«فردا» گزارش می‌دهد

ماهیگیری عربستان از ناآرامی‌ها در ایران

کد خبر: 1180894

با وجود نقش پررنگ رسانه‌های تحت حمایت دولت سعودی در دامن زدن به اغتشاشات در ایران، وزیر امور خارجه عربستان گفته که سیاست ثابت ما عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است.

ماهیگیری عربستان از ناآرامی‌ها در ایران

گروه سیاست سایت فردا - شاید خنده‌تان بگیرد اما «فیصل بن فرحان» - وزیر خارجه عربستان - در گفت‌وگو با شبکه العربیه و در پاسخ به پرسشی در خصوص اعتراضات اخیر در ایران گفته که سیاست ثابت ما عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است و نمی‌خواهد در این خصوص اظهارنظر کند.

وزیر خارجه عربستان اظهار کرد که برای ایران و مردم آن آرزوی خیر دارد. او همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت: پنج دور گفت‌وگو بین دو کشور برگزار شده و طرفین در حال بررسی و ارزیابی این گفت‌وگوها برای برگزاری دور ششم هستند. ما در این امر جدی هستیم و می‌خواهیم باب گفت‌وگو باز باشد.

این حرف‌ها را اما در حالی می‌زند که کشورش در هفته‌های اخیر بیش از همه سعی داشته از آب گل‌آلود و اغتشاشات در ایران ماهی بگیرد. به حاشیه رفتن بحث رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای دور ششم با ریاض فقط یک سوی ماجراست و سوی دیگر همین تلاشی است که رسانه‌های فارسی زبان تحت نفوذ و مدیریت و البته دارای حمایت مالی عربستان در دامن زدن به ناآرام‌ها در ایران دارند. شاهد هم اینکه گاردین نوشته بود:  «بسیاری از یکصد نفر پرسنل این شبکه حقوق‌ سخاوتمندانه‌ای دریافت می‌کنند که حدود دو برابر دیگر رقبای رسانه‌ای است، اما این شبکه همواره از اعلام منبع حمایت مالی خود طفره رفته‌ است. گاردین اعلام کرده، سعود القحطانی مشاور اطلاعاتی بن‌سلمان که به دلیل ارتباط با موضوع قتل جمال خاشقجی از سمت خود برکنار شده، یکی از چهره‌های پشت پرده حمایت مالی از شبکه ایران اینترنشنال است.

رویکرد رسانه سعودی ایران اینترنشان در هفته‌های گذشته بارها مورد نقد و واکنش سیاسیون و مقامات در ایران قرار گرفته است. مثلا علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با اشاره به راه اندازی رسانه‌های فارسی زبان در خارج از کشور، گفت: کشورهایی حاضر به هزینه از جیب خود شدند تا رسانه فارسی زبان راه بیندازند در حالی که اصلا فارسی نمی‌دانند و می‌خواهند ما را تحت فشار قرار دهند و همین قدرت‌ها ما را وجه المصالحه خود قرار دادند.

فرمانده‌کل سپاه اما از کنایه زدن فراتر رفته و در همین رزمایش اخیر خیلی صریح به سعودی‌ها هشدار داد. سردار سلامی طی یک اتمام حجت جدی، گفت: «توصیه‌ای هم به عربستان دارم که با حمایت از برخی رسانه‌ها به‌دنبال فریب جوانان ما هستند، به رژیم آل‌سعود هشدار می‌دهم که مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم خودتان خواهد رفت؛ ما اتمام حجت می‌کنیم زیرا شما از طریق این رسانه‌ها در امور داخلی ما دخالت می‌کنید، ما به شما گفتیم، مراقب باشید.»

ناگفته نماند که تحلیلگران داخلی نیز در این بارها سخن گفته و تاکیدات لازم را داشته‌اند. مثلا  رضا نصری تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است که شبکه" ایران اینترنشنال" به دنبال مصادره ‌به‌مطلوب کردن اعتراضات مردم ایران و تبدیل مطالبات مدنی آن‌ها به مطالبات راهبردی عربستان سعودی است، گفت: از آنجا که این شبکه متعلق به دولت عربستان سعودی است، جا دارد موضوع عملکرد آن به عنوان یکی از موضوعات مهم در دستور کار مذاکرات تهران و ریاض قرار بگیرد.

او  در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقادات و هشدارهای مطرح شده از سوی برخی از مقامات ایران و تعدادی از کارشناسان در ارتباط با عملکرد شبکه "ایران اینترنشنال "در مورد حوادث اخیر در کشورمان، آیا ایران می‌تواند از این شبکه بر اساس قانون خود بریتانیا به "آفکام "شکایت کند؟ گفت: حتماً شکایت به آفکام (OFCOM) یک راهکار است؛ اما راهکاری است که همه شهروندان و کاربرانی که متوجه موارد نقض قانون توسط شبکه ایران‌ اینترنشنال می‌شوند می‌توانند به آن متوسل شوند و محدود به دولت ایران نیست.

با وجود همه این‌ها و رو شدن دست عربستان در حمایت از ایران اینترنشنال به عنوان یکی از اصلی‌ترین رسانه‌هایی که بنزین بر آتش اغتشاشات می‌ریزد، مقامات سعودی وقیحانه دم از عدم دخالت می‌زنند!

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها