اروپای بدهکار، طلبکار شد!

کد خبر: 1173923

فرانسه، آلمان و انگلیس در ادامه فضاسازی های رسانه ای و در آستانه نشست حکام، مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است

اروپای بدهکار، طلبکار شد!

 در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز گذشته سه کشور اروپایی که وزیران خارجه شان با وزیر خارجه آمریکا هم گفت وگو کرده بودند، شمشیر را از رو بستند و با یک بیانیه تند و با الفاظی شدید ضمن ابراز نگرانی از برنامه هسته ای ایران درباره آینده مذاکرات وین اظهار ناامیدی کردند.

به گزارش خراسان، سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) در بیانیه‌ای ادعاهای خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند. در بیانیه مشترک این سه کشور آمده است: «اوایل ماه آگوست بعد از یک سال و نیم مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام متونی را ارائه کرد که بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی و بازگشت آمریکا به توافق را میسر می‌کرد. در این بسته نهایی، هماهنگ‌کننده تغییراتی ایجاد کرد که ما را به منتهای انعطاف‌پذیری قابل انجام رساند. متأسفانه انتخاب ایران این بود که این فرصت حیاتی دیپلماتیک را مغتنم نشمرد. ایران در عوض به تداوم برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیه غیرنظامی ملموس ادامه داد». این سه کشور اروپایی که در تمام طول اجرای برجام تعهدات خود را نادیده گرفته بودند، ادعا کردند: «هنگامی که در حال نزدیک تر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است». در این بیانیه با تکرار تلاش‌ها برای انداختن توپ در زمین ایران نوشته شده: «این درخواست اخیر تردیدهای  جدی را در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض است و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند». ساعاتی قبل از انتشار این بیانیه، وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با تاکید بر اهمیت تداوم کمک نظامی به اوکراین، درباره آن چه «چالش‌های ایران» خواندند، گفت وگو کردند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا در این دیدار بلینکن، بائربوک، کولونا و کلورلی همچنین درباره «چالش‌های ایران» و «تعهد آن ها برای همکاری به منظور رفع آن» صحبت کردند. از سوی دیگر و در میانه فضای سرد مذاکراتی خبر رسیده راب مالی مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای وین با سران شماری از لابی‌های صهیونیستی مخالف برجام دیدار و گفت‌وگو کرده است. پایگاه صهیونیستی «جوئیش‌اینسایدر» گزارش داد، رابرت مالی با رهبران چند «سازمان یهودی در آمریکا» از جمله «فدراسیون‌های یهودی شمال آمریکا»، «کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ آمریکایی-یهودی»، «اکثریت دموکرات حامی اسرائیل» و لابی آیپک دیدار کرده است. این دیدار در شرایطی صورت گرفته که مقام‌های رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته لفاظی‌های خود علیه ایران را افزایش داده‌اند. در همین زمینه لیندسی گراهام سناتور ارشد آمریکایی مخالف برجام، پیش بینی کرد که احیای برجام احتمالا به بعد از برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا موکول می شود. هیئت جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و این که موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار برای استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

منبع: خراسان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها