رستمی: اربعین صحنه عملی تجلی اسلام ناب محمدی است

کد خبر: 1174957

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: پیامبر می‌فرمودند هیچ برتری بین عرب و عجم، بین سیاه و سفیدپوست و غیره نیست و تنها عامل برتری تقوا است؛ اربعین تجلی عینی همین حدیث است.

رستمی: اربعین صحنه عملی تجلی اسلام ناب محمدی است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: پیامبر می‌فرمودند هیچ برتری بین عرب و عجم، بین سیاه و سفیدپوست و غیره نیست و تنها عامل برتری تقوا است؛ اربعین تجلی عینی همین حدیث است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در برنامه تلویزیونی «در مسیر حسین(ع)» از مسیر راهپیمایی نجف به کربلا، با اشاره به پیوستگی جهانی که در راهپیمایی اربعین رخ می‌دهد، گفت: پدیده اربعین قواعدی را در دنیا برهم ریخت و قوانین جدیدی را ایجاد کرد. هم‌اکنون، اربعین تبدیل به پدیده‌ای بین‌المللی شده است، اما نه از جنس مرزبندی‌های حاکم بر نظام بین‌‌الملل، بلکه برهم‌زننده قواعد قبلی و نزدیک‌کننده ملت‌ها و جوامع متفرق شده است. این پدیده جدید حتما منافع عده‌ای را برهم می‌ریزد و دوست ندارند این اتفاق رخ بدهد.

وی با اشاره به حدیث مشهور پیامبر اسلام(ص) گفت: دقت داشته باشید که اربعین آمده تا مرزها را بردارد و بسیاری از اختلافات را حل و فصل کند. این همان مرز جدیدی است که پیامبر 1400 سال پیش درباره‌اش سخن می‌گفتند و می‌فرمودند هیچ برتری بین عرب و عجم، بین سیاه و سفیدپوست و ... نیست و تنها عامل برتری تقوا است. اربعین تجلی‌بخش همین حدیث نورانی است. قرن‌ها بود که شاهد انواع و اقسام نژادپرستی‌ها بودیم اما اربعین حرکتی برخلاف این قاعده است. باید به ظرفیت‌های این تجربه جدید دقت کنیم و همه متفکران جهان اسلام باید کنار هم بنشینند و از دل آن گنج‌های مختلفی که می‌توان به عرصه نمایش گذاشت را استخراج کنند.

حجت الاسلام رستمی بیان داشت: اربعین، صحنه عملی تجلی اسلام ناب است. فراموش نکنید که جریان حاکم امروز بر دنیا، انسان‌ها را به سمت فردگرایی، تشخص و تمایز سوق می‌دهد اما تمام مولفه‌های اربعین در جهت برهم زدن این ویژگی‌هاست. با خودم فکر می‌کردم که چرا در اربعین هیچ تعارضی نداریم؟ دلیلش این است که همه به یک سمت می‌روند و به همین دلیل هیچ کس مانع حرکت دیگری نیست. همه در مسیر حسین‌اند و بنابراین همه اختلافات کنار می‌رود. دقت داشته باشید که در این مسیر، ایثار و دگرخواهی در اوج قرار دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تلاش برخی افراد برای منحرف کردن هدف اصلی زیارت اربعین به سمت موضوعات کم اهمیت‌تر گفت: هیچ کس برای شکم و پذیرایی نیامده است و چه بسا خیلی‌ها در منزل خود بهتر از این خوراکی‌ها را داشته باشند اما اشاره به این پذیرایی‌ها اشاره به یک پدیده مهم یعنی بذل و گذشت از تعلقات انسانی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: اربعین تبدیل به یکی از پدیده‌های مهم ملت ما شده است؛ بعد از نوروز و عاشورا، هیچ پدیده عمومی مثل اربعین در کشور نداریم. 4-5 میلیون نفر خود را به کربلا می‌رسانند، 4-5 میلیون خانواده پشت سر آنان است و میلیون‌ها نفر نیز مشتاق بودند که بیایند اما بنابر دلایلی نتوانستند. بنابراین از همه خواهش می‌کنم که به این خواست ملت احترام بگذارند.

رستمی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برخی ناهماهنگی‌ها برای همراهی با دانشجویان جهت سفر به کربلا گفت: قول می‌دهم که حتما مشکلات دانشجویان بعد از اربعین در حوزه کلاس‌ها، انتخاب واحد و ... حل شود. در مورد امکانات تسهیلاتی هم باید بگویم که محدودیت‌هایی داریم. برای مثال، وسایل حمل و نقل عمومی دانشگاه‌ها امکان تردد بین شهری را ندارد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها