«فردا» گزارش می‌دهد

تحریم‌ پشت تحریم

کد خبر: 1180888

وزیر خارجه کانادا از اعمال تحریم‌های علیه ایران «به دلایل حقوق بشری» خبر داد؛ تحریم‌هایی که شورای نگهبان و مجلس خبرگان را نیز در بر می‌گیرد.

تحریم‌ پشت تحریم

گروه سیاست سایت فردا- تا همین چند وقت پیش حرف از تمایل غرب به توافق و احیای برجام و این قبیل حرف‌ها بود. حتی برخی طولانی شدن مذاکرات را تقصیر ایران انداخته و ناشی از تاکیدات مقامات عالی کشورمان به تحقق شروطی مثل اخذ تضمین و ... می‌دانستند! 

حالا اما وضعیت فرق کرده و معلوم شده که آنکه واقعا قصد عادی شدن اوضاع و احیای برجام و تعامل در چارچوب اصول بین‌المللی را ندارد کیست. طرف غربی حسابی رنگ عوض کرده و دست به اعمال فشار زده است؛ تحریم پشت تحریم.

تعجبی هم ندارد، هر وقت که تقی به توقی خورده، آنها چنین کرده‌اند. حالا هم به چند اجتماع پراکنده در این طرف و آن طرف که از قضا سرنخ آن نیز به خودشان و تحریکاتش و پول خرج کردن‌هایشان می‌رسد؛ دل بسته‌اند و تمرکز را به قول بایدن به حمایت از معترضان - منظور همان اغتشاشگران است- گذاشته‌اند!

در همین راستا است که شاهدیم با دیگر سراغ سیاست فشار حداکثری رفته‌اند و این بار غیر از آمریکا، سایر غربی‌ها نیز همین رویکرد را پیش گرفته‌اند. اتحادیه اروپا در روز دوشنبه (۱۷ اکتبر) تحریم‌هایی را علیه 15 شخص و نهاد ایرانی از جمله وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد.

بعد از آن هم رویترز نیز به نقل از آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، مدعی شد: ما امروز بسته تحریمی (علیه ایران) را برای مجازات اعمال می‌کنیم.

این اقدام با سکوت ایران همراه نبود و واکنش‌هایی را در پی داشت. مثلا حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان توییت کرد: «اتحادیه اروپا امروز با اشتباه محاسباتی طی اقدامی غیر سازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعات غلط بود، دوباره به ابزار نخ‌نما و بی‌اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد. اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.»

این پاسخ هم غربی‌ها را از مسیر خود منحرف نکرده و از بیراهه به راه نیاورد شاهد آنکه ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا روز چهارشنبه اعلام کرد: کانادا به دلیل «نقض حقوق بشر» از سوی ایران، تحریم‌هایی را علیه شش شخص و چهار نهاد ایرانی اعمال کرده است.

وی در ادامه گفت: کانادا از تمام ابزارهای موجود برای پاسخ دادن به نقض حقوق بشر از سوی ایران و تهدیداتش علیه صلح و امنیت منطقه‌ای استفاده خواهد کرد.

شورای نگهبان و مجلس خبرگان از جمله نهادهای تحریم‌شده هستند.

همچنین دولت کانادا اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه محمد کرمی - فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه - اعمال کرده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها