کلیـک در امـریکا؛ آشـوب در تهـران

کد خبر: 1177861
کلیـک در امـریکا؛ آشـوب در تهـران

«کیت کلارنبرگ» کارشناس انگلیسی و متخصص در زمینه‌ تحلیل نقش دستگاه‌های جاسوسی در ادراک‌سازی عمومی، طی مقاله‌ای در تارنمای خبری-تحلیلی «کریدل» اذعان می‌‌کند که اغتشاشات اخیر در ایران از «مقر فرماندهی وزارت جنگ امریکا» (پنتاگون) هدایت می‌شود. نویسنده دریادداشت خود تشریح می‌‌کند که با بررسی‌ ناآرامی‌های داخلی اخیر در ایران در واکنش به فوت «مهسا امینی»، می‌توان «جنگی پنهان تحت حمایت غرب» ضد ایران را مشاهده کرد که چندین جبهه را پوشش می‌دهد. او در مطلب خود خاطرنشان می‌‌کند که تنها چند روز پس از شروع آشوب‌ها در ۱۶ سپتامبر، روزنامه‌ «واشنگتن‌ پست» فاش کرد که پنتاگون در مجموعه‌ «عملیات روانی» برخط خود، شمار زیادی حساب‌ کاربری «روبات» و «ترول» دارد که از «ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا» (سنتکام) هدایت می‌شوند. به تازگی این حساب‌های کاربری تحت بازرسی گسترده قرار گرفتند و متعاقباً فعالیت آنها در شبکه‌های اجتماعی بزرگ و فضاهای برخط ممنوع شد. نویسنده با استناد به تحقیق مشترک شرکت پژوهشی رسانه‌های اجتماعی «گرافیکا» و «مرکز پایش اینترنتی استنفورد» با عنوان «صدای ناشنیده‌؛ ارزیابی پنج سال عملیات نفوذ مخفی تحت حمایت غرب» می‌‌نویسد: «این پژوهش اگرچه کم‌ترین پوشش رسانه‌ای در فضای انگلیسی‌زبان داشت، اما توجه‌ها را به خود جلب کرد. مقامات امریکایی در بالاترین سطوح، از یافته‌های این تحقیق ابراز نگرانی کردند. به همین سبب ادعا کردند که دستور رسیدگی و بازرسی صادر شده است.» به اذعان کلارنبرگ، «واشنگتن‌پست» به‌طرز مضحکی کوشید القا کند که «ارزش‌های والای اخلاقی!» امریکا به خطر افتاده؛ اما کاملاً واضح است که مشکل اصلی، فاش شدن فعالیت‌های خرابکارانه «سنتکام» بود. رسانه‌ امریکایی کریدل خاطرنشان می‌‌کند که مرکز تروریستی «سنتکام» تمامی اقدامات نظامی واشنگتن در غرب‌ آسیا، شمال آفریقا، آسیای جنوبی و آسیای میانه را فرماندهی می‌کند.

در یـک نـگاه

«سنتکام» بخش عمده‌ جنگ روانی و نشر اطلاعات غلط در فضای برخط را علیه ایران پیش‌ می‌برد

راهبرد کلیدی روانشناسان پنتاگون علیه ایران، راه‌اندازی و هدایت رسانه‌های ساختگی فارسی است

برخی رسانه‌های تحت حمایت پنتاگون، بر تخریب فعالیت‌های سپاه در ایران و منطقه تمرکز دارند

روبات‌ها و ترول‌های مجازی پنتاگون از رویکردهای روایی متفاوتی برای ادراک‌سازی استفاده می‌کنند

تحریک دولت ایران به اتخاذ سیاست‌ خارجی تند و غیرعقلانی از شیوه‌های کاربران جعلی پنتاگون است

دستورکار مجازی مرکز سنتکام، سنگ‌اندازی در روابط ایران و روسیه است

عوامل برخط سنتکام معمولاً در همه‌ موارد، سپاه را عامل مشکلات کشور جا می‌زنند!

سنتکام القا می کند گروه‌های مقاومت عراقی برای «طرح امپراتوری ایران» در غرب ‌آسیا فعالیت می‌کنند!

شبکه‌های اجتماعی یکی از سلاح‌های زرادخانه‌ پنتاگون برای تغییر نظام در ایران است!

ارتش روبات‌ها و ترول‌های مجازی برای براندازی نظام ایران تقلا می کند!

ارتش امریکا گروه‌های معاند را برای عملیات روانی در فضای مجازی سازمان‌‌دهی می‌کند

تفرقه‌افکنی منطقه‌ای و تخریب سپاه دستور کار رسانه‌های امریکا است

​​​​​​​راه‌اندازی و هدایت رسانه‌های ساختگی

با توجه به دشمنی دیرینه‌ امریکا با جمهوری ‌اسلامی ایران، تعجبی‌ ندارد که بخش چشمگیری از انتشار «اطلاعات غلط» در فضای برخط و نیز «جنگ روانی» علیه تهران، توسط این قرارگاه نظامی صورت می‌گیرد.

کلارنبرگ شرح می‌‌دهد که «راهبرد کلیدی» روانشناسان تحت استخدام «پنتاگون»، راه‌اندازی و هدایت رسانه‌های ساختگی متعدد است که به زبان فارسی تولید محتوا کنند. این فعالیت‌های ضدایرانی در بسترهای شناخته‌ شده‌ برخط مانند «توئیتر»، «فیس‌بوک»، «اینستاگرام»، «یوتیوب» و حتی «تلگرام» صورت می‌گیرد.

نگارنده می‌‌افزاید که در برخی موارد نیز «روزنامه‌نگاران و کارشناسان جعلی» با شمار زیادی «دنبال‌کننده» در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند که حتی عکس «پروفایل» آنها نیز با هوش مصنوعی ایجاد می‌شود.

مثلاً تارنمای جعلی «فهیم‌نیوز» مدعی ارائه‌ «اخبار و اطلاعات دقیق» در مورد رویدادهای ایران است و پیوسته مطالبی ضدایرانی منتشر می‌کند.

تفرقه‌افکنی منطقه‌ای و تخریب سپاه

به نوشته‌ کلارنبرگ، تارنمای جعلی دیگری به نام «دریچه‌نیوز» مدعی شده که «مستقل و غیروابسته» است و «اخبار بی‌طرفانه و بدون ممیزی» به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌دهد! این تارنما، به‌‌طور ویژه بر تخریب فعالیت‌های سپاه پاسداران در ایران و منطقه متمرکز است.

نویسنده می‌‌افزاید که صفحات «یوتیوبِ» این رسانه‌های جعلی، پیوسته تصاویری کوتاه منتشر کردند، به این امید که مخاطبان آن را محتوای حقیقی تلقی کنند. این محتواهای ساختگی در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز در قالب «ویروس» منتشر می‌شوند.

به اقرار کلارنبرگ، برخی از «سازمان‌های مطبوعاتی جعلی» مطالب و اخبار واقعی نیز منتشر می‌کردند؛ اما بخش عمده‌ای از خروجی‌های آنها تکرار محتوای «سازمان‌های تبلیغاتی تحت حمایت دولت امریکا» مانند «رادیو فردا» و «بخش فارسی صدای امریکا» بود.

نویسنده تشریح می‌‌کند که این سازمان‌های خبری جعلی، همچنین نوشته‌هایی از شبکه‌ «ایران‌اینترنشنال» مستقر در انگلیس را به اشتراک می‌گذاشتند.

به تصریح وی، رژیم ‌سعودی حامی مالی این شبکه‌ ضدایرانی است که چندین شخصیت جعلی نیز در آن فعالیت می‌کنند. این شخصیت‌های ساختگی برای القای اصالت خود، مکرراً مطالب غیرسیاسی مانند شعر فارسی و عکس غذاهای ایرانی منتشر می‌کردند.

روایت‌سازی پنتاگون از واقعیت با روبات‌ها و ترول‌ها

نویسنده رسانه کریدل در مطلب خود توضیح می‌‌دهد که روبات‌ها و ترول‌های مجازیِ «پنتاگون» برای «تأثیرگذاری بر ادراک و ایجاد تعامل» از شیوه‌ها و رویکردهای روایی متفاوتی استفاده کردند.

از یک‌سو، با طرح برخی دیدگاه‌های «افراطی» از دولت ایران انتقاد می‌کردند که سیاست ‌خارجی کشور منفعل است و به اندازه‌ کافی «جنگ‌طلبانه» نیست! اما همزمان در مسائل داخلی بشدت خود را «اصلاح‌طلب و لیبرال» جا می‌زدند.

به نوشته کلارنبرگ، یکی از همین کاربران جعلی با هزاران دنبال‌کننده در «توئیتر» و «تلگرام»، ادعا می‌کرد که «کارشناس علوم سیاسی» است و در ستایش «قدرت فزاینده‌ شیعیان در غرب ‌آسیا» تولید محتوا می‌کرد.

همچنین به گزارش این رسانه، سایر حساب‌های کاربری «افراطی و تندرو»، سردار شهید «حاج ‌قاسم سلیمانی» و سپاه پاسداران را می‌ستودند و زنان را به داشتن حجاب تشویق می‌کردند!

نویسنده سپس به نقل از برخی کارشناسان می‌‌نویسد که هدف پنتاگون از ایجاد این حساب‌های کاربری «تندرو» مشخص نیست. با این‌ حال، چه ‌بسا واشنگتن به‌ دنبال دامن زدن به «نارضایتی ضددولتی در میان محافظه‌کاران ایرانی» است.

این کارشناس در ادامه تأکید می‌‌کند که حساب‌های کاربری مرتبط با ارتش امریکا بشدت به دولت ایران و سپاه پاسداران حمله می‌کردند.

بسیاری از روبات‌ها و ترول‌های «پنتاگون» کوشیدند القا کنند که سپاه پاسداران عامل کمبود غذا و دارو است و با هذیان‌گویی این نهاد انقلابی را «داعشی» می‌نامیدند!

همزمان با انتشار تصاویری از غارت فروشگاه‌ها با زیرنویس انگلیسی، پشتو و اردو، تقلا می‌کردند که آنها را مردم ایران جا بزنند.

هشتگ‌سازی جعلی برای تخریب روابط خارجی ایران

مؤلف در ادامه یادآوری می‌‌نماید که همین حساب‌های کاربری جعلی وابسته به «پنتاگون»، پس از شروع جنگ در اوکراین هشتگ‌های فارسی «نه به پوتین» و «نه به جنگ» را رواج می‌دادند.

این دست کاربران، تهران را به حمایت نظامی از روسیه متهم کردند و فروش پهپادهای پیشرفته‌ ایران به مسکو را اقدامی خلاف حقوق ‌بشر جا می‌زدند!

کاربران ضدایرانی «پنتاگون» کوشیدند القا کنند که روابط ایران و روسیه «پیامدهای سیاسی و اقتصادی نامطلوبی برای کشور» خواهد داشت! برای مثال یکی از این حساب‌های کاربری در اظهار نظری مضحک در «توئیتر» نوشت:

«مقامات جمهوری ‌اسلامی کشور را به روسیه فروختند و دستور قتل ملت ایران را صادر کردند! درحالی‌ که زلنسکی در کنار مردمش با لباس رزم ایستاده و با تمام توان جلوی استعمارگری روسیه را گرفته است.»

به گزارش «کریدل»، واشنگتن برای تخریب جایگاه ایران نزد کشورهای همسایه و تضعیف نفوذ منطقه‌ای تهران، دست به عملیات مخفی می‌زند.

این کار معمولاً با «هشدار، گسترش وحشت و ایجاد فضای خصمانه برای ایرانیان خارج از کشور» همراه است. مثلاً حساب‌های کاربری جعلی به مخاطبان افغانستانی القا می‌کردند که «نیروی قدس» سپاه، «مخالفان طالبان» در افغانستان را سرکوب می‌کند!

تلاش برای برهم زدن رابطه ایران با افغانستان

کاربران ضدایرانی مورد اشاره در بالا در راستای اختلاف‌افکنی بین دو ملت ایران و افغانستان، مطالبی در یک تارنمای مرتبط با ارتش امریکا منتشر کردند و «بدون ارائه‌ سند» مدعی شدند که اجساد پناهجویان افغانستانی که به ایران گریخته بودند، به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند!

به اذعان این مؤلف، یکی دیگر از روایت‌های نادرستی که برای تخریب سپاه پاسداران در اوایل سال ۲۰۲۲ انتشار یافت، این بود که سپاه، پناهندگان افغانستانی را مجبور می‌کرد که برای جنگ در سوریه و یمن اعزام شوند و هر کس امتناع می‌کرد، از کشور اخراج می‌شد!

ترویج ایران‌هراسی در میان ملت‌های دوست ایران

کلارنبرگ در ادامه می‌‌افزاید که نظامیان سایبری پنتاگون در راستای تحریک مخاطبان عراقی علیه سپاه پاسداران نیز فعالیت می‌کنند. آنها در تقلا هستند که ویرانی‌های عراق را به اقدامات سپاه منتسب کنند و گروه‌های مقاومت عراقی را «عوامل دولت ایران» و «ابزارهای مؤثر جمهوری ‌اسلامی برای پیشبُرد طرح امپراتوری ایران در غرب ‌آسیا» جا بزنند!

این کارشناس که متخصص بررسی نقش دستگاه‌های اطلاعاتی در ادراک‌سازی عمومی است، می‌‌افزاید: «رزمندگان مقاومت همچنین به کشتن مردم عراق در حملات موشکی، مهندسی خشکسالی با آسیب رساندن به زیرساخت‌های تأمین آب، قاچاق سلاح و سوخت از عراق و سوریه و غیره متهم شدند.»

در بخش دیگری از متن اذعان می‌‌شود که گروه دیگری از حساب‌های کاربری وابسته به «پنتاگون» ایران را به دخالت در یمن متهم می‌کردند و در شبکه‌های اجتماعی، مطالبی در انتقاد از جنبش مردمی «انصاراللّه» نشر می‌دادند.

به ادعای آنها، این جنبش مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن می‌شود و «نماینده‌ مسلم تهران و حزب‌اللّه لبنان» است!

به اذعان «کریدل»، جنگ روانی «سنتکام» در اغتشاشات اخیر ایران، نقش مستقیمی در تحریک مردم داشت. روبات‌ها و ترول‌های مجازی بر «حقوق زنان» تمرکز ویژه‌ای داشتند! آنها می‌کوشیدند با عکس‌ها و فیلم‌های مختلف، زنان ایرانی در خارج از کشور را موفق نشان دهند.

همچنین القا کنند که زنان داخل ایران فرصت پیشرفت ندارند! مثلاً عکس‌ یک زن فضانورد را در کنار عکس زنی که در ایران قربانی خشونت‌ خانوادگی شده، قرار می‌دادند. بسیاری دیگر، علیه حجاب مطالب متعددی منتشر می‌کردند.

تلاش برای مردمی جلوه دادن اغتشاشات

کلارنبرگ می‌‌افزاید که عوامل برخط «سنتکام» مکرراً بر «فساد دولتی و افزایش هزینه‌های زندگی» تأکید می‌کردند و معمولاً در همه‌ موارد، سپاه  را عامل این مشکلات جا می‌زدند! درحالی ‌که به تصریح این کارشناس، فشار اقتصادی بر ملت ایران، بیشتر ناشی از تحریم‌های همه‌جانبه امریکا و متحدانش است.

نویسنده سپس خاطرنشان می‌‌کند: «اغتشاشگران با خشونت و خرابکاری (وندالیسم) گسترده، شهروندان و مأموران را به‌طور یکسان هدف قرار می‌دادند؛ آتش‌ زدن خودروی امداد که افسران پلیس را از صحنه‌ آشوب دور می‌کرد، از آن جمله بود.»

در ادامه آمده بود که روزنامه‌نگاران و کارشناسان تحت حمایت امریکا ادعا کردند که اغتشاشات در ایران «اعتراض مردمی» است! آن‌ها دخالت‌های خارجی در دامن زدن به آشوب‌ها را انکار می‌کردند و آن را ناشی از «توهم توطئه» می‌دانستند!

پنتاگون در سودای تغییر نظام سیاسی در ایران

به اذعان این تحلیلگر امریکایی، شواهد روشنی از «هدایت و حمایت خارجی جدی» از آشوبگران در دست است.

کلارنبرگ تأکید می‌‌کند که حمایت خارجی از اغتشاشات را می‌توان به ‌روشنی در فعالیت‌های ضدحجاب «مصی علی‌نژاد» مشاهده کرد؛ کسی که سال‌ها است از منزل امن خود که «اف‌بی‌آی» در اختیارش گذاشته، زنان ایرانی را تشویق می‌کند که به ‌‌صورت نمایشی روسری‌های خود را آتش بزنند! سپس تصاویر آن را در فضای مجازی منتشر می‌کند.

مؤلف با ابراز شگفتی، بیان می‌‌کند که فعالیت‌های «علی‌نژاد» با پوشش‌های رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای همراه است. درحالی‌که حتی یک روزنامه‌نگار یا رسانه نمی‌پرسد که آیا نقش او در «جنبش اعتراضی مثلاً مردمی»، با «دخالت خصمانه‌ خارجی» مرتبط است یا خیر.

این در حالی است که «علی‌نژاد» با «مایک پمپئو» رئیس سابق سازمان جاسوسی «سیا» عکس یادگاری گرفت. طبق مستندات، این فعال ضدایرانی در هفت سال اخیر مبلغ هنگفت ۶۲۸ هزار دلار (حدود ۱۹ میلیارد تومان) از دولت امریکا مزد گرفته است.

نویسنده توضیح می‌‌دهد که بخش اعظم مُزد «علی‌نژاد» از طریق «شورای حکام سازمان نشر رادیو و تلویزیون» و «آژانس دولتی امریکا» که بر شبکه‌های تبلیغاتی نظیر «رادیو اروپای آزاد» و «صدای امریکا» نظارت دارد، تأمین می‌شود.

«علی‌نژاد» هفت سال متوالی است که در بخش فارسی «صدای امریکا» علیه جمهوری ‌اسلامی ایران برنامه تولید می‌کند.

مطلب «کریدل» در پایان خاطرنشان می‌‌کند که این دسته از مطالب جعلی در رسانه‌های اجتماعی ممکن است اخبار جعلی یا ویروسی بی‌ضرر به نظر برسند؛ اما وقتی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شوند، «سلاحی قوی و بالقوه خطرناک» خواهند شد. به تصریح نویسنده این یکی از انبوه سلاح‌ها در زرادخانه‌ پنتاگون است که به سودای تغییر نظام در ایران به کار می‌رود.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها