کدام مواضع باید ازسوی رئیسی در نیویورک تشریح شود؟

کد خبر: 1175469

یک دیپلمات سابق ایران درباره سفر رییس‌جمهوری به نیویورک گفت: معتقدم مواضع حق‌طلبانه و تهاجمی جمهوری‌اسلامی در عرصه مذاکرات برجامی باید به‌روشنی ازسوی رئیس‌جمهور تشریح و تبیین شود تا فضاسازی‌های طرف‌های مقابل خنثی شود.

کدام مواضع باید ازسوی رئیسی در نیویورک تشریح شود؟

یک دیپلمات سابق ایران درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک گفت: سفر سیدابراهیم رئیسی به نیویورک در چارچوب برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد انجام خواهد شد که همه‌ساله کشورها در بالاترین سطح، نمایندگان خود را به آنجا اعزام می‌کنند تا آخرین دیدگاه‌ها و مواضع‌شان پیرامون تحولات جهانی را تشریح کنند.

ابوالفضل ظهره‌وند افزود: اهمیت این موضوع در این است که تشریح مواضع کشورها در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، بیانگر نوع نگاه و رویکرد کشورها به مقوله روابط خارجی و بین‌المللی و همچنین تحولات منطقه‌ای و جهانی است؛ فرصتی که همه کشورها سعی دارند به بهترین نحو از آن استفاده کنند. وی با اشاره به فرصت‌هایی که در قالب این مجمع سالانه برای کشورها فراهم می‌شود، گفت: دیدار و گفت‌وگوی سران کشورها با همتایان خود در کشورهای مختلف، فرصت مهمی است که باید از آن برای پیشبرد راهبردها و اهداف ترسیم شده استفاده کرد.  

حقایقی که افکار عمومی آمریکا باید بدانند

سفیر اسبق جمهوری‌اسلامی در ایتالیا با اشاره به نخستین سفر رئیس‌ دولت سیزدهم به نیویورک برای حضور در مجمع‌عمومی سازمان ملل گفت: در شرایطی قرار داریم که تحولات منطقه‌ای و جهانی مختلف که پیش روی جمهوری‌اسلامی قرار گرفته، اهمیت این سفر را دوچندان کرده‌است. با توجه به وضعیت مبهم و پیچیده مذاکرات برجامی، حضور در آمریکا فرصت خوبی برای تبیین دیدگاه‌های ایران در این عرصه است.

ظهره‌وند ادامه داد: نباید از نظر دور داشت که آمریکایی‌ها مذاکرات برای لغو تحریم‌ها را در شرایط پیچیده‌ای قرار داده‌اند و می‌کوشند ایران را مقصر بن‌بست کنونی ایجاد شده در گفت‌وگوها معرفی کنند. بنابراین حضور در نیویورک فرصت خوبی پدید می‌آورد که رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با همتایان خود و همچنین رسانه‌های دنیا، ماهیت عملکرد واشنگتن در این عرصه را شفاف‌سازی کند.

وی افزود: از سوی دیگر افکارعمومی آمریکا باید با واقعیت عملکرد سران دولت‌شان در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران مواجه شوند.  

ضرورت برنامه‌ریزی مناسب و مؤثر

این دیپلمات سابق کشورمان با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری مناسب از فرصت حضور رئیس‌جمهور در مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد، ادامه داد: با توجه به اهمیت این سفر، بهره‌برداری مناسب از این فرصت تاحدود زیادی به برنامه‌ریزی مناسب تیم همراه رئیس‌جمهور بستگی دارد. دست‌اندرکاران امر باید به بهترین شکل ممکن، شرایط را برای بهره‌گیری مناسب از فرصت حضور رئیسی در نیویورک باهدف روشنگری افکارعمومی آمریکا و جهان مهیا کنند.

ظهره‌وند با بیان اینکه اگر می‌خواهیم از این سفر دستاوردهای مناسبی داشته باشیم، باید دستورکارها به بهترین شکل ممکن، برنامه‌ریزی و همچنین عملیاتی شوند، ادامه داد: اگر برنامه‌ریزان سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بتوانند دیدارهایی را با نخبگان سیاسی و همچنین دانشگاهی آمریکا طرح‌ریزی کنند، فرصت مناسبی برای رئیس‌جمهور کشورمان به‌وجود می‌آید تا به تشریح دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی پیرامون تحولات روز بپردازد و دلایل حقانیت مطالبات ایران را تشریح کند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت حضور رئیس‌جمهور در جمع ایرانیان مقیم آمریکا، افزود: می‌دانیم که درحال‌حاضر ایرانیان زیادی مقیم آمریکا هستند و گفت‌وگو و حضور درجمع آنها می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای کشورمان به‌همراه داشته باشد. معتقدم موضوع جلب سرمایه و قابلیت‌های تکنولوژیک ایرانیان مقیم آمریکا باید یکی از مهم‌ترین دستورکارهای حضور رئیس‌جمهور در نیویورک باشد.

راه خنثی‌سازی تبلیغات منفی دشمنان

سفیر اسبق جمهوری‌اسلامی در ایتالیا همچنین با اشاره به تبلیغات منفی ایجاد شده در هفته‌های اخیر ازسوی رسانه‌های معاند درباره حضور رئیس‌جمهور در آمریکا افزود: تبلیغات منفی پیرامون حضور مقام‌های کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد موضوع تازه‌ای نیست و نباید به آن اهمیت داد. موضوع محوری این است که حضور در سازمان ملل فرصتی است که باید به بهترین نحو ممکن از آن استفاده کرد.

ظهره‌وند ادامه داد: معتقدم برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌گیری مؤثر از این فرصت، بهترین خنثی‌کننده تبلیغات منفی دشمنان و معاندان خواهد بود. وی با بیان اینکه در ۴۳سال اخیر همواره شاهد جنگ رسانه‌ای پیرامون سفر مقام‌های کشورمان به نیویورک بوده‌ایم، ادامه داد: این هنر رجل سیاسی ماست که بتوانند از فرصت ایجادشده برای خنثی‌سازی تهدیدها استفاده کنند و به بیان حقایق و دیدگاه‌های جمهوری‌اسلامی برای جهانیان بپردازند.

تبیین صریح دیدگاه‌های برجامی ایران

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به آمریکا از جنبه پیشبرد مذاکرات برجامی نیز گفت: باید درنظر داشته باشیم که طرف اصلی ما در مذاکرات، آمریکایی‌ها هستند و آنها در شرایط کنونی در داخل و خارج، با چالش‌های مهمی مواجهند که تصمیم‌گیری برجامی را برای آنان دشوارتر کرده‌است.

ظهره‌وند افزود: به‌نظر من هنر اصلی در این سفر این است که هم مواضع بحق جمهوری‌اسلامی در این عرصه برای جهانیان و همچنین افکارعمومی آمریکا تشریح شود و هم خطوط قرمز ترسیم شده به‌دقت مدنظر قرار گیرد تا هیچ اقدامی که برداشت عقب‌نشینی از آن شود، صورت نگیرد.

وی ادامه داد: معتقدم مواضع حق‌طلبانه و تهاجمی جمهوری‌اسلامی در عرصه مذاکرات برجامی باید به‌روشنی ازسوی رئیس‌جمهور تشریح و تبیین شود تا فضاسازی‌های طرف‌های مقابل خنثی شود. 

منبع: روزنامه همشهری

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها