«فردا» گزارش می‌دهد

وقت کشی آمریکایی‌ها

کد خبر: 1177255

از حرف‌های اخیر وزیر خارجه استنباط می‌شود که آمریکایی‌ها در برخی زمینه‌ها اقداماتی انجام دادند که هنوز کافی نیست. آمریکایی‌ها اما مدعی هستند که تفاهم در دسترس نیست! برخی این موضوع را به انتخابات آمریکا ارتباط داده و معتقدند که آنها در حال وقت‌کشی هستند.

وقت کشی آمریکایی‌ها

گروه سیاست سایت فردا - اوضاع مذاکرات و احیای برجام این روزها خوب پیش نمی‌رود و به رغم از سرگیری رایزنی‌ها در مساله پادمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی، چشم‌انداز روشنی برای احیای برجام قابل ترسیم نیست. 

با این حال شاهد تکرار همان حرف‌های قبلی از سوی مقامات و مسئولان هستیم. مثلا حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی است، گفته که «وقت ابتکار و واقع‌بینی طرف آمریکایی است».

واقعیت اما این است که از وقتی ایران آخرین پاسخ خود به آمریکایی‌ها را داد، در مذاکرات وقفه ایجاد شد. در واقع آنها پاسخ روشن و صریح و مستقیمی ندادند و صرفا چند بار و با واسطه از تمایل به احیای برجام گفته و توپ را در زمین ایران انداخته و برای مقصر جلوه دادن ما تلاش کردند. 

در روزهای اخیر و به واسطه برخی ناآرامی‌ها در ایران نیز موضوع حقوق بشر را پیش کشیده و یک تاکتیک جدید در پیش گرفته‌اند. طرف آمریکایی جدا مشغول بازی تبلیغاتی است و سعی دارد از دو قطبی کردن جامعه ایران به نفع خود استفاده کند! 

آنها از حقوق بشر سخن می‌گویند تا به افکار عمومی دنیا این طور القا کنند که به این موضوع خیلی توجه دارند، حال انکه نمی‌توان این مباحث را به پرونده هسته‌ای و مذاکراتی که مسیر خاص خود را دارد، گره زد. 

از حرف‌های امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ اخیرش نیز چنین استنباط می‌شود که آمریکایی‌ها در برخی زمینه‌ها اقداماتی انجام دادند ولی هنوز کافی نیست. در حالی که از طرف دیگر آمریکایی‌ها مدعی هستند که تفاهم در دسترس نیست و در زمان نزدیک مذاکرات به جایی نخواهد نرسید؛ برخی این موضوع را به انتخابات آمریکا و سرزمین‌های اشغالی ارتباط داده و معتقدند که آمریکایی‌ها در حال خریدن وقت هستند تا به زمان انتخابات برسند. اگر هم همه شرایط برای حصول توافق فراهم شود، بعید نیست که قبل از انتخابات نیز به نتیجه برسند.برخی دیگر از تحلیلگران اما معتقدند که آمریکایی‌ها خواهان موکول کردن مذاکرات به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا است.

نکته دیگری که نباید نادیده گرفت، سفر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به اجلاس عمومی آژانس در وین است. او  ضمن سخنرانی در این اجلاس، با مدیرکل آژانس رایزنی کرد. این موضوع به این معنا است که علاوه بر گفت‌وگوهای ۱+۴ در ارتباط با آژانس، مسائل پادمانی و سایر موضوعات، یک ریل موازی نیز به عنوان گفت‌وگوهای مستقیم با آژانس به وجود آمده و ایران نیز در این گفت‌وگوها اظهار علاقه و تمایل خود را نسبت به پاسخگویی به آژانس نشان داده است.

این علاقه‌مندی از طرف ما وجود دارد ولی در طرف مقابل نیز آژانس باید نسبت به عدم برخورد سیاسی با این موضوع متعهد باشد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها