حمایت از آشوبگران به سبک غربی

کد خبر: 1178598

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای از اتحادیه اروپا خواست که ایران را تحت تحریم های جدید قرار دهد

حمایت از آشوبگران به سبک غربی

در شرایطی که اروپا در ترغیب امریکا جهت تعیین تکلیف مذاکرات رفع تحریم‌ها کمترین نقشی را برای خود متصور نیست، برای منحرف کردن اذهان جهانی به تحریف و سوء‌استفاده از یک رویداد داخلی در جمهوری اسلامی ایران روی آورده است. در پی بروز ناآرامی‌ها در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی که خود آغازی برای موج سواری گسترده جریان‌های اپوزیسیون، برانداز و گروهک‌های منافقین بود، موضع‌گیری کشورهای منظومه غرب از امریکا گرفته تا اروپا بلافاصله بازتاب پیدا کرد و این کشورها در سطحی بی‌سابقه به حمایت از آشوب‌های داخلی پرداختند. به این ترتیب در حالی که واشنگتن همچنان به این بهانه تحریم‌های جدید به تصویب می‌رساند، کشورهای اروپایی هم دست به کار شده و با پیروی از واشنگتن تصمیم دارند علیه جمهوری اسلامی دست به تحریم شوند. پارلمان اروپا هم در موضعی ادعایی با تصویب قطعنامه‌ای از اتحادیه اروپا خواسته کسانی را که در آنچه دست داشتن در سرکوب اعتراضات در ایران نامیده شده، تحریم کند. این چنین است که وزارت خارجه ایران هشدار داده اتخاذ چنین اقداماتی از سوی اروپا، پاسخ متناسبی از سوی ایران خواهد گرفت.

دسیسه و سناریوی جدید

بخش عمده‌ای از مواضع مداخله‌جویانه امریکا و اروپا که به سمت و سوی تحریم نشانه رفته است، فرصتی برای به اجرا درآوردن دسیسه و سناریوی مطلوب این کشورها علیه نظام جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود. تحریم‌های جدید امریکا به بهانه اعتراضات ایران، قطعنامه پارلمان اروپا و تصمیم اتحادیه اروپا برای تکرار رویکرد تحریمی واشنگتن علیه تهران، همه و همه نشأت گرفته از خیال خامی است که این کشورها در پیگیری رفتارهای متناقض خود در قبال ایران در پیش گرفته‌اند. تناقضی که نشان می‌دهد این کشورها از یک سو در واکنش به اعتراضاتی مشابه در عرصه داخلی خود، حق بهره‌گیری از هر گونه ایجاد محدودیت در فضای ارتباطی میان شهروندان را ذیل هدف حفظ امنیت ملی برای خود قائل هستند اما در مواجهه با یک رویداد مشابه در ایران در قامت یک مدعی دست به اعتراض می‌زنند و فراتر از آن به رویکرد تحریم و حمایت صریح از معترضان می‌پردازند. هنوز ماجرای حوادث داخلی امریکا و اشغال کنگره این کشور که سبب شد دولت امریکا اینترنت را برای مدتی مسدود کند، از یادها نرفته است. موضوعی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در اعتراض به واکنش‌های مداخله‌جویانه اروپایی ها آن را مورد یادآوری قرار داده و از رویکرد متناقض اروپایی‌ها و سکوت در قبال این رویداد و اعتراض به ایران در حالت مشابه انتقاد کرده است. سوی دیگر شاخص‌های متناقض حقوق بشری اروپا آنجایی است که شماری از کشورهای اروپایی خود پذیرای جریان‌ها و رسانه‌های تجزیه‌طلبی هستند که مأموریت آنها در روند ضدیت با نظام جمهوری اسلامی در ایجاد آشوب، ترور و اقدامات گسترده خشونت‌بار علیه امنیت ملی کشور تعریف می‌شود. این مأموریت عاری از اخلاق و آداب از سوی کشورهای اروپایی به صورت گام به گام به نمایش در می‌آید و به خوبی نشان می‌دهد این کشورها که پروژه خود را در تحریف و دستکاری اخبار واقعی و پمپاژ شایعه به افکار جهانی پیرامون رویدادهای داخلی ایران پیش می‌برند، تا چه اندازه در بحث مربوط به روند فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی از انواع دسیسه چینی و تحریف بهره گرفته‌اند.

با تروریسم قاطعانه برخورد می‌کنیم

کمی پس از آن که پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن جان ‌باختن مهسا امینی از اتحادیه اروپا خواست کسانی را که در سرکوب اعتراضات ایران دست دارند، تحریم کند، وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با شماری از مقام‌های اروپایی نسبت به این موضع‌گیری اروپایی‌ها هشدار داد. امیرعبداللهیان نخست در گفت‌و‌گوی تلفنی با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد تحولات داخلی کشورمان با بیان اینکه ما وفق قوانین داخلی خود موضوع درگذشت مهسا امینی را با جدیت دنبال می‌کنیم تا ابعاد موضوع روشن شود، افزود: «ما مطالبات مسالمت‌آمیز را حق مردم می‌دانیم و همواره به آن توجه می‌کنیم، اما صف آنها از اغتشاشگرانی که آمبولانس‌ها را به آتش می‌کشند، بانک و اماکن عمومی را تخریب می‌کنند و با سلاح سرد و گرم به مردم و پلیس حمله می‌کنند یا به اقدامات تروریستی مبادرت می‌ورزند، کاملاً جداست و لذا با آشوبگران و تروریست‌ها مطابق با قانون برخورد قاطعی خواهیم کرد.» امیرعبداللهیان هشدار داد که اگر اتحادیه اروپا بر اساس اتهامات بی‌اساس و در جهت ترغیب آشوبگران و تروریست‌هایی که جان و مال مردم ایران را هدف قرار داده‌اند، اقدام سیاسی شتاب‌زده‌ای کند، بداند پاسخ متقابل می‌دهیم. «بورل» نیز در پاسخ با بیان اینکه «می‌پذیرم که آشوب و تروریسم موضوعی است که با اعتراضات مسالمت‌آمیز که باید پاسخ مناسبی به آن داده شود، تفاوت دارد، گفت: «درصدد نیستیم روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل شود.»

وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گویی دیگر با «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا به نقش مداخله‌گران خارجی در سازماندهی تروریست‌ها و اغتشاشگران در جریان ناآرامی‌های داخلی اشاره و تأکید کرد: «ما از مواضع و‌ مداخلات برخی مقامات اروپا در وقایع اخیر ناخرسندیم و اگر اتحادیه اروپا بخواهد با رفتاری دوگانه، اقدامی شتاب‌زده و نسنجیده انجام دهد، باید منتظر اقدام مؤثر و متقابل جمهوری اسلامی ایران باشد.» وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این گفت‌و‌گو اعلام کرد که کشورش به حاکمیت و قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذارد و با ایران هم‌عقیده است که حساب پاسخ به مطالبات مسالمت‌آمیز مردم، از آشوب و‌ تروریسم جداست.

سکوت در برابر مسدود شدن اینترنت امریکا

امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌و‌گو با «پکا هاویستو»، وزیر امور خارجه فنلاند بار دیگر از رفتار دوگانه اروپایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی انتقاد کرد و با اعلام اینکه برخی اغتشاشگران با هدایت خارجی و تحریک شبکه‌های تلویزیونی خارجی، اقدام به تخریب اموال عمومی و حمله به مردم و پلیس با سلاح گرم و سرد کردند که این اقدامات در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست، به یادآوری حوادث داخلی امریکا و ماجرای اشغال کنگره پرداخت و خاطرنشان ساخت: «مدت‌ها اینترنت در امریکا روی مردم قطع شد و حتی صفحات شخصی مجازی رئیس جمهور وقت امریکا با توجیه امنیت ملی بسته شد. آیا شورای وزیران اروپا در آن زمان ابراز نگرانی کرد؟»

 دومین احضار سفیر انگلیس

همچنین در واکنش به اظهارات مقامات وزارت خارجه انگلیس، «سایمون شرکلیف» سفیر این کشور در تهران در روزهای اخیر برای دومین بار ظرف دو هفته اخیر به وزارت خارجه کشور احضار شد. او پیشتر در پی فضاسازی‌های مغرضانه رسانه‌های فارسی زبان به وزارت امور خارجه احضار شده بود و بابت میزبانی این کشور از رسانه‌هایی که در روزهای اخیر تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها در جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند، مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.

از سوی دیگر یک مهاجم مسلح با حمله به محوطه سفارت جمهوری اسلامی در دانمارک، امنیت نمایندگی کشورمان را با مخاطره روبه‌رو کرد. این در حالی بود که به رغم هشدارهای رسمی قبلی، پلیس دانمارک با تأخیر فراوان خود را به سفارت رساند. در پی این رویداد، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با نادی‌پور، سفیر کشورمان در دانمارک با انتقاد شدید از عدم تأمین امنیت سفیر و سفارت کشورمان در کپنهاگ، ابراز تأسف کرد که در قلب اروپا چنین تعرضی به یک خانم و سفیر دارای مصونیت دیپلماتیک انجام می‌شود و پلیس نیز بموقع در محل حضور پیدا نمی‌کند.

تحریم‌های جدید امریکایی به بهانه اعتراضات

امریکا اعلام کرد اسامی چندین نفر از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر کشور ایران را به بهانه قطع دسترسی اینترنت و خشونت‌ ادامه‌دار علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. وزارت خزانه‌داری امریکا در پی این تصمیم هفت مقام جمهوری اسلامی شامل یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وحید مجید، رئیس پلیس فتا فراجا، حسین نجات، فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، حسین ساجدی‌نیا، معاون عملیات فراجا، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و همچنین «احمد وحیدی»، وزیر کشور ایران را ذیل ادعاهای مربوط به حقوق بشر هم در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها