وقتی فتوشاپ‌ها تحریم می شوند!

کد خبر: 1180890
وقتی فتوشاپ‌ها تحریم می شوند!

رهبر انقلاب روز گذشته در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی به شیوه‌های تبلیغاتی، عملیات روانی و حتی سیاسی ناچیز جلوه دادن یا زیر سؤال بردن دستاوردهای علمی و فناوری ایران اشاره کردند. ایشان فرمودند: «ساخت تجهیزات پیشرفته موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این وقتی که عکس‌هایش منتشر می‌شد، می‌‌گفتند این فتوشاپ است. حالا می‌‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌‌فروشید، به فلان کس می‌‌دهید.» واقعیت این است که تلاش برای زیر سؤال بردن همه دستاوردها و یافته‌های علمی و فناورانه ایران، یکی از ابعاد جنگ‌شناختی و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران است زیرا در این جنگ، قرار نیست و نباید این طور نشان داده شود که نظام سیاسی برآمده از انقلاب و رأی مردم که مستقل از بلوک‌های شرق و غرب راه خویش را ادامه داده است، دستاوردی داشته یا به پیشرفت‌هایی دست یافته است. از این رو است که پس از هر اتفاق علمی و فناورانه در جمهوری اسلامی ایران، با هجمه‌ای وسیع از سوی رسانه‌ها و جریان‌های همسو با منافع غرب مواجه می‌‌شویم، هجمه‌ای که البته پیاده‌نظام آن، فعالان رسانه‌ای بریده از انقلاب و ملت هستند.

مسیر یا فرایند زیر سؤال بردن دستاوردها

به طور کلی هدف از زیر سؤال بردن دستاوردها، عقیم نشان دادن فرایندهای علمی در جمهوری اسلامی ایران و القای این مسأله است که در غیاب غرب، ایران به تنهایی نمی‌تواند به چنین دستاوردهایی نایل شود و برای رفع نیازهای خود، چاره‌ای جز پذیرش قواعد مورد نظر دشمنان ندارد. در این مسیر، از شیوه‌ها و فرایندهای به نسبت ثابتی استفاده می‌‌کنند. مرحله اول در این فرایند، نفی هر دستاوردی است که خبر آن منتشر می‌‌شود. چه پهپاد باشد، یا موشک و صنعت هسته‌ای و حتی ارسال ماهواره به فضا، نخستین کار جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای ضدایران، انکار اصل دستاورد است. کمااینکه به تعبیر رهبر انقلاب، پهپادها فتوشاپ قلمداد می‌‌شوند یا ادعا می‌‌شود که موشک‌های ایرانی عمل نمی‌کنند، اما نمی‌توان به طور مداوم و همیشگی با استفاده از عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای، واقعیت‌ها را پوشاند و آن را انکار کرد. در این مرحله، وقتی که اصل دستاورد دیگر قابل انکار و نادیده گرفتن نیست، فشارهای سیاسی و رسانه‌ای دیگری با این رویکرد آغاز می‌‌شود که این دستاوردها بسیار پرهزینه است و می‌‌شد با هزینه کمتری از خارج و عمدتاً از غرب تهیه کرد. بخش دیگری از این پازل، ایجاد فشارهای سیاسی برای دست کشیدن ایران از مسیر پیشرفت است. تحریم‌هایی که به بهانه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بر ملت ایران تحمیل شد، از این جنس است. اینکه در گوشه و کنار شنیده می‌‌شود برخی کشورها واکسن‌های ضدکرونای ساخته شده از سوی ایران را به رسمیت نمی‌شناسند و باید حتماً از واکسن‌های مورد نظر آنان استفاده شده باشد، بخش دیگری از این فشار سیاسی دولت‌ها برای زیر سؤال بردن توان علمی و فناورانه جمهوری اسلامی ایران است.

ماجرای فتوشاپی خواندن توان ایران

در میان همه این موارد، رهبر انقلاب روز گذشته به چند مسأله اشاره کردند که یکی از آنها، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی است. واقعیت این است که تا پیش از خبرسازی غربی‌ها مبنی بر استفاده روس‌ها از پهپادهای ایرانی و عملیات موفق آنها در جنگ اوکراین، رسانه‌ها و دولت‌های غربی در مسیر هیچ‌انگاری و تخفیف دادن دستاوردهای ایران در این زمینه حرکت می‌‌کردند.

در مسابقه برای هیچ‌انگاری دستاوردهای ایران، مقام‌های رسمی امریکایی هم نقش برجسته‌ای دارند. از جمله برایان هوک، چهره نماینده ویژه امریکا در امور ایران در دولت ترامپ که در سال 1398 مدعی شده بود دستاورد‌های کشورمان در عرصه موشکی و نظامی، جعلی و فتوشاپ است! وی با طرح این ادعا که ایران همواره در تلاش است تا دیدگاه‌هایی غیرواقعی و فریبکارانه را درخصوص دستاورد‌ها و تلاش‌های خود ایجاد کند، اضافه کرده بود: «بگذارید مثالی برای شما بیاورم. این مثال مربوط به اقدام پیشین آنها (ایران) در دستکاری تصاویر و محتوا است. ایران اقدام به فتوشاپ تصاویری از پرتاب موشک‌ها کرده است، تا بدین ترتیب تلاش کند نشان دهد توانایی موشکی این کشور افزایش یافته است!» وی حتی هواپیماهای ایران را هم فتوشاپ خوانده بود: «آنها (ایرانی‌ها) همچنین اقدام به فتوشاپ هواپیما‌های قدیمی کرده و تلاش کرده‌اند این تصاویر را به عنوان تصاویر هواپیما‌های جنگنده رادارگریز قالب کنند!» البته برایان هوک معلوم نکرد که اگر همه اینها فتوشاپ است، چرا غرب اصرار دارد بر سر همین فتوشاپ‌ها با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند؟

رسانه‌هایی که ساکت شدند

در مسیر توجیه اظهارات مضحک مقامات امریکایی البته رسانه‌های وابسته نیز دست به کار شدند. به عنوان یک مثال، پیش‌تر نشریه امریکایی «آتلانتیک» در گزارشی، ادعا کرده بود «تصویر هواپیمای بدون سرنشینی که ایران اعلام کرده موفق به ساخت آن شده، با فتوشاپ ساخته شده است.» همزمان با این، واحدهای فارسی‌زبان رسانه‌های امریکایی نظیر «رادیو فردا» نیز به دنبال تخطئه توانمندی‌های ساخت جوانان ایرانی برآمدند. البته این رسانه این روزها ساکت شده است که چرا برخی دولت‌های اروپایی قصد دارند با ادعای اینکه پهپادهای فتوشاپی در جنگ اوکراین استفاده می‌‌شوند، ایران را تحریم کنند؟! واکسن ضدکرونای ایرانی، یکی دیگر از دستاوردهای ملی‌ای بود که چنین رویکردی در قبال آن اتخاذ شد. ابتدا اصل تولید واکسن در ایران، آن هم با فاصله زمانی کم نسبت به کشورهای پیشرو در این زمینه زیر سؤال برده شد، اما بعدها که اصل تولید واکسن مورد تأیید قرار گرفت، میزان تولید و استفاده از آن را زیر سؤال بردند. همان‌طور که اشاره شد، در این زمینه حتی دولت‌های غربی نیز وارد شده و در ادامه عملیات روانی و رسانه‌ای خود، عنوان کردند که هنگام صدور روادید، واکسن‌های ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسند. به هر رو، همه اینها، نشان‌دهنده وجود یک جنگ‌شناختی وسیع و عملیات روانی گسترده برای زیر سؤال بردن هر دستاورد ایرانی است، دستاوردهایی که نشان می‌‌دهد ایران در استقلال تمام‌عیار خود، برای پیشرفت نیاز به کمک گرفتن از قدرت‌های غربی ندارد، قدرت‌هایی که باوجود پایان استعمار سیاسی، هنوز دست از استعمار علمی و فناورانه برنداشته‌اند.

امریکا، انگلیس و فرانسه با ادعای انتقال تسلیحات ایران به روسیه در شورای امنیت نشستی غیرعلنی برگزار کردند

پروژه نگرانی از «ساخت ایران»

​​​​​​​ پس از آنکه اوکراین، روسیه را به استفاده از پهپادهای ساخت ایران متهم کرد، امریکا، انگلیس و فرانسه به بهانه پیگیری ادعای انتقال تسلیحات از سوی ایران به روسیه در شورای امنیت سازمان ملل نشستی غیرعلنی برگزار کردند. خبرگزاری رویترز در همین رابطه مدعی شده که اوکراین از کارشناسان سازمان ملل دعوت کرده تا درباره پهپادهای سرنگون شده در این کشور که ادعا کرده‌اند «ساخت ایران» است، تحقیقات به عمل بیاورند. همزمان با انتشار خبر این نشست، رسانه غربی گاردین نیز اعلام کرد که اتحادیه اروپا روز گذشته یکسری تحریم‌های جدید را به بهانه این موضوع ادعایی به تصویب رسانده است. بر اساس این گزارش، کارشناسان تحریم از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به صورت موقت بر سر اعمال تحریم علیه هشت شخص و نهاد در نشست روز گذشته به توافق رسیده‌اند. به گزارش گاردین، سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سید حجت‌الله قریشی، مسئول تأمین و تحقیقات وزارت دفاع ایران و سردار سعید آقاجانی، یکی از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

 فاز سیاسی در جنگ ترکیبی

این تحولات پس از آن رخ می‌‌دهد که اجرای سناریوی ساختگی مشارکت ایران در جنگ اوکراین به بهانه فروش پهپادهای نظامی به مسکو به جدیدترین مأموریت امریکا و شرکای اروپایی اش در پیگیری فاز افزایش عملیات روانی علیه تهران تبدیل شده است. پس از آنکه شماری از مقام‌های امنیتی و دیپلماتیک امریکا از جمله «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی و «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران مدعی شدند که ایران با فروش پهپادهای نظامی به روسیه، این کشور را در جنگ علیه اوکراین همراهی می‌‌کند، برخی کشورهای اروپایی هم در همسویی با ادعای واهی واشنگتن، انتقال این پهپادها از سوی ایران به روسیه را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواندند.  این در حالی است که مقام‌های دیپلماسی کشورمان که از همان ابتدا وقوع جنگ نظامی در اوکراین را محکوم کرده و حتی خواستار ارائه کمک‌های انسان دوستانه به مردم جنگ‌زده این کشور شدند، بارها ادعای مشارکت در این بحران نظامی از طریق هواپیماهای بدون سرنشین را رد کرده و این اتهامات بدون سند را بخش جدیدی از عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ارزیابی کردند. در تازه‌ترین واکنش حتی ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمادگی کشورمان را برای گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.

فارغ از مبنای واهی رجوع کشورهای اروپایی به یک بند تاریخ گذشته از قطعنامه سازمان ملل، با وجود اتهام پراکنی مقام‌های دیپلماتیک امریکا مبنی بر مشارکت پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، این ادعا هنوز به تأیید نهادهای امنیتی این کشور نرسیده است. چنان که یک مقام بلندپایه پنتاگون در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تأکید کرده که امریکا نمی‌تواند با اطمینان اعلام کند که روسیه در حمله به کی‌یف از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است. اما مقام‌های غربی به رغم عدم اثبات این ادعا همچنان می‌‌کوشند با برگزاری نشست‌های نمایشی در سطح شورای امنیت و تحریم‌های ویژه، افکار جهانی را تحت تأثیر سناریوی جدید پهپادی منحرف سازند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها