی کشورها تلاش می کنند نظر آمریکا را درباره تعریف روابط شان با تهران تأمین کنند اما همان ها نیز پشت پرده از طرق مختلف تلاش می کنند با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند.

وی با بیان اینکه بایدن خواهان توافق هرچه سریعتر با تهران است، افزود: گرچه هنوز در 3 نکته ایران و آمریکا با هم اختلاف دارند اما این نکات نیز در حال حل و فصل هستند. اگر آمریکایی ها امروز به توافق با ایران تن ندهند قطعا جهان چندقطبی به ضرر بلوک غرب خواهد بود؛ ضمن آنکه اروپایی ها امسال زمستان خیلی سردی را تجربه خواهند کرد. با این وجود هنوز نمی توان درباره زمان توافق نظر قطعی ارائه کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها