اتمام حجت سرلشکر سلامی در رزمایش ایران در منطقه ارس

کد خبر: 1180461

فرمانده‌کل سپاه با بیان اینکه خط قرمز ما آن است که هیچ چیز در جغرافیای منطقه تغییر نکند، به همسایگان جنوبی ایران نیز توصیه‌ای داشت: سرشت اسرائیل ایجاد ناامنی است؛ به کشورهای همسایه توصیه می‌کنیم اسرائیل را به سرزمین‌های اسلامی راه ندهند، زیرا آنها به‌دنبال توسعه ناامنی هستند.

اتمام حجت سرلشکر سلامی در رزمایش ایران در منطقه ارس

پس از جنگ سال 2020 میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که سلسله ناامنی‌هایی را در منطقه قفقاز به دنبال داشت، روز گذشته سومین رزمایش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ارس از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران برگزار شد. برخلاف رزمایش‌های گذشته که معمولاً در گستره سرزمینی محدودی برگزار می‌‌شد، این رزمایش تقریباً همه مرز شمال غربی ما را دربر می‌گیرد. علت این رزمایش‌ها، بویژه رزمایش اخیر را می‌‌توان دنباله دارشدن درگیری‌ها و ناامنی‌ها در منطقه قفقاز دانست. بویژه اینکه در 6 ماه گذشته، دست‌کم دو بار نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان با هم درگیر شدند. از این رو به نظر می‌‌رسد رزمایش اخیر  ایران، پاسخی به بی‌ثباتی‌های سیاسی و نظامی شمال مرزهای خود، بویژه شمال رود ارس باشد.

رزمایش «ایران مقتدر» سپاه در مجاورت ارس

رزمایشی که روز گذشته نیروی زمینی سپاه پاسداران در منطقه ارس آغاز کرد، «ایران مقتدر» نام دارد و سه روزه خواهد بود. مرحله اصلی این رزمایش با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه و جمعی از فرماندهان ارشد سپاه آغاز شد و در آن یگان‌ها و رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه سناریوهای امنیتی و دفاعی را به‌صورت ترکیبی تمرین خواهند کرد. به گزارش تسنیم، وسعت جغرافیایی این رزمایش تمام نوار مرزی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی را در بر می‌گیرد، درحالی که رزمایش‌های قبلی در وسعت جغرافیایی کمتر بود. درعین حال، حجم نیرو و تجهیزات گسترده‌تر از رزمایش قبلی است. از جمله نکات بارز در این رزمایش، نصب پل شناور روی رودخانه ارس برای انتقال تجهیزات و نیرو است که برای نخستین بار صورت می‌‌گیرد و قرار است تمرین انتقال تجهیزات انجام شود. از دیگر ویژگی‌های این رزمایش، می‌‌توان به اجرای سناریوهای دفاعی و امنیتی ترکیبی اشاره کرد. عملیات‌هایی از قبیل هِلی‌بُرن، چتربازی، تاخت شبانه، رزمی بالگردها، پهپادهای رزمی و انتحاری، کنترل جاده‌های مواصلاتی، تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی جزو برنامه‌های رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران است.

هشدار به عربستان از مجاورت رود ارس

روز گذشته، سرلشکر حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش، پیام این تمرین نظامی را این طور بیان کرد: ما به همسایگان‌مان پیام می‌دهیم که مشی ما با همه، دوستی و برادری است، اما این سیاست مادامی ادامه دارد که دشمنان نخواهند علیه ما توطئه کنند.

وی با بیان اینکه هر کشوری و قدرتی که با ما در تعامل صحیح قرار دارد، ما با او برادریم، تصریح کرد: از همسایگانمان می‌خواهیم مشکلات‌شان را از طریق تعامل و روش‌های غیرنظامی حل کنند. ما در این منطقه صاحب منفعتیم و اگر در گوشه‌ای از منطقه اتفاقی بیفتد، منافع ما نیز به خطر می‌افتد، آن‌وقت ما بی‌طرف نیستیم و از منافع خودمان دفاع می‌کنیم.

فرمانده‌کل سپاه با بیان اینکه خط قرمز ما آن است که هیچ چیز در جغرافیای منطقه تغییر نکند، به همسایگان جنوبی ایران نیز توصیه‌ای داشت: سرشت اسرائیل ایجاد ناامنی است؛ به کشورهای همسایه توصیه می‌کنیم اسرائیل را به سرزمین‌های اسلامی راه ندهند، زیرا آنها به‌دنبال توسعه ناامنی هستند.

وی ادامه داد: توصیه‌ای هم به عربستان دارم که با حمایت از برخی رسانه‌ها به‌دنبال فریب جوانان ما هستند، به رژیم آل‌سعود هشدار می‌دهم که مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم خودتان خواهد رفت؛ ما اتمام حجت می‌کنیم زیرا شما از طریق این رسانه‌ها در امور داخلی ما دخالت می‌کنید، ما به شما گفتیم، مراقب باشید.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها