علل و ابعاد ابهام و سردرگمی آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای

کد خبر: 1173836

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی علل و ابعاد ابهام و سردرگمی آمریکا در روند مذاکرات هسته ای پرداخت.

علل و ابعاد ابهام و سردرگمی آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی علل و ابعاد ابهام و سردرگمی آمریکا در روند مذاکرات هسته ای پرداخت.

دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی علل و ابعاد ابهام و سردرگمی آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

در این گزارش آمده: دور جدید «گفتگوهای هسته‌ای» از 13 مرداد ماه 1401 در وین از سرگرفته شد. در یک ارزیابی کلی اخبار مثبتی در مورد این دور از گفتگوها منتشر شد و بر همین اساس احتمال احیای توافق هسته‌ای افزایش یافت. با این حال پس از گذشت چند هفته، تحول خاصی در زمینه احیای این توافق به وقوع نپیوست. روشن است که تطویل فرایند مذاکرات ناشی از ناسازگاری های آمریکا به عنوان مقصر اصلی برهم زدن توافق هسته‌ای است.

در این گزارش تصریح شده: با این حال جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا و معاون او انریکه مورا به عنوان هماهنگ کنندگان اروپایی، با جمع بندی ادوار قبلی مذاکرات پیش نویس پیشنهادی خود را در مذاکرات مرداد ماه به طرفین تحویل دادند. جمهوری اسلامی ایران ملاحظات خود را درخصوص این پیش‌نویس با تأکید بر مواضع اصولی نظام به طرف مقابل ارائه داده است.

در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ذکر شده: در همین راستا تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) و همچنین چین و روسیه پیشنهادهای اصلاحی ایران بر روی پیش‌نویس را معقول و واقع بینانه ارزیابی کرده‌اند. بر این اساس این ارزیابی در محافل سیاسی به وجود آمد که گفتگوهای اخیر مرداد ماه به شکل بالقوه از قابلیت لازم برای تبدیل شدن به ایستگاه پایانی «مذاکرات لغو تحریم‌ها» برخوردار است. نهایتاً آمریکایی‌ها نیز به عنوان مقصر اصلی برهم خوردن توافق 2015 پاسخ خود را به پیشنهادهای ایران به طرف اروپایی به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات ارائه دادند. با این حال مقامات آمریکایی ضمن تعلل در ارائه پاسخ در حین بررسی پاسخ ایران و پس از آن، به ارائه پیام‌ها و اتخاذ مواضع متناقض پرداختند که خود حاکی از بحران تصمیم گیری واشنگتن در قبال مذاکرات هسته‌ای است. در این گزارش ضمن اشاره‌ای کوتاه به فرایند مذاکرات، مهم ترین دلایل آشفتگی طرف آمریکایی در فرایند گفتگوها مورد اشاره قرار می‌گیرد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها