واکنش وطن‌امروز به بیانیه‌تندتروئیکای اروپایی /این هم آقای مورا

کد خبر: 1173935

3 کشور اروپایی برجام که از بدعهدترین اعضای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شوند در بیانیه‌ای گستاخانه، به تکرار زیاده‌خواهی و مطالباتی که از زبان آمریکا بیان می‌شود پرداختند. تروئیکای اروپا که تلاش زیادی در واسطه‌گری مذاکرات احیای برجام صرفا برای نجات خود انجام داده‌ سعی کرده است به روال گذشته بدعهدی خود را فراموش کند و سخنی از عدم آمادگی واشنگتن برای توافق در مقطع فعلی و اخذ تصمیمات لازم از سوی دولت بایدن به میان نیاورد.

واکنش وطن‌امروز به بیانیه‌تندتروئیکای اروپایی /این هم آقای مورا

۳ کشور انگلستان، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک‌ مدعی شدند: مواضع و خواسته‌های ایران در مذاکرات وین، چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد. به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه، آلمان و انگلیس دیروز در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در 3 سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد. همچنین به نوشته وبگاه وزارت خارجه آلمان، در بیانیه مشترک این 3 کشور آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دیگر اعضای این توافق و ایالات متحده از ماه آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت با ایران درباره احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکره کردیم». در این بیانیه آمده است: «اوایل ماه آگوست بعد از یک سال و نیم مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام متونی را ارائه کرد که بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی و بازگشت آمریکا به توافق را میسر می‌کند». این بیانیه می‌افزاید: «در این بسته نهایی، هماهنگ‌کننده تغییراتی ایجاد کرد که ما را به منتهای انعطاف‌پذیری قابل انجام رساند. متأسفانه انتخاب ایران این بود که این فرصت حیاتی دیپلماتیک را مغتنم نشمرد. ایران در عوض به تداوم برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیه غیرنظامی ملموس ادامه داد». این 3 کشور اروپایی ادعا کردند: «هنگامی که در حال نزدیک‌تر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است». در این بیانیه نوشته شده است: «درخواست اخیر تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند».

در ادامه بیانیه ادعایی تروئیکای اروپا آمده است: «ماه ژوئن، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رأی اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را تصویب کرد و از ایران خواست اقدامات فوری برای پاسخ دادن به سوالات بی‌جواب آژانس انجام دهد. 3 ماه بعد، طبق تأیید مدیرکل آژانس در جدیدترین گزارش خود، ایران هیچ گامی در این زمینه برنداشته است». 3 کشور اروپایی عضو برجام افزودند: «موضع ما روشن و استوار است. ایران باید به‌ طور کامل و بدون تأخیر و با حسن نیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. بر عهده ایران است که پاسخ‌های فنی موثقی را به سوالات آژانس درباره محل همه مواد هسته‌ای در قلمرو خود فراهم کند. برجام به هیچ شکلی نمی‌تواند برای رها شدن ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی استفاده شود که برای رژیم جهانی عدم گسترش تسلیحات اتمی ضروری هستند».

در خاتمه این اتهام‌زنی‌های یکجانبه آمده است: «نظر به ناتوانی ایران در رسیدن به جمع‌بندی درباره توافق روی میز، با شرکای بین‌المللی خود درباره بهترین شیوه رسیدگی به تداوم تشدید برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری با آژانس در زمینه توافق پادمانی مشورت خواهیم کرد».

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که طرف غربی در خلال مذاکرات با استفاده از اهرم مسائل پادمانی تلاش کرد مسیری برای تحت فشار گذاشتن تهران و کسب امتیاز بیشتر باز کند و این راه را با پرونده‌سازی رژیم صهیونیستی و کارسازی رافائل گروسی و مجموعه تحت امرش در آژانس با صدور قطعنامه در شورای حکام پیش برد.

ایران با یک بار تجربه کردن برجام به صراحت روشن کرده که بدون مختومه شدن مسائل پادمانی توافق کردن برای ایران موضوعیت و معنایی نخواهد داشت و قرار نیست ایران با یک پرونده باز هسته‌ای با اتهامات و سوال‌های فراوان وارد توافق شود. باقی ماندن پرونده پادمانی مساله‌ای نیست که در تهران کسی آن را بپذیرد، چه اینکه حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور در شروط ایران برای توافق عنوان کرد بدون حل مسائل پادمانی، توافق معنای ذاتی خود را از دست می‌دهد و از طرف دیگر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی به صراحت تاکید کرد اگر این پرونده توسط آژانس بسته نشود، ایران در روز «بازاجرا» تعهدات هسته‌ای را انجام نخواهد داد چون روز باز اجرایی وجود ندارد.

مسائل پادمانی آنطور که مقامات آمریکایی و اسرائیلی اذعان کرده‌اند به «قلب مذاکرات» تبدیل شده است، چر اکه این امکان را به آنها می‌دهد تا در صورت توافق هم یک ابزار فشار موثر برای امتیازگیری و تحت فشار قرار دادن تهران در اختیار داشته باشند. از همین رو تل‌آویو در تلاش است این تضمین حاصل شود که موضوعات پادمانی که با پرونده‌سازی خودشان علیه ایران باز شده همچنان باقی بماند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که گویا وظیفه سازمانی خود را به هماهنگی با تل‌آویو و از بن‌بست خارج کردن آمریکا تغییر و تنزل داده، در گزارش اخیر خود عنوان کرده است ایران همچنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشأ ذرات اورانیوم کشف شده در 3 سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است. در این گزارش آمده است: مدیرکل بشدت نگران است ایران در فاصله گزارش قبلی تا گزارش کنونی آژانس، به تعامل با آژانس بر سر مسائل پادمانی برجسته نپرداخته است، بنابراین هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل آنها حاصل نشده است.

آژانس تاکید کرده است: تا زمانی که ایران توضیحات صادقانه درباره وجود ذرات اورانیوم در تاسیسات اعلام‌نشده را ارائه ندهد، در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور تردید داریم.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص هفته گذشته در گزارشی خبر داد: «مقام‌های اسرائیلی نمی‌دانند آیا خواست ایران از ناظر اتمی سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) برای بستن پرونده خود احتمالا منجر به شکست مذاکرات برای توافق هسته‌ای جدید می‌شود یا خیر». رسانه صهیونیستی نوشت: «مقام‌های آمریکایی در دیدار همتایان اسرائیلی خود به طور صریح بیان کردند ایالات‌متحده بر سر موضوع اصلی که در حال حاضر در قلب مذاکرات قرار دارد، مصالحه نخواهد کرد و آن درخواست تهران برای بسته شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور نهایی شدن توافق است».

«وطن‌امروز» پیش از این نوشته بود: «صهیونیست‌ها اگرچه به طور علنی در مخالفت با احیای برجام موضع می‌گیرند ولی در خفا، تلاش‌های خود را برای تاثیرگذاری بر بندهای توافق احتمالی تشدید کرده‌اند. به نظر می‌رسد تل‌آویو این بار به جای مخالفت قطعی با هرگونه توافقی، در پی این است که بر توافق تاثیر‌گذار باشد. سران رژیم صهیونیستی می‌دانند برنامه هسته‌ای ایران تا حدی پیشروی کرده که نقطه توقف آن امروز، راهبرد Zero Enrichment (‌غنی‌سازی صفر) نیست و به عقب انداختن «نقطه گریز» ایران در توانایی ساخت بمب اتم رسیده است. در این زمینه هاآرتص نوشت: با توجه به عدم قطعیت موجود، اسرائیل در حال تلاش برای تضعیف توافق به طرق دیگر است. طی چند روز اخیر مقام‌های اسرائیلی به دولت ایالات ‌متحده به منظور سخت کردن دیگر مفاد موجود در پیش‌نویس توافق بویژه درباره به تاخیر انداختن برچیدن تحریم‌های اصلی اعمال ‌شده علیه ایران به بعد از امضای توافق درخواست‌هایی ارسال کرده‌اند، در حالی که طبق گزارش‌های منتشر شده، قرار است (برداشتن تحریم‌ها) در 4 مرحله انجام گیرد. تمایل آمریکا برای سخت کردن موضعش در زمینه لحاظ کردن درخواست‌های اسرائیل می‌تواند حصول توافق با ایران طی چند هفته آینده را سخت‌تر از قبل کند. اسرائیل همچنین در حال ارائه این درخواست است که ایالات متحده درباره بندهای مختلف توافق هم تأخیرهایی را اعمال و کل فرآیند را طولانی کند».

منبع: وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها