تحریم‌های اروپا علیه ایران در حمایت از اغتشاشگران

کد خبر: 1180457

اتحادیه اروپا در ادامه حمایت غرب از اغتشاشات اخیر در ایران، تحریم‌هایی را علیه وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی، نیروی انتظامی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد.

تحریم‌های اروپا علیه ایران در حمایت از اغتشاشگران

در ادامه حمایت غرب از اغتشاشات اخیر در ایران، خبرگزاری فرانسه از اعلام تحریم‌های ضدایرانی از سوی اتحادیه اروپا خبر داد.

طبق این گزارش، اتحادیه اروپا دوشنبه (۱۷ اکتبر) تحریم‌هایی را علیه عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد.

به گزارش این خبرگزاری، دیپلمات‌های اروپایی گفتند فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا که توسط سفرای کشورهای عضو پیش از نشست امروز وزیران خارجه مورد توافق قرار گرفت، ۱۱ مقام ایرانی و چهار نهاد را شامل می‌شود که مشمول ممنوعیت روادید اتحادیه اروپا و مسدود شدن دارایی‌ها خواهند شد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است «پلیس امنیت اخلاقی ایران و دو نفر از چهره‌های کلیدی آن محمد رستمی و حاج احمد میرزایی تحت تحریم قرار گرفتند». طبق این بیانیه، همچنین نیروی انتظامی و چند نفر از رؤسای محلی آن به دلیل نقششان در آنچه «سرکوب اعتراضات» ادعاشده، تحریم شدند.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا، با احتساب تحریم‌های جدید، تحریم‌های حقوق بشری بروکسل علیه ایران اکنون در مجموع شامل ۹۷ فرد و هشت نهاد می‌شود.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد نام رؤسای نیروی بسیج هم در فهرستی که در روزنامه رسمی این اتحادیه اروپا منتشر شده، دیده می‌شود.

اتحادیه اروپا اخیراً نیز قطعنامه‌ای را درخصوص اوضاع داخلی ایران صادر کرد که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران رو‌به‌رو شد و این قطعنامه را مردود و بی‌ارزش خواند و گفت: ایران براساس احترام و منافع متقابل، آماده تعامل دوسویه با تمامی طرف‌هاست، اما در برابر هرگونه تلاش برای اعمال فشار یا توسل به اقدامات محدود‌کننده علیه مردم ایران، قاطعانه ایستاده و پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد.

آمریکا، انگلیس و کانادا هم پیش از این و در پی اغتشاشات اخیر در ایران، تحریم‌هایی را به همین بهانه علیه مقامات و نهادهای ایرانی اعمال

کردند.

تداوم کارشکنی بورل در مذاکرات وین: انتظار پیشرفتی را ندارم

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران و سلب مسئولیت از آمریکا و اروپا در اجرای تعهداتشان، دوباره به دروغ‌پراکنی در این موضوع پرداخت.

بورل دیروز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از ورود به نشست شورای وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا مدعی شد: «من انتظار هیچ پیشرفتی در پرونده توافق هسته‌ای ایران را ندارم. این در حالی است که ما به توافق بسیار نزدیک بودیم.»

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با رد امکان برداشتن گام‌های سازنده برای دستیابی به توافق با ایران در مذاکرات وین در زمان کنونی، به‌دلیل عدم توافق طرف‌های ذی‌نفع ابراز تأسف و ناامیدی کرد.

به گزارش فارس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی درباره حملات پهپادی دیروز روسیه به پایتخت اوکراین، ضمن تکرار ادعاهای پیشین علیه ایران، گفت: «ما در مورد حملات روسیه به کی‌یف صحبت خواهیم کرد و در مورد آن تصمیم خواهیم گرفت. ما به شواهد غیرقابل انکار دخالت ایران در حمله روسیه به اوکراین نیز توجه خواهیم کرد.»

بورل که چند هفته‌ای است رویکرد دیپلماتیک را کنار گذاشته و نقش پلیس بد در مذاکرات با ایران را از فرانسه هم شدیدتر اجرا می‌کند، این بار با دستاویز قراردادن جنگ اوکراین، مدعی شد که تعدادی از کشورهای اروپایی در نشست امروز خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به‌دلیل صادرات پهپادهای نظامی به روسیه هستند.

ادعای اروپایی‌ها درباره ارسال پهپادهای انتحاری توسط ایران به روسیه در حالی است که امروز «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهران بارها اعلام کرده یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست، تاکید کرد: «ایران هیچ سلاحی را برای هیچ‌کدام از طرفین جنگ صادر نکرده است».

کنعانی: طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی دیروز خود با خبرنگاران که پیش از اعلام تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا برگزار شد، اظهار داشت: در ارتباط با مواضع اروپا دیدگاه‌های خود را صراحتاً بیان کردیم هم در این جلسه و هم در تماس‌های مختلف تلفنی بین وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی و آقای بورل. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و این‌که به شعارهای خودشان پایبند باشند.

وی گفت: در همه گفت‌وگوها تأکید شده چنانچه طرف اروپایی از موضع احترام متقابل آماده تعامل باشد، ایران آماده تعامل و همکاری است ولی در صورت اتخاذ رفتارهای مداخله‌جویانه، گزینشی و استفاده از سیاست‌ها و معیارهای دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل نشان خواهد داد. این در ارتباط با تک‌تک کشورهای اروپایی صدق می‌کند و هم درباره موضعی که گفته می‌شود اتحادیه اروپا می‌خواهد اتخاذ کند نیز صدق می‌کند.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران متناسب با تصمیم و اقدام آنها بلافاصله تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم نتیجه گفت‌وگوهایی که تا الان انجام شده باعث شود اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول و منطقی در قبال ایران داشته باشد.

مذاکرات رفع تحریم  از دستورکار ایران خارج نشده

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه آیا ایران مثل طرف آمریکایی مذاکرات رفع تحریم‌ها را پایان‌یافته می‌داند؟ گفت: مذاکرات رفع تحریم از دستورکار ایران خارج نشده است و طرف‌های مقابل نسبت به ادامه مذاکره برای احیای توافق و اجرای برجام پایبند هستند.

وی اضافه کرد: در این ارتباط مقامات دولت آمریکا به‌رغم مواضعی که دارند تا الان چیزی مبنی بر این‌که از احیای برجام منصرف شدند اعلام نکردند. مشکل تناقض رفتاری و گفتاری در مقامات دولت آمریکاست. از یک‌سو پیام می‌دهند و دیدگاه‌های خودشان را برای احیای توافق منتقل می‌کنند و از سوی دیگر در رفتار و گفتارها و مواضعی که اتخاذ می‌کنند، این مواضع عملا مکمل و تکمیل‌کننده روند مذاکرات نیست.

کنعانی اضافه کرد: به نظر می‌آید همه زمینه‌های فنی و تکنیکی برای احیای توافق و بازگشت همه طرف‌ها به توافق وجود دارد. روند مذاکرات در مسیر خوبی قرار گرفته و توافقات تکنیکی و فنی هم توافقات خوبی است و زمینه‌ساز توافق و جمع‌بندی و اجرای توافق است ولی الان این موضوع وابسته به تصمیم سیاسی دولت آمریکاست و هر زمان که اراده کنند می‌توانند به توافق برگردیم.

طرف آمریکایی آماده اجرای توافق نبود

 کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز عنوان کرد: انجام توافق درباره تبادل زندانیان را تایید می‌کنیم و قبلا هم تایید کردیم. این توافق نه در بازه زمانی اخیر بلکه پیش از این انجام شده بود ولی طرف آمریکایی آماده اجرای توافق نبود و توافق مبادله زندانیان را منوط به توافق احیای برجام کرده بود.

درباره منافع و مصالح ایران مسامحه نمی‌کنیم

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر اتحادیه اروپا تحریم کند آیا تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟ گفت: این‌که مبادرت به تحریم‌های جدید کنند، رفتاری غیرسازنده و غیرمنطقی است و طبیعتا جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که نسبت به رفتارهای سازنده واکنش مثبت نشان می‌دهد نسبت به رفتارهای غیرسازنده و غیرمعقول نیز واکنش‌های متناسب و متقابل نشان خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با منافع و مصالح ایران به هیچ وجه مسامحه و تعلل نخواهد کرد. مسیر مذاکرات مسیر خاص خودش را دارد و پیشرفت‌های زیادی هم داشته و یک مسیر دوطرفه است و توافق باید در مسیر دوطرفه

پیش برود.

اقدام‌های ضدایرانی و ضدانسانی کانادا

سخنگوی وزارت خارجه درباره دور جدید تحریم‌ها از سوی کانادا نیز بیان کرد: جالب است دولت کانادا برخلاف ادعاهایی که دارد درخصوص رسانه‌ها هم راجع‌ به ایران، رفتار کاملا غیردموکراتیک دارد که متضاد با شعارهای این کشور است. اینکه بر خلاف ادعا مبنی بر حمایت از جریان آزاد اطلاعات و عملکرد آزاد رسانه‌ها، تحریم‌هایی را علیه رسانه‌های مستقل ایران نیز تحمیل کرده است. این عملکرد دولت کانادا است. سابقه سوء حقوق بشری علیه بومیان کانادا، گورهای دسته‌جمعی کودکان بومیان این کشور و اقداماتی که علیه مهاجران و اقلیت‌ها صورت داده، یک فضاحت آشکار برای این کشور است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: رفتار دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران دقیقا در نقطه مقابل شعارهای این کشور است و حتما این رفتارها غیرقابل قبول و محکوم است.تحریم اخیر این کشور بی‌ارزش است به‌خصوص تحریم علیه نیروهای سپاه پاسداران؛ این اقدام‌های بی‌ارزشی و ناشی از رفتار سیاسی غیرسازنده این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران است.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها