نماینده مجلس: دیپلماسی شهری روشی برای دور زدن تحریمهاست

کد خبر: 1179676

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توسعه دیپلماسی شهری از طریق پیوندهای خواهر خواندگی بین شهرهای کشورمان با دیگر شهرهای جهان، گفت: شهرهایی در این خصوص موفق خواهند بود که بتوانند با استفاده از این بستر و دریچه تبادلات فرهنگی، اقتصادی، علمی و دانشگاهی برداشت کنند.

نماینده مجلس: دیپلماسی شهری روشی برای دور زدن تحریمهاست

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توسعه دیپلماسی شهری از طریق پیوندهای خواهر خواندگی بین شهرهای کشورمان با دیگر شهرهای جهان، گفت: شهرهایی در این خصوص موفق خواهند بود که بتوانند با استفاده از این بستر و دریچه تبادلات فرهنگی، اقتصادی، علمی و دانشگاهی برداشت کنند.

«محمدصالح جوکار» صبح امروز در دومین روز از سی امین نشست کمیته ارتباطات و امور بین الملل مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران که به میزبانی شهرداری یزد در حال برگزاری است، به اهمیت و نقش بی بدیل مشارکت مردم در امور حکمرانی اشاره کرد و گفت: نگاه ما به شهر در برنامه هفتم توسعه کشور، یک واحد مستقل در نظر گرفته شده چرا که مطابق با طرح جامع مدیریت شهری، مدیریت چندگانه در شهرها می‌تواند آن را آسیب‌پذیر کند.

وی افزود: بر همین اساس به دنبال طرج جامعی برای مدیریت یکپارچه شهری هستیم که مطابق آن تمام دستگاه‌های خدمان‌رسان دولتی ذیل حوزه مدیریت شهری فعالیت کنند و امیدواریم این موضوع در اولویت مجلس برای رای گیری و تصویب نمایندگان قرار گیرد.

جوکار به یکسری مقاومت‌ها در برابر این طرح، عنوان کرد: قطعاً دولت در جریان حکمرانی مردم بر شهر، وظیفه سیاست‌گذاری را برعهده خواهد داشت.

وی با بیان این که دولت در صورت عریض و طویل بودن نخواهد توانست در راستای توسعه گام بردارد،‌ بر حکمرانی مردم بر امور در حوزه شهری تاکید کرد و گفت: نگاه مجلس به حکمرانی در حوزه شهری به این نحوه است.

نماینده مردم یزد با اشاره به تصویب قانون شهرداری و دهیاریها، نگاه‌ها به اصول شوراها را در قانون اساسی همراه با برداشتهای متفاوتی خواند و گفت: شاید مطالبات شهرداری‌ها بیش از اینها باشد ولی در حقیقت با بحث‌هایی روبرو هستیم که مصمم هستیم قانون معطل نماند.

وی از اتمام مرحل کارشناسی قانون شوراها و شهرداری‌ها در کمیسیون شوراها با اعمال تغییراتی اساسی خبر داد و گفت: این طرح نیز در انتظار رای گیری نمایندگان مجلس است.

وی انتخابات شهرداران را از تفاوتهای لحاظ شده در این قانون ذکر کرد و گفت: در این قانون ترکیبی از خواسته‌ها و نیازهای شوراها و شهرداران مدنظر قرار گرفته به این نحو که در نظر داریم در زمان انتخابات شوراها، هر نامزد انتخاباتی یا هر ائتلافی که برای انتخابات صورت می‌گیرد، را از همان ابتدای کار شهردار مورد نظر خود را نیز معرفی کند.

به گفته جوکار، چنین حالتی در قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز مدنظر بوده به طوری که نامزد رئیس جمهوری در هنگام رقابتهای انتخاباتی ملزم به معرفی معاون اول و کابینه خود به مردم باشد.

وی ضمن ارائه توضیحاتی بیشتر در این باره، پیرامون نظارت بر عملکرد شوراها نیز گفت: هیاتهای حل اختلاف در قانون فعلی تغییر عضویتی داده شده و دیگر نظارت بر عملکرد شوراها و رفع اختلافات را برعهده خواهند داشت و عملاً این هیاتها بعد از انتخابات شورای شهر بر عملکرد آنها نظارت خواهند داشت.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بسیار تاثیرگذار خواندن اهتمام به ارتباطات، اظهار کرد: حتی منشاء اعتشاشات اخیر، اقدامات مرتبط با مسائل ارتباطاتی بوده که بر بستر فضای مجازی با فراخوانها و هدایتهای معاندین به ویژه آمریکاییها، صهیونیستها و رژیم آل سعود شکل گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرحهای بزرگ با اعتبارات میلیاردی در حوزه شهرداری‌ها، بر لزوم اختصاص بخشی از این اعتبارات در بخش اطلاعرسانی تاکید کرد و گفت: معتقدیم هر طرحی در کشور اجرا می‌شود باید پیوست رسانه ای داشته باشد و طی آن ابعاد مختلف طرحها برای مردم تدوین شود تا اهداف و کارکردها، روند تحقق و ضرورت اجرای آنها برای مردم بیان شود.

جوکار در بخش پایانی سخنانش با برشمردن انواع دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی، یکی از انواع آن را دیپلماسی شهری خواند و گفت: کارکرد دیپلماسی شهری از جمله اقدامات ان انعقاد پیوندهای خواهد خواندگی است کمتر از دیپلماسی رسمی نیست چرا که شاید دیپلماسی رسمی در جریاناتی مانند تحریمها تعطیل شود ولی در دیپلماسی شهری این سدها شکسته خواهد شد.

وی پیوندهای خواهرخواندگی را شکل گرفته بر مبنای اشتراکات دو شهر دانست و تاکید کرد: البته موفق مسئولان شهری هستند که از این بستر استفاده کند و بتواند تبادلات فرهنگی، اقتصادی، علمی و دانشگاهی را از این دریچه برداشت کنند.

وی با اشاره به وجود ۱۴۰ مورد خواهرخواندگی بین شهرهای کشورمان با شهرهای دیگر کشورها، گفت: هرچند بعضاً در مواردی شاهد مکتوب شدن قراردادهای در این موارد هستیم ولی کارایی‌های این نوع دیپلماسی هنوز مغفول مانده است.

جوکار با اشاره به مزیتها و ظرفیتهای امروز کشورمان به لحاظ قدرت نرم، گفت: این قدرت باعث شده تا عمق راهبردی خودمان را حتی بدون حضور فیزیکی در برخی کشورهای دیگر شاهد باشیم ولی متاسفانه در حالی استفاده از این ظرفیتها مغفول مانده است که می‌توان خیلی از مسائل امروز کشور را در قالب این قدرت و دیپلماسی شهری مرتفع سازیم.

وی بر استفاده از افراد خبره و نخبه در این حوزه تاکید کرد و با اشاره به برند شناخته شده یزد به عنوان شهر میراث جهانی، گفت: گردشگران زیادی با سفر به یزد در ایام عزاداری ماه محرم شاهد ارزشهای اصیل و دینی در این استان هستند و از این طریق گاهاً برای اولین بار با فرهنگ عاشورایی در یزد آشنا می‌شوند و این در حالیست که همه شهرهای کشورمان  کم و بیش از این ارزشهای اصیل برخوردارند.

وی با تاکید بر این که معتقدیم گردشگری در کشورمان مگر با ایجاد دیپلماسی شهری پا نخواهد گرفت، ابراز امیدواری کرد که روابط بین‌الملل شهرداری‌ها در این بخش فعالیت و اهتمام بیشتری داشته باشند.

جوکار در پایان نیز خاطرنشان کرد: مجمع کلانشهرها در راستای مطالبه‌گری کلانشهرها چه از دولت و چه از مجلس می‌تواند نقش موثری ایفا کند و برای مجمع عالی شهرها نیز یک بازوی یاری‌رسان محسوب شود./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها