در گفتگو با فردا مطرح شد؛

کنترل تورم و لایحه بودجه 02

کد خبر: 1176970

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر روندی که طی شد و اوضاع رو به بهبود است، ادامه پیدا کند می تواند یک بودجه متعادل، متوازن و طراز از نظر درآمدها و هزینه ها برای سال 1402 شکل بگیرد.

کنترل تورم و لایحه بودجه 02

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره وضعیت قیمت اجناس و کالاها در بازار گفت: دولت اقداماتی انجام داد که نهایتا منجر به ثبات نسبی قیمت ها خواهد شد. دولت خردادماه قیمت ارز ترجیحی را اصلاح کرد که این کار شوک تورمی به همراه داشت و قیمت ها تحت تأثیر آن شوک دست خوش تغییر شدند. همان زمان پیش بینی ام آن بود که بعد از مدتی بازار به یک آرامش نسبی می رسد.

وی افزود: اگر امروز شاهد ثبات نسبی قیمت ها در بازار هستید، ناشی از آن اقدامی بود که دولت در خردادماه انجام داد. البته ما در خردادماه شاهد تورم 12.2 درصد بودیم، در تیرماه این تورم به 4.6 درصد کاهش پیدا کرد و در مردادماه به 2درصد رسید؛ علی القاعده در شهریورماه نیز باید به همین نسبت تورم ماهانه کاهش پیدا کرده باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مقطعی بودن ثبات قیمت ها و احتمال در پیش بودن موج تورمی دیگر بر اثر کسری بودجه دولت اظهار کرد: کسری بودجه زمانی منشأ تورم می شود که دولت از بانک مرکزی استقراض کند. اگر دولت همچنان متعهد به عدم استقراض از بانک مرکزی بماند یا به حداقل استقراض از بانک مرکزی یعنی در حد ضرورت اکتفا کند، ما شاهد تورم بیشتر در ماه های آینده نخواهیم بود.

وی درباره ضرورت های لایحه بودجه 1402 ادامه داد: تأکید می کنم دولت روندی را طی کند که آرام آرام ما شاهد بودجه متعادل باشیم. بودجه ای که هزینه ها متناسب با درآمدها باشد. این طور نباشد که هزینه تراشیده شود و دولت ناگزیر باشد درآمد برای جبران آن هزینه تأمین کند. اگر این اصل رعایت نشود ما باز هم موج تورمی خواهیم داشت.

مصباحی مقدم یادآور شد: اگر روندی که طی شد و اوضاع رو به بهبود است، ادامه پیدا کند می تواند یک بودجه متعادل، متوازن و طراز از نظر درآمدها و هزینه ها شکل بگیرد؛ به طوری که ما سال آینده شاهد این باشیم که تورم با کاهش جدی تری رو برو بشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها