«فردا» گزارش می‌دهد

ضرورت کالابرگ الکترونیکی

کد خبر: 1174619

با وجود آنکه در قانون مصوب مجلس اعطای کالابرگ به شهروندان تصریح شده است اما هنوز شاهد اجرایی شدن این طرح نبوده‌ایم و این تاخیر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

ضرورت کالابرگ الکترونیکی

گروه سیاست سایت فردا - از همان ابتدا که بحث حذف ارز ترجیحی به میان آمد و دولت سیزدهم به انجام این به اصطلاح جراحی اقتصادی اصرار کرد، حرف از کالابرگ هم مطرح شد. ماجرا از این قرار بود که نمایندگان مجلس با توجه به نگرانی‌هایی که از باب تبعات اقتصادی و معیشتی حذف ارز 4200 تومانی از کالاهای اساسی داشتند، گزینه کالابرگ الکترونیک را روی میز گذاشتند تا این اطمینان حاصل شود که فشار حاصل از این تغییرات اقتصادی به دوش مردم نیفتاده و آنان را به دردسر و زحمت نخواهند انداخت. 

قرار بر این بود که مابه‌تفاوت قیمت‌ها بعد از حذف ارز 4200 تومانی و قیمت‌های شهریور 1400 از طریق کالابرگ الکترونیک به همان کالاهای اساسی گران شده اختصاص یابد. در گذر زمان اما با کمال تاسف دیدیم که حرف منتقدان حذف ارز 4200 تومانی درست از آب درآمد و علاوه بر کالاهای مورد بحث، بسیاری دیگر از کالاها نیز دچار تورم شد! یارانه سیصد هزارتومانی که به خیلی‌ها تعلق نگرفت هم راهگشا نبود و فشار تورم زندگی را برای خانواده‌ها سخت‌تر کرد. 

در همه این مدت البته اصرار مجلس به تخصص کالابرگ ادامه داشته است منتها آنطور که گفته می‌شود به دلیل مشکلات زیرساختی و گرایش برخی به تداوم پرداخت یارانه نقدی هنوز به مرحله اجرای این طرح نرسیده‌ایم. 

در این شرایط سید موسی رهنمایی، قائم‌مقام اتاق اصناف کشاورزی گفته امروز دام سنگین و سبک روزهای سختی را سپری می‌کنند. با آزادسازی نرخ ارز قیمت اقلامی همچون ذرت، سویا و جو به‌یک‌باره و چندین برابر افزایش یافت.

وی افزوده: به‌طورمعمول افزایش محصولات از روند پساتولید آغاز می‌گردد و تولیدکننده دامی در بیشتر مواقع اقلام خود را پایین‌تر از هزینه تمام‌شده به فروش می‌رساند و به‌نوعی سود نیز کسب نمی‌کند.

به گفته او، ضرورت دارد فاصله طبقاتی جامعه را‌ کنترل و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

آنطور که قائم مقام اتاق اصناف کشاورزی گفته، در این حوزه اقداماتی صورت گرفت که هیچ‌یک مثمرثمر واقع نشد اختصاص کالابرگ اما می‌تواند یک روش معقول شناخته شده و مؤثر‌ واقع شود. ضرورت دارد تا در عرصه متقاضیان مصرف، مخاطبین خاص و مستحق حمایت شناسایی وبا سیستم کالابرگ به موادغذایی ارزان‌قیمت دسترسی یابند. با در دستورکار قراردادن این روش سرانه مصرف نیز ارتقاء پیدا خواهد کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها