قالیباف: بودجه ۱۴۰۱ موضوع زمین‌های قولنامه ای را حل می‌کند

کد خبر: 1181026

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان شهردار تبریز گفت: مشکل زمین‌های قولنامه ای امسال و در بودجه ۱۴۰۱ حل خواهد شد.

قالیباف: بودجه ۱۴۰۱ موضوع زمین‌های قولنامه ای را حل می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان شهردار تبریز گفت: مشکل زمین‌های قولنامه ای امسال و در بودجه ۱۴۰۱ حل خواهد شد.

عدم صدور پروانه و ارائه خدمات به زمین‌های قولنامه ای توسط شهرداری‌های کشور گرفتاری‌هایی برای برخی شهروندان ایجاد کرده است، افرادی که به خاطر قولنامه ای بودن املاک شأن امکان دریافت خدمات از شهرداری‌ها را ندارند و برخی از آنها به همین بهانه اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز می‌کنند.

شهردار تبریز عصر امروز پنج شنبه در یکصد و چهاردهمین مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که با حضور محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به این دغدغه مهم شهروندان، حل موضوع املاک قولنامه ای را خواستار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان یعقوب هوشیار با اشاره به مساله مطرح شده در خصوص زمین‌های قولنامه ای گفت: امسال در قانون بودجه ۱۴۰۱، بندی آمده است که این موضوع را حل می‌کند و مردم را نجات می‌دهد به عنوان مثال در یکی از مناطق تهران این موضوع مشهود است که به خاطر حاشیه نشینی آدم‌های بسیار مستضعفی در آن منطقه حضور دارند و زمین‌هایشان جز زمین ملی هم محسوب می‌شود که مطابق این بند قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت و وزارتخانه مربوطه می‌توانند وارد عمل شوند.

قالیباف افزود: در این صورت علاوه برحل مشکل صدور پروانه‌ها، مساله ساخت و سازهای غیرقانونی نیز حل خواهد شد که به دنبال دائمی کردن این قانون هستیم که در بحث بازآفرینی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

اصلاح قانون حریم و محدوده شهرها و تخصیص ۴۲۰ میلیون یورو به خط ۲ متروی تبریز

شهردار تبریز نیز در این جلسه گفت: اصلاح قانون محدوده و حریم شهر از الزاماتی است که باید طبق تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ حریم شهرها و لزوم قرار گرفتن در اختیار شهرها بدون ملاحظات تقسیمات سیاسی مورد توجه قرار گیرد.

یعقوب هوشیار اظهار کرد: متأسفانه در کلانشهرها، اراضی ملی داخل محدوده در اختیار شهرداری نیست و به همین دلیل در پی نبود نظارت کافی از سوی شهرداری نمی‌توان از ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته ممانعت کرد.

بودجه ۱۴۰۱ موضوع زمین‌های قولنامه ای را حل می‌کند

وی افزود: افراد ساکن در این منطقه، اراضی را تصرف نکرده‌اند، بلکه افراد سودجو نسبت به این کار اقدام می‌کنند. خواهشمندم این موضوع مدنظر باشد که در سطح کلانشهرها مدیریت اراضی ملی با شهرداری‌ها باشد.

شهردار تبریز با اشاره به ضوابط سختگیرانه میراث فرهنگی در حریم بافت تاریخی شهر نیز گفت: ضوابط سختگیرانه میراث فرهنگی در حریم بافت تاریخی شهرها موجب خروج سکنه این بافت و متروکه ماندن آن شده و انتظار می‌رود این ضوابط از سوی نمایندگان مجلس و دولت اصلاح و بازنگری شود.

نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور خرید و افزایش اتوبوس‌های شهری را نیاز کلانشهرهای کشور دانست و افزود: کلانشهرها در راستای کاهش ترافیک شهری و آلودگی محیط زیست نیازمند تجهیز و نوسازی ناوگانی اتوبوسرانی خود هستند که دولت در این حوزه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

وی بهره گیری از ظرفیت مناطق آزاد کشور با هدف وارد کردن خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها را در زمینه حل مشکلات مربوط به ترافیک شهرها مهم دانست.

هوشیار تصریح کرد: عدم پرداخت سهم دولت از پروژه‌های ملی کلانشهرها همچون قطار شهری، مشکل دیگری است که نیازمند تعامل و پیگیری این موضوع از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی اضافه کرد: فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط ۲ متروی تبریز در انتظار تأیید معاون اول رئیس جمهور است که با اختصاص آن شاهد پیشرفت چشمگیر در عملیات عمرانی قطار شهری تبریز خواهیم بود.

شهردار تبریز تصریح کرد: آمار زمین‌های اوقافی نیز در شهرهای بزرگ بالا است. اگر همه این اراضی در اختیار شهرداری باشد، شهرداری‌ها مانع دخل و تصرف و دست‌اندازی سودجویان می‌شوند.

وی خواستار تخصیص حق و حقوق شهرداری‌ها از محل ماده ۱۰۱ قانون شهرداری از املاک دولتی برای تأمین سرانه‌های عمومی شد.

هوشیار بهره گیری از طرفیت زمین‌های دولتی واقع در محدوده شهرها مثل پادگان‌ها، زندان و اداره‌جات برای توسعه سرانه فضای سبز را خواستار شد و در بخش دیگری از سخنانش به حل موضوع املاک قولنامه‌ای که سال هاست به دغدغه مهم شهروندان تبدیل شده اشاره نمود.

وی توجه روز افزون به موضوع پسماند شهری را ضروری دانست و بر احیای دریاچه ارومیه تاکید و گفت: احیای این دریاچه خواسته نه‌تنها شهروندان تبریز بوده بلکه با آینده مردم چند استان ارتباط دارد.

وی در پایان محقق شدن تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه در زمینه هوشمند سازی شهرها تاکید کرد./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها