خبر به روایت «فردا»

مردم علیه اغتشاش/ توپ توافق در زمین آمریکا/ بورس در تلکه رکود

کد خبر: 1176355

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مردم علیه اغتشاش/ توپ توافق در زمین آمریکا/ بورس در تلکه رکود

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

کیهان/ نوبت مجازات

«کیهان» با اشاره به حضور ده‌ها میلیونی مردم در سراسر کشور برای محکوم کردن تجمعات و ناآرامی‌های اخیر، تیتر زده: «مردم حجت را تمام کردند نوبت مجازات پادوهای آمریکاست». 

این روزنامه اصولگرا نوشته: «به دنبال چند شب اغتشاش در برخی نقاط کشور به بهانه فوت خانم مهسا امینی و آتش زدن قرآن، مسجد، بقعه متبرکه و پرچم جمهوری اسلامی ایران، تخریب آمبولانس‌ها، تخریب اموال عمومی و شهادت چند تن از مدافعان امنیت، مردم آگاه و پا در رکاب ایران اسلامی پس از نماز جمعه در سراسر کشور به میدان آمدند و تودهنی محکمی به فتنه‌گران و اغتشاشگران زدند. مواضع افراطیون مدعی اصلاحات از جمله خاتمی، کرباسچی، جهانگیری، عبدالله نوری، احزاب مدعی اصلاحات از جمله اتحاد ملت(فتنه‌‌گران و بقایای حزب منحله مشارکت) و حزب کارگزاران، رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات و نیز برخی سلبریتی‌ها با مواضع آمریکا و اسرائیل و انگلیس و رسانه‌های معاند ضد انقلاب شبیه یکدیگر است، وقت آن است که اینها به عنوان پادوهای آمریکا و تحریک‌گران به آشوب در پیشگاه عدالت بازخواست و مجازات شوند.»

روزنامه ها

اعتماد/ موانع اعتماد عمومی در ایران

«اعتماد» در گفت‌وگویی با محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی چالش‌ها و مسائل حل‌نشده جامعه ایرانی را بررسی کرده و با عنوان «موانع عمومی در ایران» نوشته: «جامعه 43 سال رشد کرده، نمی‌تواند قالب‌های یک سالگی‌اش را بپذیرد و خواستار گفت‌وگو کردن درباره آنهاست».

فاضلی در این مصاحبه که تیتر یک هم شده، گفته: «زن در شعار «زن، زندگی  و آزادی»وجه نمادین دارد و نشانگر نفرت از این خشونت است. زن نماد مهربانی، لطافت، ضرورت حریم‌داری و البته زایا بودن و دوری از سترونی است. خشونت در اشکال مختلف جامعه را سترون می‌کند و قرار گرفتن زن در اول این شعار، نماد مقابله با این سترون‌سازی از مسیر خشونت است. یادمان باشد که شعارها در فرآیندی اجتماعی خلق می‌شوند و فقط زاییده ذهن یک یا چند نفر نیستند. هر شعاری هم زمینه اجتماعی و اقبال پیدا نمی‌کند. اگر شعاری عام می‌شود و اقبال پیدا می‌کند، یعنی جامعه نوعی همذات‌پنداری با محتوای آن دارد. واقعیت این است که سال‌ها «در برهه حساس» قرار داشتن، زندگی را بر جامعه تلخ کرده است.»

روزنامه ها

جوان/ مردم علیه اغتشاش

«جوان» عکس یک خود را به حضور قابل توجه مردم در راهپیمای دیروز و علیه ناآرامی‌های اخیر اختصاص داده است. 

این روزنامه اصولگرا با عنوان «مردم علیه اغتشاش» نوشته: «آتش‌زدن ماشین آتش‌نشانی و سرنگون کردن ماشین اورژانس نشان داد این رفتار‌ها اعتراض نیست و اغتشاش است. ماجرا وقتی جدی‌تر شد که برخی سلبریتی‌ها هم در کنار شبکه‌های فارسی‌زبان و اپوزیسیون خارج‌نشین، به لیدر‌های اغتشاشات تبدیل شدند ...کار حتی به آتش‌زدن قرآن و مسجد هم کشیده‌شد تا بیش از پیش ماهیت اغتشاشگران را روشن کند. اینگونه بود که معترضان به حجاب اجباری، چادر از سر زنان محجبه کشیدند تا نشان دهند آزادی برای آنان معنی اتفاقاً انحصاری و استبدادی دارد و قائل به بی‌حجابی اجباری‌اند! ... در این میان یک‌بار دیگر ضد انقلاب با تمرکز بر پروژه کشته‌سازی خبر‌های دروغینی از مرگ برخی افراد در ناآرامی‌ها پخش کرد ... در میانه اغتشاشات، اما تعدادی از مردم، معترضان و نیرو‌های امنیتی کشته و مجروح شدند. به همین خاطر هم مردم روز گذشته در راهپیمایی گسترده‌ای در سراسر کشور بعد از اقامه نماز جمعه در تجدید بیعت دوباره با نظام، بساط آشوبگران را جمع کردند»

روزنامه ها

آرمان ملی/ توپ توافق در زمین آمریکا

«آرمان ملی» انگار نه انگار که در مملکت چه خبر است و مردم چطور پاسخ اغتشاشات اخیر را داده‌اند، خود را به ندیدن زده و به موضوعات مختلفی غیر از آنچه در خیابان‌ها می‌گذرد؛ پرداخته است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب توجه خود را معطوف به مذاکرات هسته‌ای کرده و در تیتر یک امروز خود با عنوان «توپ توافق در زمین آمریکا» نوشته: «به نظر می‌رسد تا زمانی که مساله تضمین‌ها و پادمان حل نشود توافق در میان نخواهد بود. هرچند که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس گفته آژانس آماده تعامل دوباره با ایران است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «نگاهی به صحبت‌های مقامات کشورمان یا مقامات سایر کشورها موید این امر است که اگر ملاحظاتی صورت پذیرد شاید زودتر از آنچه تصور می‌شود طرفین به سمت توافق بروند.  ... ایران نیز بارها این مساله را مطرح نموده که در شرایط حاضر توپ در زمین آمریکاست و آنها هستند که باید انتخاب کنند که می‌خواهند به برجام بازگردند یا رویه دیگری را پیش بگیرند.»

روزنامه ها

ایران/ دفاع از امنیت

«ایران» با تیتر «دفاع از امنیت» حضور دیروز مردم در سراسر کشور را پوشش داده و نوشته: «مردم ایران اسلامی روز گذشته در واکنش به هتک حرمت مقدسات و برهم زدن نظم عمومی توسط اوباش راهپیمایی کردند».

در این گزارش آمده است: «از ابتدای شروع برخی تجمع‌ها، حمایت‌ گروه‌های تروریستی مانند گروهک منافقین و کومله در کنار تعطیل کردن برنامه‌های عادی شبکه‌های فارسی زبان بیگانه نشان می‌داد که دشمن برای هزینه‌تراشی برنامه جدی و البته خشنی را پیگیری می‌کند. بسرعت مشخص شد علاوه بر تخریب‌گری، شعارهای رادیکال سیاسی و تخریب بوی خون نیز به مشام می‌رسد.

ضدانقلاب و گروه‌های معاند با سوار شدن بر فضای ساخته شده در رسانه‌های بیگانه ماشین کشتار خود را در شهرهای مختلف به راه انداختند تا جایی‌که تاکنون خبر شهادت هفت نفر در رسانه‌ها مخابره شده که در ادامه به معرفی آنها پرداخته شده است.»

روزنامه ها

دنیای اقتصاد/ راه رهایی بورس از تله رکود

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «راه رهایی بورس از تله رکود» نوشته: « بازار سهام در شرایطی به استقبال پاییز۱۴۰۱ می‌رود که به نظر می‌آید احتمال بازگشت رونق به صحنه معاملات بورس در وضعیت کنونی بیش از انتظارات قبلی، کاهش یافته است. در این میان نیمه دوم سال جاری در حالی آغاز شده است که بخش مهمی از فعالان بازار سهام تحت تاثیر طولانی شدن مذاکرات برجامی و افزایش مداوم نرخ‌های بهره از سوی بانک‌‎های مرکزی اقتصادهای قدرتمند، نسبت به مسیر آتی این بازار بی‌اعتماد شده‌اند. بدبینی و تشدید آن با تداوم بلاتکلیفی‌های سیاسی و افزایش احتمال کاهش تقاضای کل در اقتصاد جهانی سبب شده است بازاری که نماگر اصلی آن در دو ماه ابتدایی سال ۴/ ۱۷درصد بازدهی کسب کرده بود، حالا بازدهی منفی را به فصل برگ‌ریزان ببرد. از این رو کارشناسان بازار سهام نیز نظر چندان مثبتی نسبت به آینده ندارند. نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» حکایت از این واقعیت دارد که از میان ۱۶کارشناس تنها یک نفر به عملکرد نیمسال دوم بورس خوش‌بین است.»

روزنامه ها

جام‌جم/ اتمام حجت

«جام‌جم» تصویری از راهپیمایی دیروز مردم برای محکوم کردن اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر را عکس یک کرده و با تیتر «اتمام حجت» نوشته: « بررسی اعتراضات تهران که رفته‌رفته  به اغتشاشات تبدیل شد، دیتاهای مهمی به ما می‌دهد. در روزهای  گذشته هسته‌های اولیه تجمعات در دسته‌های ۲۰-۱۰نفره در محدوده ... شکل گرفت اما نکته قابل‌توجه این بود که در هیچ‌یک از تجمعات تهران، جمعیت در یک نقطه به ۵۰ نفر نمی‌رسید.  بنابراین به‌دلیل شکل‌نگرفتن موج اغتشاش تعدادی از اوباش اقدام به سنگ‌پرانی و رادیکال کردن فضا می‌کردند ... تحلیل وضعیت میدانی تجمعات برگزارشده نشان می‌دهد که میزان «خشونت رفتاری» معترضان افزایشی بوده و مقایسه میان روند اغتشاشات در سراسر کشور نشان‌دهنده این گزاره است که درگیرترین نقاط به ترتیب استان تهران تهران‌بزرگ، مازندران، گیلان، خراسان‌رضوی و اصفهان بوده است. ... مردم ایران اسلامی دیروز پس از برپایی نمازجمعه در محکومیت اهانت به ساحت مقدسات و هتک‌حرمت به حجاب بانوان و تخریب اماکن عمومی و تعرض به نیروی انتظامی راهپیمایی کردند و توهین به ساحت قرآن‌کریم را محکوم کرده و با سردادن شعار  «لبیک یا حسین»  انزجار خود را از توهین‌کنندگان به مقدسات  نشان دادند.»

روزنامه ها

همشهری/ آتش بیار

«همشهری» مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به راهپیمایی مردمی دیروز اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا راهپیمایی دیروز را «نه قاطع مردم به اغتشاشگران» تعبیر کرده و نوشته: «مردم در سراسر کشور دیروز با شرکت در راهپیمایی پس‌از نماز جمعه، اغتشاش‌ها و حرکات هنجارشکنانه چند روز اخیر را محکوم کردند».

همشهری در گزارش دیگری اما با عنوان «شغل جدید: آتش‌بیار» به بررسی عملکرد برخی چهره‌های مشهور هنری و ورزشی در جریان اغتشاشات اخیر پرداخته است. علی کریمی، مهران مدیری و برخی دیگر را عکس کرده و نوشته: «در جریان اتفاقات اخیر عملکرد چهره‌های مشهور نه‌تنها کمکی به کاستن از التهابات و احساسات و هدایت آن به مسیر درست و قانونی نکرده است بلکه عملا لیدری برخی اغتشاش‌ها که در انقلاب‌های رنگی نیز مسبوق به سابقه بوده است را تداعی می‌کند. «علی کریمی» یکی از همین چهره‌هاست. او که این روزها از سوی اغتشاشگران تشویق می‌شود با خط دادن به آنان تلویحا از کشتن مأموران امنیتی حمایت کرده است. کریمی گرچه مدعی شده است منافق و ضد‌انقلاب نیست اما در عمل مدیریت جریان اغتشاش و کمک به آنها را در دستور کار دارد.»

روزنامه ها


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها