آن سوی پایان سکوت روحانی

کد خبر: 1173194

«بدون دود و آتش و خون»، نام کتابی است که در آن روایت هایی از رئیس جمهور سابق درباره چالش های 8 ساله دولتش نقل شده است اما چرا روحانی در این مقطع زمانی به انتشار چنین روایت هایی اقدام کرده است؟

آن سوی پایان سکوت روحانی

چند روز قبل متن گفت‌وگویی از حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق و دولتمردان وی در یکی از سایت‌ها منتشر شد، این متن از کتاب «بدون دود و آتش و خون؛ گزارشی تحقیقی درباره اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران» است.مصاحبه روحانی در این کتاب برگرفته از نشستی با وی و چند تن از وزیران او درباره جنگ اقتصادی به‌ویژه در دولت دوم اوست. در این مصاحبه اگرچه روحانی به‌سیاق هشت سال تصدی بر دولت که مشکلات را گردن دیگران می‌انداخت، تلاش دارد همه مشکلات اقتصادی را ناشی از جنگ اقتصادی دشمنان علیه ایران بداند و دولت را تبرئه کند اما در همین نشست نیز فضای ذهنی حاکم بر کشور در هشت سال ریاست‌جمهوری او مشخص می‌شود و تا حدودی پرده از برخی ابهامات برمی‌دارد؛ از میزان تسلط رئیس جمهور به اوضاع تا نگاه وی به مسائل جهانی و تا حدودی توهم توطئه علیه دولت وی! همچنین گفت‌وگوی جهانگیری در این کتاب   روز گذشته منتشر شده که حاوی نکات جالب‌توجهی است که بخش هایی از آن را در چند روز گذشته منتشر کرده ایم.

شکوه و شکایت حامی روحانی

طرفه آن که این ترفند صدای حامیان سیاسی روحانی را نیز در آورده است و آن ها را هم نتوانسته اقناع کند چه رسد به اقناع افکار عمومی.در این خصوص صادق زیباکلام از هواداران پروپا قرص روحانی گفته: من نه به حذف ارز ترجیحی کار دارم و نه ادامه یارانه، برای من موضوع دردآور تری وجود دارد و آن هم شکست این سکوت پس از این مدت طولانی است. وی افزود: روحانی نزدیک به پنج سال سکوت کرد، در دولت دوم تدبیر و امید فقط از او سکوت دیدیم و حالا   در یک سال اول دولت رئیسی باز هم شاهد این موضوع از سوی حسن روحانی بودیم. برایم به شدت تاسف آور است که حسن روحانی جرئت، جسارت و شهامت پرده برداری از واقعیات را هیچ گاه پیدا نکرد. باید به روحانی بگوییم دیر است، برای این که سکوت خود را بشکنی بعد از پنج سال بسیار دیر است. حرف‌های جهانگیری نیز البته با واکنش‌هایی همراه بوده است، مثلا روزنامه صبح نو نوشته: آقای معاون اول نیز که در این ماه‌ها پاسخی برای وضعیت نامطلوب برآمده از عملکرد دولت متبوع خود ندارد، برای فرافکنی به میدان آمده و با اظهاراتی باز هم توپ ناکارامدی خود و دوستانش را به زمین نهادهای دیگر انداخته است؛ راهبردی که در هشت سال معاون‌اولی‌اش نیز شاهد آن بودیم.جهانگیری در شرایطی حمله به مجلس یازدهم را بار دیگر در دستورکار قرار داده که این مجلس از ابتدا با طرح‌های اقتصادی تلاش کرده است  گره از مشکلات اقتصادی باز کند؛ موضوعی که از ابتدا مورد تاکید نمایندگان و رئیس مجلس بود. ناگفته نماند که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب اما از سخنان روحانی و معاون اول استقبال کرده‌اند. مثلا روزنامه آرمان ملی در شماره دیروز خود مثل گذشته برای دولت روحانی سینه سپر کرده و در مقام مدافع نوشت: «اگر به نمودار عملکردی دولت دوازدهم نگاه کنیم و فقط پنج شنبه‌های افتتاح دولت را از نظر بگذرانیم می‌بینیم چه میزان اقدامات ثمربخش و افتتاح‌های سود‌ده در آن دولت انجام شده است اما جدای از این مسائل هرچند که انتقاداتی به عملکرد مخصوصا اقتصادی دولت روحانی وارد بود اما اگر به صراط عدالت پیش برویم دولت روحانی   با مصائب و مشکلاتی هم روبه‌رو بود که بر مسائل داخلی به ویژه اقتصاد کشور تاثیر می‌گذاشت. قدر مسلم هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که آمریکا در سال 2018 بخواهد از برجام خارج شود و تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه‌ای را علیه کشورمان بازگرداند، اما شرایط به سمت و سویی رفت که وضعیت اقتصادی کشور از اردیبهشت سال 97 به این سو متلاطم شد و اتفاقاتی افتاد که کم کم نارضایتی را در پی خود آورد. جنگ اقتصادی منبعث از خروج آمریکا از برجام نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که دولت روحانی را در تندباد حوادث قرار داد. هر چند که باید اذعان داشت با همه این احوال دولت روحانی ایرادات و اشکالاتی داشت که از نظر عملکرد نه چندان مثبت رخ داد. مجموع این مسائل است که بسیاری معتقدند حسن روحانی و دولتمردانش همچون جهانگیری و ظریف سینه‌ای مملو از اسرار و ناگفته‌ها دارند ، هرچند که برخی نیز معتقدند که روحانی و مردانش هر آن چه را باید گفته می‌شد در دولت خود بیان می‌کردند نه این که امروز 13 ماه پس از روی کارآمدن دولت جدید مثال نوشداروی پس از مرگ سهراب باشند .

 فضاسازی برای فراموشی «دود و آتش و خون»

از سوی دیگر جام جم آنلاین نوشت: روحانی در یک سال گذشته در برابر همه نقدها به دولتش سکوت کرده و به جز چند اظهارنظر مختصر، خبری از موضع‌گیری‌های او نبود.همزمان با آغاز به کار دولت رئیسی، او نگران بود تا کارزار محاکمه وی جدی‌تر شود و برخوردی با او صورت گیرد، اما رفته رفته با رفع تهدیدهای اولیه و استقرار او در دفتر جدید و حضور مدیران دولتش در این دفتر، یخ اظهارنظرهای رئیس‌جمهور سابق هم آب شد.حسن روحانی که رکورددار گرانی و سقوط ارزش پول و تحریم و بازگرداندن سایه جنگ و شورش داخلی بر آسمان کشور است، در یک سالگی دولت رئیسی انگار نگران شده تا مبادا موفقیت های دولت سیزدهم، رویای او برای شکست منتقدان در دولت جدید را بر باد دهد. چنین است که روحانی با دستپاچگی سعی می‌کند این طور القا کند که همه موفقیت‌ها به دلیل مانع‌تراشی در دولت او رخ نداده است.«بدون دود و آتش و خون» بیش از هر چیز بازتابی است از نگرانی‌های روحانی از موفقیت های یک ساله اخیر و گل آلود کردن آب در فضای سیاسی و رسانه‌ای تا شاید ماهی سیاسی صید شود.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها