انتقاد امیرعبداللهیان از رویکرد مداخله گرانه آمریکا در امور ایران

کد خبر: 1176634

وزیر خارجه عراق از آمادگی میزبانی دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد خبر داد و گفت: به مساعی جمیله خود در این زمینه ادامه می‌دهیم و دو کشور را به بازگشت روابط به حالت طبیعی دعوت می‌کنیم.

انتقاد امیرعبداللهیان از رویکرد مداخله گرانه آمریکا در امور ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه دوم مهر ماه در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه ایران در این دیدار درباره مناسبات ممتاز دوجانبه ایران و عراق و تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کرد.‌

وزرای خارجه ایران و عراق در این دیدار در خصوص راهپیمایی اربعین حسینی، روابط و توافقات همکاری‌های دوجانبه، مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات یمن، اوکراین، آخرین نتایج گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد و همچنین مذاکرات رفع تحریم‌ها رایزنی کردند.

وزیر خارجه عراق با بیان این‌که روابط دو کشور بر علقه‌ها و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی بنا شده، اعلام آمادگی کرد که مناسبات فیمابین شاهد شکوفایی، پیشرفت و گسترش هر چه بیشتر باشد.

فؤاد حسین همچنین با اشاره به روند مثبت گفت‌وگوهای ایران و عربستان، از آمادگی کشورش برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها در بغداد خبر داد و خاطرنشان کرد: عراق به مساعی جمیله خود در این زمینه ادامه می‌دهد و ایران و عربستان را به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها دعوت می‌کند.

به گزارش فارس، تاکنون پنج دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۴ شهریور ماه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای خوبی بین دو کشور صورت گرفت و توافقات خوبی انجام شد و معتقدیم تکمیل اجرای توافقاتی که در نشست‌های قبلی بین دو کشور انجام شده بود، می‌تواند کمک کند که شاهد برداشته شدن گام دیگری در سطح سیاسی در روابط بین ایران و عربستان باشیم.

امیرعبداللهیان هم ضمن قدردانی از حسن استقبال و میزبانی دولت و مردم عراق از زوار اربعین حسینی، از مناسبات راهبردی فیمابین در حوزه‌های مختلف همکاری ابراز رضایت کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق ظرفیت‌های عظیمی در روابط و مناسبات دارند و بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور می‌توانند با اتخاذ برنامه‌های عملیاتی و‌ موثرتر، بیش از پیش ظرفیت‌های موجود را به فعلیت برسانند.

* انتقاد امیرعبداللهیان از رویکرد مداخله گرانه آمریکا در امور ایران و منطقه

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در این دیدار اعتراض مسالمت آمیز را حق هر ملتی خواند اما از رویکرد مداخله گرانه آمریکا در امور ایران و منطقه و از جمله اقدامات تحریک آمیز آن در همراهی با آشوبگران و جریان‌هایی که با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم ایران، به دنبال اجرای پروزه ناامن سازی و کشته سازی در ایران هستند به شدت انتقاد کرد و آن را در تعارض آشکار با پیام‌های مکرر دیپلماتیک کاخ سفید به ایران در مورد ضرورت توافق و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خواند.

امیرعبداللهیان همچنین در زمان برگزاری مراسم اربعین حسینی دو بار با همتای عراقی خود تلفنی گفت‌وگو و از مساعد‌ت‌ها و میزبانی دولت و ملت عراق قدردانی کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها