شرمن: ما در بن‌بست برجام هستیم

کد خبر: 1175215

در شرایطی که اروپایی‌ها می‌گفتند در ماه سپتامبر گشایش اساسی در برجام رخ خواهد داد و احتمالاً توافق بین تهران و واشنگتن به ثمر خواهد نشست، هر چه زمان می‌گذرد غربی‌ها از توافق دورتر می‌شوند. در ادامه ادعا‌های مقامات امریکا برای غیرسازنده بودن درخواست‌های ایران، این بار وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا هم ایران را به کارشکنی در وین متهم کرد و مدعی شد که مذاکرات احیای برجام به «بن‌بست» خورده است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم مدعی شده تهران مبنای معقول پیروی متقابل را که در پیش‌نویس اتحادیه اروپا آمده، قبول نکرده است.

شرمن: ما در بن‌بست برجام هستیم

 به‌رغم اینکه ایران حسن‌نیت خود را برای توافق بر سر برنامه هسته‌ای در وین اعلام کرده است، مقامات امریکایی اراده‌ای برای احیای برجام ندارند و با ادعا‌های بی اساس خود علیه تهران سعی دارند روند مذاکرات را مختل کنند. هرچند مقامات ایرانی گفته‌اند که در پاسخ‌های اخیر خود هیچ‌گونه درخواست جدیدی را مطرح نکرده‌اند، اما مقامات کاخ سفید همچنان تهران را به سنگ‌اندازی در میز مذاکرات متهم می‌کنند. معاون وزیر خارجه امریکا که کشورش ناقض برجام به شمار می‌رود، مدعی شد که مذاکرات رفع تحریم‌های وین به «بن‌بست» برخورده است. وندی شرمن روز جمعه در جلسه‌ای به میزبانی واشنگتن‌پست گفت که ماه گذشته اتحادیه اروپا به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات وین پیشنهادی در خصوص احیای توافق ارائه کرد. او مدعی شد: «پاسخ ایران به این پیشنهاد «برای ما غیرقابل قبول» بود.»

شرمن گفت: «ما در بن‌بست هستیم از این لحاظ که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سرسختانه‌ای به ما داد که برای ما قابل قبول نبود. ما پیام خود را درباره اینکه فکر می‌کنیم چه چیز‌هایی ضروری هستند و مؤلفه‌های اصلی در اینجا چه هستند، برای ایران فرستادیم.»

‌همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز پنج شنبه در مورد ارزیابی دولت این کشور از وضعیت احیای برجام گفت: «ارزیابی ما این است که دلیلی که به توافق نرسیدیم، این است که تهران مبنای معقول پیروی متقابل را که در پیش‌نویس اتحادیه اروپا آمده، قبول نکرده است.»

‌به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پرایس گفت: «همان‌گونه که بار‌ها گفته‌ایم، شکاف‌هایی بین ایران و امریکا و دیگر اعضای گروه ۱+۵ همچنان بر‌قرار است و از پاسخ‌های ایران، این شکاف‌ها همچنان پابرجا است.» او افزود: «پاسخ‌های ایران ما را به جایگاهی نرساند که این توافق را به نتیجه برسانیم.»

مقامات امریکایی در هفته‌های اخیر یکی پس از دیگری مدعی شده‌اند که پاسخ اخیر ایران سازنده نبوده است و ممکن است مسیر مذاکرات را به شکست بکشاند. این درحالی است که هیئت ایرانی گفته که درخواست فرابرجامی را مطرح نکرده است و ادعای امریکایی‌ها تنها با هدف گرفتن امتیازات بیشتر انجام می‌شود. ایران بار‌ها گفته که در مقابل زیاده‌خواهی غرب سر تسلیم فرود نخواهد آورد و از خطوط قرمز خود که همان تأمین منافع ملی است عقب‌نشینی نخواهد کرد، حتی اگر مذاکرات به شکست بینجامد. امریکا با این ادعا‌ها سعی دارد اینگونه وانمود کند که عامل اصلی طولانی شدن مذاکرات ایران است تا خود را از زیر بار فشار‌های جهانی و همچنین شانه خالی کردن از زیر تعهدات برجامی، برهاند و تهران را مقصر هرگونه شکست در وین معرفی کند. بنابراین، در روز‌های اخیر از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد عمل شده است که این نهاد بین‌المللی همسو با سیاست‌های امریکا گزارش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرده است که ادعا دارد در برخی مکان‌های هسته‌ای فعالیت‌های غیرنظامی انجام شده است و تهران باید در این زمینه شفاف‌سازی کند. درحالی که مقامات تهران بسته شدن پرونده فراپادمانی آژانس را شرط بازگشت به برجام و توافق احتمالی در وین اعلام کرده‌اند، اما واشنگتن با این شرط مخالفت کرده و مدعی شده که ایران باید در این زمینه با آژانس همکاری کند. مقامات امریکایی مدعی شده‌اند تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود، روی هیچ چیزی توافق نشده است و به همین خاطر سعی دارند این مسئله را نیز در مذاکرات حل کنند، موضوعی که ایران به هیچ وجه حاضر به عقب‌نشینی از آن نیست. واشنگتن درحالی ایران را به زیاده‌خواهی در برجام متهم می‌کند که تاکنون گامی برای احیای برجام برنداشته است و برخلاف ادعاهایش، عملاً راه رسیدن به توافق را مسدود کرده است. اخیراً برخی منابع اعلام کرده بودند که دولت امریکا تا زمان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر، با تهران توافقی امضا نخواهد کرد.

ادعای تلاش برای رسیدن به توافق

امریکا هر روز با کارشکنی‌های خود در وین مسیر رسیدن به توافق را ناهموار می‌کند و از طرف دیگر مدعی است که همچنان برای توافق هسته‌ای تلاش می‌کند. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با شبکه صدای امریکا در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت کنونی مذاکرات احیای برجام و زمان حصول توافق گفت که نمی‌تواند پیش‌بینی در این زمینه انجام دهد یا به گمانه‌زنی در این خصوص بپردازد. کربی درباره روند مذاکرات احیای برجام گفت که دولت امریکا از تلاش برای حصول توافق دست نکشیده است. کربی در ادامه با تکرار ادعا‌های واهی واشنگتن درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان افزود:، اما می‌توانم یک چیز را بگویم؛ رئیس‌جمهور بایدن بسیار واضح گفته است که ما اجازه نخواهیم داد ایران به توانایی سلاح‌های هسته‌ای دست یابد، زیرا می‌دانیم که حل هیچ مشکلی در خاورمیانه با ایران مجهز به سلاح هسته‌ای آسان‌تر نمی‌شود. کربی تصریح کرد: رئیس‌جمهور همچنین گفته است که «بهترین راه برای دستیابی به این نتیجه از طریق یک فرآیند دیپلماتیک است» و به همین دلیل ۱۶ ماه است که در مذاکرات احیای برجام حضور داریم و برای اجرای مجدد این توافق و بازگرداندن تمام طرف‌ها به آن تلاش می‌کنیم.

هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین به سخنان اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر «دورتر شدن چشم‌انداز دستیابی به این هدف نسبت به چند هفته پیش و اینکه بعید است بتوانیم به این زودی به توافق بازگردیم» اشاره و تأکید کرد: «اما این، بدان معنا نیست که ما از تلاش دست کشیده‌ایم، به این معنا نیست که همه آنچه را انجام شده است، ر‌ها کرده‌ایم.» از سوی دیگر، نماینده امریکا در سازمان ملل هم گفته برای هیچ جلسه‌ای در خصوص توافق هسته‌ای ایران در نیویورک در هفته آینده برنامه‌ریزی نشده است.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها