«فردا» گزارش می‌دهد

سفر به نیویورک؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

کد خبر: 1175430

رئیسی راهی نیویورک شد و در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد. برخی این سفر را فرصتی برای گره گشایی از وضعیت فعلی مذاکرات می‌دانند و برخی نیز معتقدند که به دلایل مختلف احتمال دارد این سفر برای رئیسی چالش ساز شود.

سفر به نیویورک؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

گروه سیاست سایت فردا - رئیسی عازم نیویورک شد تا در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. علی باقری‌کنی،  مذاکره کننده ارشد ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان از جمله همراهان او در این سفر هستند و از این رو گمان می‌رود که این سفر می‌تواند فرصتی برای خروج مذاکرات برجامی از بن بست باشد. اگرچه که رئیسی پیش از این سفر تاکید کرده برنامه‌ای برای دیدار با بایدن ندارد و فایده‌ای در این نمی‌بیند.

با این وجود شاهدیم که رسانه‌های مختلف با توجه به رویکرد و گرایش سیاسی خود مواضع مختلفی درباره این سفر گرفته و از فرصت‌ها و چالش‌های آن گفته‌اند. برخی معتقدند که انجام این سفر بعد از سفر سمرقند که دستاوردی چون عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را داشت، گامی برای توازن دی سیاست خارجی است. برخی به فرصت‌هایی که دیدارهایی حاشیه‌ای برای ایران فراهم می‌کند اشاره می‌کنند و در این بین به وضعیت مذاکرات هسته‌ای یا تبادلات تجاری و اقتصادی کشور نظر دارند. برخی نیز منتظر سخنرانی رئیسی و تاکید بر مواضع جمهوری اسلامی بوده و احتمالا از برخی خط و نشان کشیدن‌ها استقبال می‌کنند.

برخی دیگر اما باور دارند که این سفر می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد. مثلا روزنامه «شرق» در گزارش امروز خود نوشته: «سفر رئیسی به نیویورک و حضورش در مقر سازمان ملل با در نظر گرفتن برخی جنجال‌های سیاسی و رسانه‌ای می‌تواند به محملی برای هجمه علیه تهران بدل شود. به خصوص آنکه همزمانی این سفر با مرگ مهسا امینی می‌تواند چالش‌های حقوق‌بشری را هم به حواشی حضور رئیسی در نیویورک بیفزاید. در کنار آن تجربه نه‌چندان خوشایند حضور کسانی چون محمود احمدی‌نژاد و رفتار مقامات و سران کشوها در ترک جلسه سخنرانی رئیس‌جمهور اسبق هم می‌تواند اعتبار دیپلماتیک جمهوری اسلامی را به‌شدت تحت‌الشعاع قرار دهد. لذا هزینه‌های حضور رئیسی به‌مراتب بیشتر از سود و فایده آن خواهد بود، خاصه آنکه احتمال تکرار همان رفتار در خصوص رئیس دولت سیزدهم نیز وجود دارد.»

روزنامه اصولگرای «وطن امروز» اما نگاه متفاوتی دارد و این سفر را بیشتر داری دستاورد می‌داند. «جوان» نیز نگاهی مشابه دارد و نوشته: «مذاکرات احیای برجام به بن‌بست انتخابات ماه نوامبر امریکا خورده است، وضعیتی که بعید است تا یکی دو ماه آینده، تغییر چندانی بکند. امریکایی‌ها البته سعی می‌کنند ایران را مقصر بن‌بست بخوانند، ولی تقریباً همه سیاستمداران در واشنگتن می‌دانند که مقصر بلاتکلیفی فعلی ایران نیست. در حالی که سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، امروز در اولین سفر دوره ریاست جمهوری، به نیویورک می‌رود، مشاور تیم هسته‌ای گفته که حضور علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران، فرصت خوبی برای اروپا و امریکاست تا بن بست مذاکرات را بشکنند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها