سنگ‌اندازی دو سناتور ارشد آمریکایی سر راه احیای برجام

کد خبر: 1173001

دو سناتور ارشد آمریکایی که از مخالفان توافق هسته‌ای‌اند، در سفر به فلسطین اشغالی، تاکید کردند که دولت بایدن تعهد دارد هر گونه توافق احتمالی در مذاکرات وین را برای بررسی و تایید به کنگره آمریکا ارائه کند.

سنگ‌اندازی دو سناتور ارشد آمریکایی سر راه احیای برجام

به گزارش روزنامه تایمز اسراییل، رابرت منندز سناتور دموکرات آمریکایی که از مخالفان توافق هسته‌ای است و به تازگی به فلسطین اشغالی سفر کرده، در یک کنفرانس خبری در بیت‌المقدس گفت، دولت بایدن تعهد دارد هر گونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران را جهت بررسی و تایید به کنگره آمریکا ارائه کند.

به گفته منندز، این بررسی توسط کمیته روابط خارجی کنگره که خود او ریاستش را بر عهده دارد انجام خواهد شد و در سنای آمریکا درباره هر گونه توافقی رای‌گیری خواهد شد.

اگرچه، او افزود، «مطمئن» نیست نتیجه این رای‌گیری بتواند جلوی این توافق را بگیرد.

رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: تردید دارد که هر گونه توافق جدید در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای، بهبود برجام[توافق هسته‌ای] اصلی به شمار بیاید.

او همچنین بیان کرد، تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  نباید به خاطر رسیدن به توافقی با ایران متوقف شوند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز که در سفر به فلسطین اشغالی همراه منندز بوده است، در این کنفرانس خبری گفت که باید در آمریکا مخالفتی دو حزبی با هرگونه توافقی درباره توافق هسته‌ای ایران انجام شود.

او علاوه بر این، با اشاره به انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا، تاکید کرد که این کشور فارغ از نتیجه این انتخابات، از اسراییل و مواضع آن حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا،‌ سفر این دو سناتور ارشد آمریکایی به فلسطین اشغالی در حالی انجام شده است که رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای رسیدن به توافقی در مذاکرات وین ادامه دارد.

آمریکا و ایران در مدت اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.

در این میان، بنا بر گزارش منابع خبری، دیوید بارنئا، رییس موساد قرار است در روزهای آتی با هدف لابی کردن با مقامات دولت آمریکا علیه احیای توافق هسته‌ای، به واشنگتن سفر کند.

در همین راستا، روزنامه وال‌استریت ژورنال، اخیرا در گزارشی درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی برای ناکام گذاشتن تلاش‌های دیپلماتیک ایران و قدرت‌های غربی برای احیای توافق هسته‌ای، نوشت: مقامات اسراییلی دست و پا می‌زنند تا بر دولت بایدن درحالی که برای احیای توافق هسته‌ای تلاش‌ می‌کند، اعمال نفوذ کرده و هم‌زمان با ورود مذاکرات وین به مرحله‌ای حساس، آمریکا را ترغیب کنند که مواضعش در قبال ایران را تشدید کند و هیچ‌گونه امتیازی به آن ندهد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: دولت اسراییل در روزهای اخیر رویکردی بی‌سروصدا در دیپلماسی را اتخاذ کرده و تصمیم گرفت دیوید بارنئا، رییس موساد را به واشنگتن بفرستد تا مقامات کاخ سفید، سیا، پنتاگون و قانون‌گذاران آمریکایی را درباره مطالبات تل‌آویو توجیه کند. یائیر لاپید،‌ نخست‌وزیر اسرائیل  و دیگر مقامات ارشد این رژیم اخیرا نگرانی فزاینده‌ای را در این باره ابراز کرده‌اند.

این روزنامه همچنین نوشت: برخی افرادی که در جریان رایزنی‌های آمریکا و اسراییل در این باره بوده‌اند، می‌گویند، واشنگتن از نزدیک تل‌آویو را در جریان مذاکرات گذاشته است که به اسراییل اجازه می‌دهد به طور غیرعلنی درباره امتیاز دادن فشار بیاورد و حساسیت واشنگتن را نسبت به نگرانی‌های اسراییل بالا ببرد و باعث شود آمریکا با احتیاط بیشتری در این مسیر گام بردارد.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها