پاسخ تهران به تحریم های ضد ایرانی

کد خبر: 1180844

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند نهاد و شخص انگلیسی از جمله مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا، بی بی سی و ایران اینترنشنال، فرمانده نظامی بریتانیا در خلیج فارس و معاون امنیتی وزارت کشور بریتانیا را تحریم کرد.

پاسخ تهران به تحریم های ضد ایرانی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند نهاد و شخص انگلیسی از جمله مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا، بی بی سی و ایران اینترنشنال، فرمانده نظامی بریتانیا در خلیج فارس و معاون امنیتی وزارت کشور بریتانیا را تحریم کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) ۲۷ مهر ماه در بیانیه‌ای از تحریم چند نهاد و شخص انگلیسی (بریتانیایی) خبر داد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه براساس مصوبات مراجع ذیربط، در چارچوب قواعد حقوقی مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم، خشونت و نفرت پراکنی و نقض حقوق بشر تحریم می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: اشخاص حقیقی و حقوقی فهرست شده، از جمله فعالیت‌هایی کرده‌اند که منجر به اغتشاش، خشونت و اقدامات تروریستی علیه ملت ایران شده است. جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تعهدات بین‌المللی بریتانیا در زمینه مبارزه با تروریسم و نفرت پراکنی و رعایت حقوق بشر، اعلام می‌کند که خودداری آن دولت از مقابله با اقدامات اشخاص مذکور و حمایت و تسهیل اقدامات آنان، نقض فاحش تعهدات بین‌المللی بریتانیاست.

براساس این بیانیه، نهادهای زیر وفق رویه و نظام تحریمی جمهوری اسلامی ایران، تحت تحریم قرار می‌گیرند:

- مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا؛

- ستاد ارتباطات دولت بریتانیا (GCHQ)؛

- شرکت‌های ولانت مدیا، گلوبال مدیا و دی ام ای مدیا و بی.بی.سی فارسی و ایران اینترنشنال به عنوان شبکه‌های تحت پوشش آنها.

اشخاص زیر وفق رویه و نظام تحریمی جمهوری اسلامی ایران، تحت تحریم قرار می‌گیرند:

 - تام توگنهات (Tom Tugendhat)، معاون امنیتی وزارت کشور بریتانیا؛

- دان مک کینون (Don MacKinnon)، فرمانده نظامی بریتانیا در خلیج فارس؛

- استیو مک کیب (Steve McCabe)، رئیس گروه دوستی رژیم صهیونیستی از حزب کارگر درمجلس عوام بریتانیا؛

- استیفن کراب (Stephen Crabb)، رئیس گروه دوستی رژیم صهیونیستی از حزب محافظه کار در مجلس عوام بریتانیا؛

-  استوارت پولاک (Stuart Polak)، رئیس افتخاری گروه دوستی رژیم صهیونیستی از حزب محافظه کار در مجلس اعیان بریتانیا؛

- باب بلکمن (Bob Blackman)، نماینده مجلس عوام؛

- ترزا ویلیرز (Theresa Cilliers)، نماینده مجلس عوام و وزیر پیشین محیط زیست؛

 - آنته آ مک اینتایر (Anthea McIntyre)، سیاستمدار بریتانیایی.

- ژنرال مارک کارلتون-اسمیت (General Mark Carleton-Smith)، رئیس پیشین ستاد نیروهای مسلح (در زمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی)؛

براساس این بیانیه، تحریم‌های یاد شده شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود اشخاص فوق به جمهوری اسلامی ایران، توقیف اموال و دارایی آنان در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران و انسداد حساب های بانکی آنان در نظام مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

در این بیانیه آمده است: بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران ضمن اعمال این تحریم ها، دولت بریتانیا را در قبال حمایت از تروریست ها و ناقضان حقوق بشر که از خاک این کشور به سازماندهی و تحریک اغتشاشات و اقدامات تروریستی در ایران مبادرت می ورزند، مسئول و پاسخگو می‌داند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان امروز از قرار گرفتن حداقل ۴ نهاد و ۱۵ مقام غربی در فهرست سیاه تحریمی وزارت خارجه خبر داده بود.

گفتنی است، پس از اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در ایران به بهانه مرگ مهسا امینی که با مداخله جویی‌های تعدادی از کشورهای غربی و آمریکا همراه بود و در این میان رسانه‌های فارسی زبان مستقر در لندن نیز به آتش این اغتشاشات می‌دمند، شاهد اظهارات مداخله جویانه‌ای از سوی مقامات انگلیسی بودیم و در همین راستا روز دوشنبه ۱۸ مهر ماه نیز دولت انگلیس پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام ارشد امنیتی و سیاسی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

در همین خصوص دولت انگلیس بیانیه‌ای را با این مضمون منتشر کرد: «بریتانیا امروز پلیس امنیت اخلاقی ایران و همچنین رئیس آن محمد رستمی چشمه‌گچی و حاج احمد میرزایی رئیس بخش تهران (رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران) را تحریم کرد. بریتانیا همچنین امروز تحریم‌هایی را علیه پنج مقام سیاسی و امنیتی ایران شامل غلامرضا سلیمانی فرمانده سازمان بسیج کشور، «حسن کرمی»، فرمانده واحد یگان ویژه نیروی انتظامی و «حسین اشتری» فرمانده کل نیروی انتظامی ایران به دلیل ارتکاب نقض جدی حقوق بشر اعمال می‌کند.» براساس این بیانیه، افراد مذکور نمی‌توانند به انگلیس سفر کرده و دارایی آنها در بریتانیا هم مسدود خواهد شد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها