تحریم‌های جدید با ژست دیپلماسی در مذاکره

کد خبر: 1173710

آمریکایی‌ها ضمن آنکه سعی می‌کنند با گرفتن ژست دیپلماسی، مواجهه فنی و کارشناسی ایران در قبال مذاکرات هسته‌ای را غیرسازنده عنوان کنند اما خود به اقدامات غیرسازنده، تشدید فشار و اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران روی آورده‌اند.

تحریم‌های جدید با ژست دیپلماسی در مذاکره

پس از پاسخ ایران به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا، گرچه آمریکایی‌ها سعی کردند با ابراز ناامیدواری، مواجهه فنی و کارشناسی ایران را غیرمنطقی و غیرسازنده عنوان کنند اما با این حال با گرفتن ژست دیپلماسی از ادامه تلاش‌ها برای احیای برجام سخن گفتند.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه هفته گذشته در کنفرانس خبری گفت: «هیچ‌چیزی در مورد تعهد رئیس‌جمهوری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تغییر نکرده است.»

او درعین‌حال با بیان اینکه «شکاف‌هایی بین تهران و واشنگتن هنوز پابرجاست.» گفت: «دیپلمات‌های ما همچنان کارهای باقی‌مانده برای تحقق توافق در پیش دارند» و «تعهد ما به تحقق توافق، کاهش یافته است.»

کربی افزود: «نمی‌توانم زمانی را برای تحقق توافق به شما بگویم، وقتی توافق حاصل شد همه از آن مطلع می‌شویم. مذاکرات، پس ‌و پیش دارد ما هنوز به‌دنبال تحقق پیروی کامل متقابل برجام هستیم.»

جان کربی تصریح کرد که «مذاکرات فعال» برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کماکان ادامه دارند. وی گفت: «هیچ کس در این‌جا دست روی دست نگذاشته... ما فعالانه درگیر گفت‌وگوها هستیم.»

همچنین «کارین جین پیر» سخنگوی کاخ سفید هم شامگاه سه‌شنبه گفت «اگر ایران آماده پایبندی به توافق هسته‌ای 2015 باشد ما نیز آماده انجام همان کار هستیم.»

بسیار روشن است که آمریکایی‌ها طی نزدیک به ۹ ماه گذشته همواره با گرفتن ژست دیپلماسی به ادامه تهدید و تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران روی آورده و همان مسیر قبلی ترامپ را ادامه داده‌اند.

آمریکا چهار شرکت و یک فرد ایرانی را تحریم کرد

بر همین اساس، وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. براساس ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا این فرد و شرکت‌ها در زمینه ساخت و انتقال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نقش داشته‌اند.

شرکت خدمات هوایی سفیران که براساس ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا به هماهنگی پروازهای نظامی میان ایران و روسیه پرداخته است. آمریکا مدعی است که شرکت سفیران در زمینه انتقال پهپادها، پرسنل و تجهیزات مرتبط به پهپادی ایرانی به روسیه فعالیت داشته است.

شرکت‌های «پرآور فارس»، شرکت طراحی و ساخت موتورهای هواپیما و شرکت «بهارستان کیش» سه شرکتی هستند که آمریکا مدعی است در زمینه ساخت و توسعه پهپادهای ایران فعالیت دارند.

همچنین آقای «رحمت‌الله حیدری» مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت بهارستان کیش نیز فردی است که در تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

آمریکا وزیر اطلاعات ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز جمعه (۹ سپتامبر/۱۸ شهریور) در بیانیه‌ای اعلام کرده سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، وزارت اطلاعات و امنیت ایران و وزیر اطلاعات این کشور را به‌دلیل انجام فعالیت‌های سایبری علیه ایالات متحده و متحدانش در فهرست تحریم قرار داده است.»

در این بیانیه، ادعاهای چند روز پیش واشنگتن درباره حمله سایبری ایران به آلبانی، که میزبان خطرناک‌ترین تروریست‌های ضدایرانی است تکرار شده است.

این تحریم‌ها در حالی اعمال می‌شود که جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه گفت که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد به مسیر دیپلماسی با ایران است.

جان کربی تصریح کرد که «مذاکرات فعال» برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کماکان ادامه دارد. وی گفت: «هیچ‌کس در اینجا دست روی دست نگذاشته... ما فعالانه درگیر گفت‌وگوها هستیم.»

واکنش کمالوندی به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

«بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی درباره گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی است و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.

وی ادامه داد: بدیهی است همانند گزارش‌های قبلی سفیر و نماینده دائم کشورمان در جلسه هفته آینده شورای حکام پاسخ‌های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل را ارائه خواهد کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: برخی رسانه‌های بین‌المللی با تحریف و بعضا تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که تعمدا توسط مدیرکل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزئیات غیرضرور است، همچون گذشته با استفاده از این ابهامات، فضا‌سازی‌های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القای غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند.

کمالوندی افزود: این در حالی است که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تاکنون بیشترین شفافیت را داشته است.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: برقراری مجدد نظام راستی‌آزمایی پیشین مستلزم عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و نبایستی از ایران انتظار داشته باشند هنگامی که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و در حالی که تحریم‌های ظالمانه آنان علیه ملت ایران همچنان ادامه دارد، ایران پذیرای نظارت‌های فراپادمانی نیز باشد.

گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه منتشر شد. مدیرکل آژانس در گزارش جدید ضمن تکرار ادعاها درباره «مسائل باقیمانده»، اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر بیش از ۱۹ برابر محدوده تعیین‌شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

نماینده ایران در آژانس:  سه ادعای پادمانی غیرمهم آژانس مربوط به حدود دو دهه قبل است

«محسن نذیری اصل» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: در گزارش جدید که در حقیقت بروزرسانی آژانس در مورد موضوعات باقی‌مانده پادمانی است، مدیرکل اعلام کرده که موضوعات باقی‌مانده هنوز بسته نشده‌ است.

نذیری اصل با اشاره به اینکه موضوعات پادمانی بین ایران و آژانس طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده، خاطرنشان کرد: سه ادعای پادمانی غیرمهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای را با آژانس و با هدف حل‌وفصل آنها به عمل آورده است.

نماینده ایران در آژانس با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران همواره بر همکاری و تعامل با آژانس مبتنی بوده است، افزود: از طرف مقابل نیز انتظار می‌رود تا بی‌توجه به فشارهای سیاسی و سؤالات برآمده از شیطنت‌آفرینی طرف‌های ثالث، که خود عضو هیچ‌گونه سازوکار پادمانی آژانس نیستند و میزبان ده‌ها کلاهک هسته‌ای هستند، به وظیفه ذاتی خود بپردازد.

نماینده ایران در آژانس همچنین ضمن تأکید بر اینکه آژانس باید استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری خود را حفظ کند، افزود: اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن در جهت مقاصد سیاسی خود، به‌طور جدی پرهیز کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین درخصوص گزارش اجرای برجام نیز اظهار داشت: گزارش آژانس نیز در این خصوص، یک‌سویه و جانبدارانه است. مدیرکل به جای قدردانی از حسن‌نیت ایران در اجرای موقت پروتکل الحاقی در قالب برجام و اجرای داوطلبانه آن از سوی کشورمان برای بیش از یک سال بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، آن را به‌عنوان یک مطالبه از سوی آژانس مطرح و برجسته کرده است.

اولیانوف: صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران غیرسازنده است

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به توئیت خبرنگار روزنامه «وال‌استریت ژورنال» که گفته بود در جلسه آینده شورای حکام آژانس اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد، در صفحه شخصی خود نوشت: «چنین قطعنامه‌ای بسیار غیرسازنده خواهد بود.»

وی ادامه داد: «باید پیامدهای بسیار منفی تصویب قطعنامه درباره ایران در نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خاطر بسپاریم. روسیه قبل از رأی‌گیری در مورد آن هشدار داد.»

بلینکن:  توافق با ایران باید پیشبرد امنیت ملی آمریکا رادر پی داشته باشد

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیروز جمعه در سفر به بروکسل گفت، توافق با ایران باید موجب پیشبرد منافع امنیت ملی کشورش شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلینکن در نشست خبری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم با ایران گفت: «در طول هفته‌های گذشته برخی شکاف‌ها را پر کردیم».

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «ایران از برخی درخواست‌های خارج و غیرمرتبط با خود برجام کوتاه آمد، با این حال ما قرار نیست توافقی حاصل کنیم که الزامات حداقلی ما را برآورده نکند».

بلینکن درباره پاسخ ایران به پیشنهادات اخیر بروکسل برای حصول توافق گفت: «واشنگتن فقط در صورتی وارد توافق می‌شود که موجب پیشبرد امنیت ملی ما شود اما آنچه شاهد بوده‌ایم به‌نظر می‌رسد که ما را به عقب ببرد و نه رو به جلو».

امیرعبداللهیان:  آمریکا باید از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین (پنجشنبه) ۱۷ شهریورماه در تماسی تلفنی درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

امیرعبداللهیان در این گفت‌‌وگوی تلفنی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها افزود: ما در رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار همچنان جدی هستیم. اما آمریکا باید از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد تا توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

منبع: کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها