هانی‌زاده در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

میل آمریکا به توافق و حسن نیت ایران

کد خبر: 1177900

هانی‌زاده تحولات اخیر از جمله آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و آزاد کردن نمازی‌ها از سوی ایران را نشانه مثبتی در روند مذاکرات برجامی می‌داند.

میل آمریکا به توافق و حسن نیت ایران

گروه سیاست سایت فردا، مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های اخیر دچار وقفه شده بود و حتی رایزنی‌ها در نیویورک نیز تغییر خاصی در این روند ایجاد نکرد. میانجی‌ها اما بیکار ننشستند و پیام‌های متعددی بین ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی دعوا رد و بدل شد. در پی همین پیام‌ها نیز اخبار خوبی به گوش رسید. از آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گرفته تا آزاد کردن دو زندانی دوتابعیتی از سوی ایران که می‌تواند طرف غربی را تا حدی راضی کند.

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «فردا» این تحولات رابه فال نیک گرفته و می‌گوید: «آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران حق طبیعی ما است به این خاطر که کره جنوبی این مبالغ را تحت فشار آمریکا و بابت پول نفتی که ایران در اختیار کره جنوبی قرار داده بود، بلوکه کرده و اخیرا با توسط به پیام‌هایی که توسط دولت قطر بین ایران و آمریکا رد و بدل شده و شکست سیاست‌ها تحریمی آمریکا، همچنین سخنرانی اخیر ابراهیم رئیسی در سازمان ملل که حجت را بر کشورهای غربی تمام کرد؛ آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که از رهگذر فشار و تهدید و اعمال تحریم نمی‌توانند ایران را وادار به ترسیم کنند.»

وی معتقد است: «بر همین اساس اخیرا پیام‌هایی ارسال و اعلام کردند که آماده بازگشت به برجام و از سرگیری مذاکرات هستند. این پیام توسط دولت قطر به ایران منتقل شده و ایران نیز با پیش شرط‌هایی که از قبل تعیین کرده از جمله موضوع اخذ تضمین از سوی آمریکا، نظر خود را اعلام کرده است. در  پی این پیام‌ها آمریکا این اجازه را به کره جنوبی داده که مبالغ بلوکه شده ایران که بیش از هفت میلیارد دلار است را آزاد کنند.»

هانی زاده ادامه داد: «ایران نیز برای ابراز حسن نیت خود و نشان دادن آمادگی خود برای همکاری با جامعه جهانی محمدباقر نمازی و فرزند او یعنی سیامک نمازی که مدت ها است در ایران به عنوان جاسوس آمریکا زندانی شده بودند را آزاد کرد. این اقدام نشان می‌دهد که فضای بازی در تعاملات جامعه جهانی به خصوص بین ایران و سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان آغاز شده و در آینده نیز بخش دیگری از پول‌های بلوکه شده ایران نیز آزاد خواهد شد.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها