سود جنگ اوکراین چگونه به جیب آمریکا می‌رود؟

کد خبر: 1179605

«برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه هشدار داده «درگیری روسیه و اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن به سود آمریکا تمام شده و آمریکا با سوءاستفاده از این بحران به دنبال تحکیم سلطه خود بر اقتصاد جهانی است.» این اظهارات که پیش از این نیز مشابه آن صورت گرفته، حقایق بزرگی را درباره «عامل اصلی شروع این جنگ» عیان می‌کند!

سود جنگ اوکراین چگونه به جیب آمریکا می‌رود؟

«برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه هشدار داده «درگیری روسیه و اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن به سود آمریکا تمام شده و آمریکا با سوءاستفاده از این بحران به دنبال تحکیم سلطه خود بر اقتصاد جهانی است.» این اظهارات که پیش از این نیز مشابه آن صورت گرفته، حقایق بزرگی را درباره «عامل اصلی شروع این جنگ» عیان می‌کند!

اروپا برای رهایی از بحران انرژی همچنان دست و پا می‌زند. هر چه بیشتر تلاش می‌کند بیشتر در این بحران فرو می‌رود. تشدید جنگ اوکراین از یک سو و حملات خرابکارانه به خطوط انتقال گاز نورد استریم یک و دو و همچنین اقدام اوپک پلاس در کاهش تولید روزانه 2 میلیون بشکه‌ای نفت خود از سوی دیگر، به این بحران بیش از پیش دامن زده است.

 گزارش‌ها نشان می‌دهد حملات موشکی اخیر روسیه به اوکراین ترس از آسیب دیدن جریان انتقال سوخت از این کشور را به اوج خود رسانده و قیمت گاز در اروپا را یک بار دیگر گران کرده است. بر اساس گزارش «بلومبرگ» درحال‌حاضر روند انتقال سوخت ثابت است، اما «کیف» قصد دارد صادرات برق به اتحادیه اروپا را با توجه به آسیب دیدن زیرساخت‌های انرژی متوقف کند. به‌این‌ترتیب نگرانی بازار درمورد خطراتی که متوجه خطوط لوله‌های گاز است، افزایش می‌یابد. بر همین اساس شاخص قیمت گاز در اروپا 7.6 درصد افزایش یافته است.

خسارت برای اروپا، سود برای آمریکا

اما در حالی که اروپا در بحران انرژی و بحران اقتصادی ناشی از آن دست و پا می‌زند و خبری هم از کمک‌های آمریکا نیست مقامات اروپایی واشنگتن را متهم می‌کنند که از این جنگ برای افزایش سلطه اقتصادی خود بر جهان سوءاستفاده می‌کند. در همین راستا وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه هشدار داده درگیری روسیه و اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن به سود آمریکا تمام شده است. ایرنا  به نقل از خبرگزاری شینهوا نوشته، «برونو لومر» سه‌شنبه در مجلس ملی فرانسه گفت که نگران است آمریکا از وضعیت کنونی به ضرر منافع اروپا منتفع شود. وی تصریح کرد، آمریکا گاز طبیعی مایع (LNG) خود را با «چهار برابر» قیمت به اروپا می‌فروشد.وی بر لزوم ایجاد «روابط اقتصادی متعادل‌تر در موضوع انرژی میان آمریکا و قاره اروپا» تاکید کرد.اظهارات لومر چند روز پس از آن بیان می‌شود که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، نارضایتی خود را از واردات گاز ال ان جی از آمریکا و نروژ ابراز کرد.ماکرون در اجلاس غیر‌رسمی اتحادیه اروپا در پراگ گفت: دوستان آمریکایی و نروژی ما می‌گویند شما عالی هستید، به شما گاز می‌دهیم. اما ما نمی‌توانیم برای بنزینی که چهار برابر گران‌تر است، هزینه بدهیم.

بر اساس گزارش‌ها به دنبال جنگ اوکراین صنعت تسلیحات آمریکا نیز از شرایط بین‌المللی کنونی در حال بهره‌مندی است. در همین راستا یک مقام ارشد پنتاگون اعلام کرد فروش تسلیحات نظامی آمریکا نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافت و واشنگتن در سال مالی ۲۰۲۲ میلادی ۵۰ میلیارد دلار اسلحه به سایر کشورهای جهان فروخته است. تارنمای خبری آمریکایی «برکینگ دیفنس» با بیان اینکه ترس کشورهای اروپایی از جنگ اوکراین یکی از عوامل افزایش فروش تسلیحات آمریکایی به شمار می‌رود نوشت: جیمز هرش‌، مدیر آژانس همکاری امنیت دفاعی (DSCA)، وابسته به پنتاگون، گفت: می‌توان گفت که آمریکا از افزایش فروش سلاح بهره مند شده و روند افزایش فروش تسلیحات آمریکایی به نظر طی سه سال آینده

یا بیشتر ادامه خواهد داشت اما با چه شیبی مشخص نیست.

قربانی بعدی: صنعت خودرو!

موسسه «اس‌اند پی موبیلیتی» اما هشدار داده بحران انرژی اروپا در بدترین سناریوی خود می‌تواند تولید خودروها را تا حدود ۴۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش دهد. به گزارش رویترز این موسسه در گزارش خود تحت عنوان «زمستان در حال فرارسیدن است» گفت زنجیره تامین خودرو که تاکنون به دلیل همه‌‌گیری کرونا و تاثیر جنگ اوکراین متزلزل شده است می‌تواند با «فشار گسترده‌ای» در نتیجه افزایش هزینه‌های انرژی و قطع برق مواجه شود.در این گزارش آمده است: با توجه به بهای سرسام آور انرژی در اروپا یک زمستان سخت می‌تواند بخش‌های خودرو را با خطر ناتوانی در ادامه خطوط تولید مواجه کند. «اس‌اند پی موبیلیتی» در گزارش خود با اشاره به افزایش هزینه‌های خودرو در اروپا گفت این فشار به ویژه بر تامین کنندگان کوچک قطعات و فناوری این صنعت است.این موسسه پیش‌بینی کرده که از سه ماهه جاری تا پایان سال آینده، تولید سه‌ماهه کارخانه‌های مونتاژ خودرو اروپا بین یک تا  ۴.۵ میلیون دستگاه باشد.اما  محدودیت‌های بالقوه  می‌تواند این میزان را به ۲.۷۵ تا ۳ میلیون دستگاه در هر سه ماه کاهش دهد.این موسسه پیش‌بینی کرده که با توجه به این که خودروسازان در اروپا قطعات خودرو را به سراسر جهان صادر می‌کنند همه خودروسازان

به طور یکسان تحت تاثیر بحران انرژی خواهند بود.

رشد منفی اقتصاد انگلیس

تازه‌ترین گزارش مرکز ملی آمار انگلیس نیز که دیروز منتشر شد نشانگر آن است که اقتصاد این کشور در سایه تداوم تورم بی‌سابقه و آشفتگی مالی کوچک‌تر و یک مرحله به رکود نزدیک‌تر شده است. به گزارش ایرنا بر اساس آمار منتشر شده، شاخص رشد اقتصادی انگلیس در ماه اوت(مرداد) 3 دهم درصد به‌نسبت ماه قبل از آن افت کرده است. این آمار به طور غیرمنتظره‌ای پایین‌تر از حدی است که پیش‌بینی می‌شد و اقتصاد کشور را بیش از پیش به مرحله رکود نزدیک کرده است. کارشناسان با توجه به تعطیلات ناشی از مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس، پیش‌بینی می‌کنند که شیب منفی رشدی اقتصادی در ماه سپتامبر(شهریور) ادامه یابد. «یل سلفین» اقتصاددان ارشد موسسه حسابداری «کی‌پی‌ام‌جی» در این باره گفت: اقتصاد انگلیس در مرز رکود قرار دارد. فشار بر وضعیت مالی خانوارها همچنان بر رشد تاثیر منفی می‌گذارد و احتمالاً باعث شده است که اقتصاد از سه ماهه سوم سال جاری وارد رکود شود. این درحالی‌است که به گفته او اصلاحات اقتصادی جنجالی دولت لیز تراس منجر به تشدید اوضاع اقتصادی و آشفتگی بازار مالی خواهد شد.

ادامه اعتصاب‌ها در فرانسه

در فرانسه نیز این روزها اعتصاب در بخش انرژی کشور منجر به کمبود بنزین و شکل گیری صف‌های کیلومتری مقابل پمپ بنزین‌ها شده است گزارش‌ها از درگیری در برخی جایگاه‌ها نیز حکایت دارد. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که دولت ماکرون گشت بنزینی راه‌انداخته و پلیس فرانسه هر ماشینی که باک بنزینش نصف و نیمه بنزین داشته باشد اجازه بنزین زدن نمی‌دهد. از سوی دیگر رسانه‌های این کشور گزارش می‌دهند که اعتصاب در پالایشگاه‌های این کشور همچنان ادامه دارد. در همین رابطه در حالی که وزرای دولت و «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه خواستار راه‌ حلی برای این بحران شده‌اند، «اولیویه وران» سخنگوی دولت ماکرون تهدید کرد که دولت برای پایان دادن به اعتصاب‌هایی که چندین پالایشگاه و انبار نفت فرانسه را فلج کرده  به زور متوسل خواهد داد. وران گفت: «اگر اعتصاب‌ها فورا پایان نپذیرد، وارد عمل خواهیم شد.»بحران بنزین در فرانسه در حالی شکل گرفته که قیمت بالای انرژی و تورم قدرت خرید خانوارهای فرانسوی را تضعیف کرده است ائتلاف جناح چپ فرانسه نیز خواستار برگزاری راهپیمایی علیه هزینه‌های بالای زندگی در پاریس و شهرهای دیگر در یکشنبه آتی شده است.در روزهای گذشته نیز، چندین فرد سرشناس فرانسوی از جمله برنده جایزه نوبل ادبیات امسال از برگزاری راهپیمایی استقبال کردند.

تجدید نظر آمریکا در روابط با عربستان

خبر دیگر این که رسانه‌ها گزارش داده‌اند که به دنبال اقدام اوپک پلاس رئیس‌جمهور آمریکا گفت اقدام عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت در همکاری با روسیه، پیامدهایی برای روابط واشنگتن و ریاض خواهد داشت. بایدن در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان به جزئیات این پیامدها اشاره نکرد.وزیر خارجه عربستان سعودی در واکنش به این تهدید اعلام کرده که تصمیم اخیر «اوپک‌پلاس» درباره بازار نفت تصمیم اقتصادی است. به گزارش الخلیج الجدید، فیصل بن فرحان در اظهارات خود اعلام کرد که تصمیم اوپک‌پلاس جنبه سیاسی ندارد و تصمیم کاهش تولید نفت به‌اتفاق آرا توسط کشورهای عضو اوپک‌پلاس گرفته شده است.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها