«فردا» گزارش می‌دهد

واکنش‌ها به واکنش‌ها

کد خبر: 1182533

رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون به فاصله چهل روز از موضع‌گیری تحریک‌آمیز به بهانه فوت مهسا امینی، نسبت به جنایت تروریستی در حرم شاهچراغ ابراز تاسف کرد!

واکنش‌ها به واکنش‌ها

گروه سیاست سایت فردا - سکوت روسای جمهور پیش از خاتمی گرفته تا روحانی و احمدی‌نژاد در قبال وقایع و ناآرامی‌های اخیر در کشور برای همه محل سوال شده و با انتقاداتی نیز همراه بود، اما حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ بالاخره صدای آقایان را درآورد. واکنش‌‌های خاتمی و روحانی به این موضوع که بر محور نفی خشونت استوار بود البته با واکنش‌هایی همراه شد. از استقبال روزنامه‌های اصلاح‌طلب گرفته تا انتقاد کیهان.

روزنامه اعتماد از قول احمد میدری، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی واکنش خاتمی را «دعوتی ریشه‌دار برای پرهیز از خشونت و ایجاد راهی برای حل بحران کنونی» توصیف کرده و نوشته: «پیامی از رهبر اصلاحات که هنوز دقایقی از انتشار آن نگذشته بود که بازار ارزیابی‌های موافق و مخالف در خصوص آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حسابی گرم شد. مطابق معمول گروهی از فعالان سیاسی از در مخالفت با این پیام در آمدند و آن را دیرهنگام، مبهم و محافظه‌کارانه توصیف کردند و برخی دیگر نیز در تایید این پیام، اظهارنظر و آن را مسیر تازه‌ای برای رسیدن به کنشگری معقول تحلیل کردند. 

پیامی که در آن هم نسبت به حادثه تلخ «شیراز» واکنش نشان داده شده بود و هم در خصوص حوادث دردناک «تهران» و «زاهدان» و «مازندران» و «کردستان» و در کل درباره «جای‌جای میهن».»

روزنامه اصلاح‌طلب هم‌میهن نیز جلد امروز خود را به خاتمی اختصاص داده و سعی کرده پیام او را بررسی کند. «سازندگی» نیز واکنش‌های سیاسیونی مثل خاتمی و روحانی را محور قرار داده و از «نفی خشونت» نوشته است. 

در مقابل اما برخی به نقد این واکنش‌ها پرداخته‌اند. مثلا  «کیهان» بیانیه خاتمی را «شیطنت‌آمیز» توصیف کرده و نوشته: «این موضع‌گیری فرافکنانه در حالی است که او و برخی هم‌طیفانش، شریک همه جنایت‌ها و خسارت‌هایی است که در چهل روز گذشته در قالب اغتشاش و تخریب و ترور به مردم و نیروهای امنیتی و اقتصاد کشور وارد شده و به‌ویژه خون شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ- به‌خاطر فرصت فراهم کردن برای ترور و جنایت- سنگینی می‌کند. دم زدن خاتمی درباره زندگی در حالی است که او با وجود اذعان به دروغ بودن تقلب در انتخابات 1388، جزو سردمداران اصلی آشوب و فتنه در آن سال بود و در کنار هشت ماه خسارات امنیتی به کشور، زمینه‌ساز تحریم‌های دهه اخیر آمریکا علیه ملت ایران شد.»

این روزنامه اصولگرا افزوده است: «نکته تلخ و تأسف‌بار اینکه بلافاصله پس از تشدید جنایت و ترور (ماجرای حرم شاهچراغ) خاتمی به‌ جای مطالبه انتقام از طراحان این جنایت تروریستی، ادعا می‌کند خشونت را نباید با خشونت پاسخ داد. باید با بررسی بیشتر مراکز امنیتی و قضایی روشن شود او و امثال وی چه نسبتی با جنایتکاران دارند که مجازات آنها را ناخوش می‌دارد و در واقع تشویق به دست روی دست گذاشتن برای جنایات بیشتر می‌کند؟! و نهایتاً اینکه خاتمی و اصلاح‌طلبان، از حامیان اصلی دولت اشرافی غربگرایی بودند که به مدت هشت سال اقتصاد کشور را دچار عقبگرد‌های جدی کرد و حالا همان‌ها برای زندگی و معیشت مردم که آسیب زده‌اند، اشک تمساح می‌ریزند!»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها