تحریم؛ میوه آشوب

کد خبر: 1178603

پس از تحریم‌های هفته گذشته علیه صنایع نفت ایران دولت آمریکا به بهانه اغتشاشات اخیر تحریم‌های جدیدی علیه اشخاص ایرانی وضع کرد

تحریم؛ میوه آشوب

رابرت مالی برای دومین بار در یک هفته: نمی‌توانیم رفتار رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در قبال توافق ایران را کنترل کنیم

بهانه‌جویی‌های دولت آمریکا برای پوشاندن عدم آمادگی واشنگتن برای توافق تمامی ندارد. مقامات دولت بایدن که به اذعان منابع غربی حداقل تا برگزاری انتخابات کنگره توانایی توافق کردن را ندارند و حتی در پیام‌هایی به تهران به این نکته اشاره کرده‌اند، علاوه بر وضع تحریم‌های جدید، مجددا رو به مواضع تکراری و بازی شماتت آورده‌اند.

حالا آمریکا با بهره‌گیری از اغتشاش‌های اخیر در ایران تلاش می‌کند با وضع این تحریم‌ها به بهانه اتفاقات اخیر در ایران به زعم خود میوه اغتشاش را بچیند. پس از اینکه دولت بایدن هفته گذشته ۱۰ شرکت را در ارتباط با فروش نفت ایران تحریم کرد، آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی وضع کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اسامی چندین نفر از جمله وزیر ارتباطات و وزیر کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ۷ مقام از دستگاه‌های امنیتی و حکومتی ایران را به دلیل قطع دسترسی اینترنت و خشونت‌ ادامه‌دار علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز پس از مرگ غم‌انگیز مهسا امینی ۲۲ ساله- که با ادعای پوشیدن حجاب نامناسب دستگیر شد و تحت بازداشت پلیس امنیت اخلاقی جان باخت- در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد».

اسامی 7 مقام که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند به شرح زیر است:

«یدالله جوانی» معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران، «وحید مجید» رئیس پلیس فتای فراجا به دلیل ارتباط با پلیس سایبری ایران، «حسین نجات» فرمانده سپاه در قرارگاه ثارالله به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران، «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، «حسین ساجدی‌نیا» معاون عملیات فراجا به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، ذیل قانون تحریم‌های حقوق بشری ایران. آمریکا همچنین نام «احمد وحیدی» وزیر کشور را نیز ذیل ادعاهای مربوط به حقوق بشر هم در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

از سوی دیگر، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا «ان‌پی‌آر» برای دومین‌بار در طول یک هفته گفت کشورش نمی‌تواند تضمین بدهد رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده از برجام خارج نشود.

«رابرت مالی» در این گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای مدعی شد: یک توافق روی میز بود... و همه شرکت‌کنندگان دیگر در ماه مارس با آن موافق بودند و سپس در طول تابستان و بعد دوباره در آگوست. و هر بار ایران برخی درخواست‌های جدید، برخی تقاضاهای جدید را که اغلب اوقات تقاضای غیرواقعی یا بی‌ربط به گفت‌وگوهای هسته‌ای بود، چیزی را که به آن ربطی نداشت، مطرح کرده است. مالی در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با همین رسانه در اواخر سپتامبر که گفته بود ایران به دنبال تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق است، مدعی شد: از آغاز گفت‌وگوی غیرمستقیم حوالی مارس ۲۰۲۱ به آنها گفتیم نمی‌توانیم کاری را که رئیس‌جمهور بعد می‌کند کنترل کنیم... توافق این بود... پس اگر این چیزی است که ایران روی آن اصرار دارد، گفت‌وگو فایده ندارد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در بخش دیگری از این مصاحبه در ادامه حمایت واشنگتن از اغتشاشات در ایران، با اتخاذ موضعی مداخله‌جویانه گفت: چیزی که ایالات متحده می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق اساسی مردمش احترام می‌گذارد. این سیاست تغییر رژیم نیست. سیاست حمایت... از مردمی است که مسالمت‌جویانه اعتراض می‌کنند، زیرا می‌خواهند بتوانند روسری سر نکنند یا بتوانند به شکل عادی زندگی کنند اما با سیستمی ظالم مواجه می‌شوند... و می‌دانید ما می‌شنویم که مقامات ایران؛ آمریکا، اسرائیل و دیگران را مقصر می‌دانند. نباید آنقدر به دور نگاه کنند. باید به نزدیک‌تر در خانه نگاه کنند.

رابرت مالی در بخش دیگری از این مصاحبه، درباره آزادی باقر نمازی که ایران در راستای اقدامی انسانی اجازه خروج وی را از کشور داد، اظهار داشت: «ما با ایران در حال گفت‌وگوی غیرمستقیم برای تامین آزادی سایر شهروندان- عماد شرقی، سیامک نمازی پسر باقر و مراد طاهباز- هستیم اما چیزی برای آزادی دیرهنگام باقر نمازی مبادله نشد». او در ادامه این ادعاها گفت: در حال بررسی کارهایی هستیم که می‌توانیم در بخش بشردوستانه انجام دهیم؛ اقدامات متقابل برای اینکه اطمینان یابیم شهروندان ما در اسرع وقت در خانه خود هستند.

رابرت مالی اخیرا هم درباره تضمین‌های درخواستی تهران با تکرار آنچه در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا بیان کرد، گفته بود: «اگر رئیس‌جمهور آینده آمریکا بار دیگر بی‌پروا تصمیم بگیرد که به طور یکجانبه از توافق خارج شود، آن هم در زمانی که توافق موفقیت‌آمیز بود، هیچ کاری نمی‌توان برای جلوگیری از آن انجام داد».

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با المانیتور با بیان اینکه مشخص نیست آمریکایی‌ها به دنبال توافق هستند یا نه، خاطرنشان کرده بود: مذاکره‌کنندگان آمریکایی و غربی ۲ عبارت دارند که همیشه آن را در مذاکرات خیلی تکرار می‌کنند. وقتی موضوعی که ساده حل می‌شود، می‌گوییم برویم با روشی ساده حلش کنیم می‌گویند نه، این یک بسته است. مسائل را گره می‌زنند و پیچیده می‌کنند. ویژگی دوم غربی‌ها در مذاکره با ما این است که در هر مرحله می‌گویند این همه آن چیزی است که ما می‌توانستیم بدهیم. رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ۳ ماه مذاکره را طولانی می‌کنند بعد چیزهایی را می‌پذیرند، در حالی ‌که همان ۳ ماه قبل می‌توانستند بپذیرند و در متن قرار دهند. وقتی ما این رفتار را می‌بینیم، می‌پرسیم اینها واقعا دنبال توافق هستند یا فقط دوست دارند موضوع طولانی شود؟ وی ادامه داد: در اثنای مذاکرات نیز پیام‌هایی برای ما می‌آید که دولت آمریکا مشکلات داخلی دارد و انتخابات کنگره را در پیش دارد.

منبع: وطن‌امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها