تعجب همه از رکورد عدم محبوبیت نخست‌وزیر انگلیس

کد خبر: 1180668

کاهش محبوبیت نخست وزیر انگلیس به سطحی حتی پایین‌تر از محبوبیت شاهزاده رسوای دربار این کشور باعث تعجب شده است.

تعجب همه از رکورد عدم محبوبیت نخست‌وزیر انگلیس

کاهش محبوبیت نخست وزیر انگلیس به سطحی حتی پایین‌تر از محبوبیت شاهزاده رسوای دربار این کشور باعث تعجب شده است.

محبوبیت «لیز تراس»، نخست وزیر انگلیس در یک نظرسنجی جدید به حدی افت کرده که حتی از میزان محبوبیت «اندرو» شاهزاده بدنام دربار سلطنتی این کشور هم پایین‌تر آمده است.

به نوشته پایگاه نشریه «نیوزویک»، حدود شش هفته پس از شروع نخست وزیری لیز تراس، کناره‌گیری «کوازی کوارتنگ»، وزیر دارایی دولت او به دلیل برنامه‌های اقتصادی و مالیاتی انتقاد برانگیزش اولین شوک بزرگ را به دولت او وارد کرد. حالا محبوبیت این نخست وزیر انگلیس در نظرسنجی‌ها به شدت سقوط کرده به حدی که از پایین‌ترین محبوبیت ثبت شده برای اندرو، شاهزاده انگلیسی متهم شده به تجاوز جنسی هم پایین‌تر است.

در یک نظرسنجی مرکز افکارسنجی «یوگاو» در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ با موضوع سنجش محبوبیت شاهزاده اندرو، ۷۵ درصد انگلیسی‌ها گفتند که از او بدشان می‌آید در حالی که تنها ۱۱ درصد در آن نظرسنجی گفتند که نظر مثبتی درباره او دارند.

با تشدید بحران در اقتصاد انگیس در دوره نخست وزیری لیز تراس، بر اساس نظرسنجی جدید شرکت یوگاو که نتایجش امروز سه‌شنبه منتشر شد، تنها ۱۰ درصد انگلیسی‌ها نظر مساعدی درباره لیز تراس داشتند در حالی که ۸۰ درصد نظرشان درباره این رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس منفی بود.

طبل رسوایی اندرو، پسر «الیزابت دوم» ملکه درگذشته انگلیس و برادر «چارلز» پادشاه فعلی این کشور زمانی زده شد که از سوی زنی به نام «ویرجینیا جوفری» متهم به تجاوز جنسی در سن ۱۷ سالگی شد. ویرجینیا جوفری که از قربانیان شبکه سوءاستفاده از زنان و دختران به سردستگی «جفری اپستین» میلیاردر آمریکایی بود، از اندرو به اتهام «تجاوز جنسی» در سال ۲۰۰۱ شکایت کرد. اندرو که فرزند سوم و دومین پسر الیزابت دوم است از شرکت در گردهمایی‌های عمومی به عنوان عضو ارشد خاندان سلطنتی کنار گذاشته شد و عناوین نظامی خود را نیز به ملکه سابق انگلیس بازگرداند. با وجود آنکه او اتهام‌های ویرجینیا جوفری علیه خود را رد کرد اما اوایل سال ۲۰۲۲ اعلام شد این شاهزاده انگلیسی با ویرجینیا جوفری برای صرف نظر از شکایتش به توافق رسیده است.

طبق نظرسنجی جدید شرکت یوگاو، 55 درصد از اعضای حزب محافظه‌کار متعلق به لیز تراس استعفای او را از نخست وزیری طلب کردند.

به نوشته نیوزویک این نظرسنجی در بازه زمانی 14-16 اکتبر 2022 (22-24 مهر 1401) قبل از تصمیم لیز تراس برای لغو تدابیر اقتصادی انتقاد برانگیزش که نشانه تایید قصور و اشتباه توسط او تلقی شد برگزار شده است.

نشریه «دیلی میل» انگلیس در تاریخ 24 سپتامبر 2022 (دوم مهر 1401) در استقبال از این برنامه اقتصادی و بودجه‌ای لیز تراس در صفحه اولش تیتر زد: «سرانجام! یک بودجه محافظه‌کاری واقعی». حال این نشریه در صفحه اول شماره امروز 18 اکتبر (26 مهر) درباره لیز تراس نوشت: «فردی در دفتر نخست وزیری اما نه در قدرت.»/فارس

 اکثر نمایندگان محافظه کار انگلیس خواهان بازگشت «بوریس جانسون» هستند

نتایج جدیدترین نظر سنجی از بین اعضای حزب محافظه کار نشان می‌دهد که اکثر آنها خواستار کناره گیری «لیز تراس» از مقام نخست وزیری و حتی روی کار آمدن مجدد «بوریس جانسون» هستند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "فوکوس" آلمان در مطلبی نوشت: پایان کار لیز تراس به عنوان نخست وزیر بریتانیا تقریباً اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. گرچه تراس هنوز شش هفته است که روی کار نیست، اما از حمایت حزبش برخوردار نیست. نتایج نظرسنجی اخیر موسسه یوگو از بین اعضای حزب عواقب هرج‌ومرج چند روز گذشته را نشان می‌دهد.

بر این اساس 55 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اکنون به ریشی سوناک، که در آن زمان از حمایت کم تری برخوردار بود رأی می دهند، در حالی که تراس تنها 25 درصد از آرا را دریافت می کند.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که اوضاع برای نخست‌وزیر کنونی تازه کار بدتر از این هم هست. 55 درصد از اعضا از استعفای او استقبال می‌کنند و 63 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، حتی جانشین خوبی را در بوریس جانسون، نخست وزیر سابق می بینند. حتی 60 درصد از شرکت کنندگان ،بازنده سابق سوناک را بر تراس ترجیح می دهند.

این نظرسنجی بین 17 تا 18 اکتبر و درست یک روز پس از آن که جرمی هانت، وزیر جدید خزانه داری بریتانیا اعلام کرد که طرح های مالیاتی را کنار می گذارد انجام شد.

"لیز تراس"، نخست وزیر بریتانیا به دلیل برنامه های کاهش مالیات خود و آشفتگی ناشی از آن در بازارهای مالی تحت فشار شدیدی قرار گرفته و اخیرا عذرخواهی کرده است. تراس به بی‌بی‌سی گفت که او اشتباهاتی مرتکب شده است. اما وی استعفا را رد کرد.

تراس گفت: می خواهم مسئولیت را بر عهده بگیرم و بابت اشتباهاتی که مرتکب شده‌ام عذرخواهی کنم.

وی در عین حال کناره گیری را رد کرده و علیرغم انتقادها اعلام کرد که می خواهد در سمت خود باقی بماند. وی گفت: من اینجا می مانم زیرا انتخاب شدم تا کاری برای این کشور انجام دهم و من مصمم به انجام این کار هستم. تراس که کمتر از شش هفته پیش جانشین بوریس جانسون شد، طبق گزارش‌ها با رأی عدم اعتماد نمایندگان حزبش در اواخر این هفته مواجه است.

کاهش شدید مالیات اعلام شده توسط دولت تراس، که تامین مالی آن نامشخص بود، باعث سقوط شدید پوند انگلیس و افزایش سرسام آور نرخ های بهره شده بود. تراس 47 ساله اعتراف کرد که دولت او خیلی سریع جلو رفته است.

به این ترتیب همکاران هم حزبی تراس علنا ​​خواهان استعفای تراس هستند. بحث در مورد جانشینان احتمالی یا انتخابات جدید هم سرعت گرفته است.

به گزارش رسانه‌ها بیش از صد نماینده حزب محافظه کار می‌خواهند زودتر از شر تراس خلاص شوند.

بر اساس گزارش رسانه های انگلیسی، لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا ممکن است اواخر این هفته با رای عدم اعتماد مواجه شود. دیلی میل به نقل از افراد آشنا گزارش داد که بیش از 100 نماینده از حزب حاکم محافظه کار آماده‌اند تا تراس را سرنگون کنند.

وزیر دارایی انگلیس سه هفته پس از ارائه برنامه اقتصادی جنجالی که سقوط تاریخی ارزش پوند و آشفتگی مالی در این کشور را به همراه داشت، از این مقام برکنار شد.

بعد از برکناری کوارتنگ، "جرمی هانت"، وزیر خارجه اسبق انگلیس به عنوان جانشین کوارتنگ در وزارت دارایی این کشور معرفی شد.

بسیاری از نمایندگان حزب محافظه کار حالا به این نتیجه رسیدند که تنها تغییر کامل دولت می تواند به این آشفتگی پایان دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها