دستورکار جدید اروپایی ها /حمایت اروپا از خشونت با نقاب حقوق بشر

کد خبر: 1179190

ورود به عملیات رسانه ای و روانی جدید به بهانه آشوب ها و اغتشاشات داخلی، علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی به دستور کار جدید مقام‌های کشورهای اروپایی تبدیل شده است که آنها در اقدامی هماهنگ ضمن فراخوان شهروندان خود برای خروج فوری از ایران به بهانه بروز ناامنی، حمله به نمایندگی های ایران در خارج از کشور و تصویب و طراحی تحریم های جدید به بهانه های نقض حقوق بشر را مأموریت جدید خود تعریف کرده اند.

دستورکار جدید اروپایی ها /حمایت اروپا از خشونت با نقاب حقوق بشر

با بروز اغتشاشات در شهرهای ایران به بهانه مرگ مهسا امینی، کشورهای اروپایی چنان که انتظار می‌‌رفت با قرار گرفتن در کنار امریکا مواضع موهومی را تکرار کردند که مسئولان واشنگتن همزمان با آغاز آشوب‌های داخلی کشور در دستور کار قرار داده بودند. حمله سازماندهی شده به سفارتخانه‌های ایران در پایتخت‌های اروپایی، تلاش برای تحریم و همچنین ایجاد محدودیت برای سفر اتباع ایرانی به کشورهای اروپایی از جمله اقدامات مداخله‌آمیزی بوده که پس از آغاز ناآرامی‌های ایران به اجرا درآمده است.

سفارتخانه‌های ایرانی هدف تعرض آشوبگران

در آخرین اقدام، شامگاه یکشنبه گروهی از عناصر ضد انقلاب با حمله به سفارت ایران در لندن خسارت‌هایی را به ساختمان آن وارد کردند. کاردار ایران در لندن روز گذشته اعلام کرد: اوضاع سفارت اکنون آرام است. پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران که توسط دشمنان انقلاب مورد اهانت قرار گرفته بود در محل خود نصب شد. همچنین چند روز پیش بود که سفارت ایران در دانمارک از حمله فرد مهاجمی به این نمایندگی خبر داد که با در دست داشتن یک سلاح سرد به ایجاد رعب و وحشت و وارد آوردن خساراتی اقدام کرد. اقدامی که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پس از وقوع آن یادآور شد که اقدامات مشابه دیگری در دیگر سفارتخانه‌های ایران در برخی از کشورهای اروپایی صورت گرفته است که از یک سناریوی سازماندهی شده حکایت دارد.

این حمله در حالی صورت گرفت که پیش تر و در پی آغاز اغتشاشات در ایران که به بهانه مرگ مهسا امینی کلید خورد، شماری از  آشوبگران ذیل هدایت جریان‌های برانداز، گروهک منافقین و مخالفین جمهوری اسلامی در مقابل سفارتخانه‌های ایران در برخی از کشورها تجمع کرده و اقدامات خشونت‌آمیزی را در دستور کار قرار داده‌اند. این افراد کوشیدند با فحاشی و اقدامات خشونت‌بار به ساختمان‌های تعدادی از سفارتخانه‌ها حمله کرده و با پلیس در این کشورها نیز درگیر شوند. سوئد و انگلیس از جمله کشورهایی بودند که نمایندگی‌های کشورمان در آنها مورد تعرض قرار گرفتند که حتی به مجروح شدن تعدادی از افسران پلیس و بازداشت برخی از معترضان انجامید.

رفتار دوگانه اروپا در دفاع از حقوق بشر

سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته تعرض‌های صورت گرفته به سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اروپایی و همچنین موضعگیری مداخله‌آمیز وزرای خارجه برخی از کشورهای غربی در امور داخلی ایران را نشان دهنده  رفتار دوگانه از سوی این کشورها در موضوع حقوق بشر دانست و گفت: «آنها صحبت از مخالفت با خشونت می‌کنند، مدعی دموکراسی هستند. می‌خواهند به ما دموکراسی یاد بدهند و توصیه‌های اخلاقی در مورد نحوه تعامل با شهروندان‌مان به ما می‌کنند ولی از سوی دیگر اجازه می‌دهند که فردی مهاجم با سلاح سرد وارد سفارت ایران در دانمارک شود و سفیر ایران در این کشور را که اتفاقاً یک خانم است مورد تهدید قرار دهند، کارمند سفارت ایران را مضروب کنند و بعد صحبت از توصیه‌های اخلاقی می‌کنند. ما با اعتراض و انتقاد مشکلی نداریم ولی ایران به عنوان حافظ امنیت شهروندانش در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد، موظف به تأمین امنیت شهروندان خود است. اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوتند.»

تزویر غرب

کنعانی همچنین یادآور شد: «کشورهایی که ایران را به عدم خشونت توصیه می‌کنند اما در کشورهای خودشان به خشونت طلبان اجازه می‌دهند که علیه سفارتخانه‌های ایران در این کشورها دست به اقدامات خشونت آمیز بزنند و متعرض به سفارتخانه‌های ایران و دیپلمات‌های ایران شوند. در حالی که آنها بر مبنای کنوانسیون وین دارای مصونیت دیپلماتیک هستند.» او با بیان اینکه اروپایی‌ها در حالی صحبت از حقوق بشر و مقابله با خشونت می‌کنند که در کشورشان به گروه‌هایی اجازه فعالیت می‌دهند که سابقه اقدام تروریستی دارند، تصریح کرد: «عمل و کلام این کشورها با یکدیگر متفاوت است. ما به آنها توصیه می‌کنیم که نفاق و دورویی را کنار بگذارند. امنیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ما را در کشورهای خود تأمین کنند.»

تعرض به نمایندگی‌های ایران در کشورهای اروپایی که از تعلل عمدی این دسته از کشورها در محافظت از اماکن دیپلماتیک ایران حکایت دارد، در ادامه موضع گیری‌هایی صورت گرفته که مسئولان عالی رتبه اروپایی از جمله وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در حمایت صریح و علنی از اغتشاشات کشورمان مطرح کرده‌اند. در همین راستا چندی پیش آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک پیشنهاداتی را برای اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران ارائه دادند و قرار شد وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) درباره این تحریم‌های جدید تصمیم گیری کنند. در همین حال «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان که پیش‌تر اظهاراتی مداخله‌جویانه علیه ایران مطرح کرده بود، در روزهای اخیر مدعی شده که برلین در تدارک برای تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه تهران است.

باز هم ادعای پهپادی

کشورهای منظومه غرب علاوه بر تلاش برای بهره‌برداری سیاسی از بروز یک رویداد اعتراضی داخلی در کشور از پیگیری دیگر ابعاد عملیات روانی و رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی غافل نشده‌اند. تلاش برای نشان دادن قدرت پهپادی ایران به عنوان یک منبع تهدید برای غرب از جمله این اقدامات است.

 درست در بحبوحه تشدید درگیری مسکو و کی یف، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌ جمهور اوکراین همراستا با جبهه متحد خود و با انتشار پیامی ویدیویی در واکنش به حملات روز گذشته روسیه به مرکز «کی‌یف» و برخی شهرهای دیگر اوکراین، ادعا کرد: «شاهد یک صبح سخت هستیم. ما با شمار زیادی موشک و پهپاد انتحاری ایرانی طرف هستیم.»

موضع روشن ایران درباره اوکراین

این ادعاها ابتدا از سوی مقام‌های امریکایی مطرح و در ادامه از سوی مسئولان اروپایی تکرار شد. اما این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این ادعاها در گفت‌وگویی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین تصریح کرده بود که چنین اظهاراتی در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص صورت گرفته است.ا ین در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار اخیر خود با معاون وزیر خارجه لهستان  بار دیگر تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان سلاح برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده و موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با تسلیح هر یک از طرفین این جنگ و با هدف توقف جنگ است.

مجموع تلاش‌های غرب برای سوء استفاده و هدایت اغتشاشات داخلی ایران در حالی زیر نقاب فریب دفاع از حقوق بشر صورت می‌‌گیرد که دیگر واقعیت پنهان رویکرد سیاسی و ابزاری این کشورها در مواجهه دوگانه با تحولات بین‌المللی عیان شده است. تناقضی که این کشورها در حمایت دروغین خود از ملت ایران با محروم کردن همان مردم از آزادی‌ها و حقوق خود در رفت و آمدهای بین‌المللی به نمایش درآمده است.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها