صباح زنگنه: تصمیم اوپک پلاس به ضرر دولت بایدن است

کد خبر: 1179808

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: بالطبع تصمیم اوپک پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه در روز به ضرر دولت بایدن است، مگر اینکه در این فرصت کوتاه تا شروع زمستان دست به اقدامات جبرانی بزند.

صباح زنگنه:  تصمیم اوپک پلاس به ضرر دولت بایدن است

صباح زنگنه با اشاره به تصمیم اوپک پلاس در کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت گفت: اوپک به منافع اقتصادی خودش قبل از هر چیز باید فکر کند. اولویت مسایل اقتصادی با توجه به اینکه قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به پایین تر از ۱۰۰ دلار افت کرده است طبعا مورد توجه اوپک پلاس قرار گرفته است. از سویی دلار هم دیگر دلار قدیم نیست، ارزشش در بازار جهانی کمتر شده است. از این رو اگر این دو عامل را در کنار هم قرار دهیم یک اقتصاددان علاقه مند به منافع ملی کشورش طبیعی است که از افزایش تولید نفت استقبال نکند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی قیمت سوخت و نفت و گاز افزایش می‌یابد، معمولا کشورهای صنعتی و تولید کننده کالا این افزایش قیمت سوخت را با افزایش قیمت کالاهایشان جبران می‌کردند. در این معادله یک نوع تعادل و توازن ایجاد می شد که کشورهای صنعتی و تولید کننده هیچ‌گاه متضرر نشوند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: ممکن است تحت تاثیر این تصمیم اوپک پلاس قیمت محصولات نفتی در اروپا و آمریکا افزایش یابد اما افزایش قیمت عمدتا به دلیل طمع شرکت‌ها و صاحبان شبکه‌های توزیع این فراورده‌ها است، چون کشورهای صادرکننده نفت همواره تحت فشار قیمت‌های تولیدات کارخانه‌های صنعتی غرب بوده و هستند.

زنگنه درباره تاثیر این تصمیم بر فضای سیاسی داخلی آمریکا و رویکرد این کشور به ویژه نسبت به عربستان ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که دو بافت اقتصاد سیاسی در آمریکا یعنی شرکت‌های تولید کننده نفت و شبکه‌های توزیع فراورده‌ها اعم از پالایش و توزیع در این رابطه ذی نفع هستند. شرکت‌های تولید کننده‌ نفت حامی جمهوری‌خواهان هستند اما شبکه‌های توزیع حامی دموکرات‌ها. اگر بایدن در این شرایط از این تصمیم اظهار نارضایتی می‌کند در حقیقت به این دلیل است که شرکت‌های توزیع‌کننده حامی دموکرات‌ها تحت فشار قرار خواهد گرفت، در حالی که شرکت‌های استخراج کننده نفت سود بیشتری از این وضعیت خواهند برد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره رویکرد و واکنش آمریکا به این تصمیم آن هم در شرایطی که همراه با اروپا برای مواجهه با بحران انرژی مشکل دارند، اظهار کرد: طبعا این تصمیم به ضرر بایدن است، مگر اینکه دست به اقدامات جبرانی در داخل آمریکا بزند و نیز در رابطه با عربستان و روسیه اقداماتی را در پیش گیرد.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها