عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار ادامه کار وزیر صمت شد

کد خبر: 1182667

و گفت: باید امورات وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را اصلاح کنیم و در این راستا کمیسیون صنایع مجلس، دولت و نمایندگان به داد این وزارتخانه برسند تا اقداماتش را به نتیجه برساند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار ادامه کار وزیر صمت شد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه کار وزیر صمت را خواستار شد و گفت: باید امورات وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را اصلاح کنیم و در این راستا کمیسیون صنایع مجلس، دولت و نمایندگان به داد این وزارتخانه برسند تا اقداماتش را به نتیجه برساند.

سید سلمان ذاکر ، در رابطه با استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: موافق ادامه کار آقای فاطمی امین هستم اما معتقدم با تفکیک وزارتخانه و رویکرد ساختاری با توجه به زحماتی که در این مدت کشیده اند می توانیم نتیجه خوبی بگیریم و وزارتخانه بازرگانی را در رابطه با امور مربوط به قیمت ها داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه علی ایحال در این موقعیت ها نباید وزیر صمت را از دست بدهیم، تاکید کرد: بلکه باید امورات را اصلاح کنیم، بنابراین باید کمیسیون صنایع و معادن، دولت و نمایندگان به داد این وزارتخانه برسند تا بتواند راه خود را که در این مدت پیموده به نتیجه برساند.

وزارت صمت تجمیعی از چند وزارتخانه است و رئیس جمهور نیز سال گذشته کتبا از کمیسیون اجتماعی خواستند تا وزارت بازرگانی از وزارت صمت جدا شود و اکثر نمایندگان کمیسیون اجتماعی نیز به این موضوع رای دادند که این اتفاق بیفتد تا بار وزارت صمت علی الخصوص در بخشی که مربوط به قیمت اقلام خوراکی و قیمت ها و صادرات و واردات است کاهش پیدا کند، اما این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر بحث معادن، صنعت خودرو و چند شرکت مطرح است که اگر در این اوضاع و احوال بخواهیم ساختاری برای آنها هزینه کنیم زمان بر است. مثلا اگر الان آقای فاطمی امین بخواهد صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار کند باید به نفع بیت المال و نفع مردم حرکت کند و از سوی دیگر 250 هزار کارگر را نیز باید نگاه دارد. تمام تلاش وزیر صمت بر حذف خودروهای بی کیفیت و کم کیفیت و یا ناامن بوده است و شاهد بودیم که خودروهایی مانند پراید و سمند از چرخه تولید خارج شد و همچنین سعی می کند خودروهایی تولید شود که با تولیدات بین المللی رقابت کرده و امنیت مردم را تامین کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در رابطه با دیگر اقدامات وزیر صمت در حوزه خودرو یادآور شد: فروش خودروها قبلا نوبتی و ثبت نامی بود اما الان هر کسی ثبت نام کند ظرف چند ماه می دهند! همچنین تحول ساختاری در سطح قوانین ایجاد کرده و رقابت بین شرکت های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا و شرکت های بخش خصوصی مثل مدیران خودرو و بهمن خودرو را تقویت کرده است. شخصا شاهد بوده ام که جلسات مختلفی برگزار شده و از سوی دیگر هم به تدریج تولید قطعات به بخش خصوصی واگذار شده و با تقویت آنها سعی کرده است خلأیی که قبل از انقلاب وجود داشته را جبران کند.

ذاکر با بیان اینکه این بی کیفیتی در تولید خودروها یکباره به وجود نیامده و طی چندین سال ایجاد شده است، تصریح کرد: اگر آرمانی هم فکر کنیم اینکه بخواهیم طی یکی دو سال به استانداردهای بین المللی مانند کشورهای آلمان، فرانسه و ژاپن برسیم امکان پذیر نیست و این کار زمان می برد.

وی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات وزیر صمت واگذاری تولید برخی از خودروها به بخش های خصوصی در شهرستان ها مانند تبریز و ارومیه بوده که بر اساس نیاز استان واگذار شده است. تغییر مهم ساختاری دیگر وارد کردن خودرو به قیمتی است که در قانون آمده و یا اینکه واردات خودروهای کِشَنده برای حل مشکلات صادرات و واردات را پیگیری کرده اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: اگر همه این موارد را سرجمع کنیم رویکرد وزیر صمت رویکرد خوبی است، گرچه هنوز خروجی اصلی را نتوانسته ایم بگیریم ولی حرکت مجموعه صمت به سمت اصلاح ساختاری و رضایتمندی مردم است، اما چون وزارت بازرگانی وزارتخانه ای تخصصی و الزامات خاص خود را دارد، در این بخش کمی موفق نبوده است که به واسطه تفکیک باید این اقدام نیز انجام شود.  

ذاکر به اقدامات فاطمی امین در حوزه معادن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری معادن را در حکم نفت دانستند، وزیر صمت شرکت های ایدرو و ایمیدرو را پای کار آورده است و آرام آرام تقویت برخی از دستگاه هایی که در حوزه معادن نقش بیشتری دارند را شاهد هستیم. همچنین رویکرد معادن هم عوض شده و به نظرم آزادسازی معادن که در برنامه ایشان بوده صورت گرفته است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز همین گرفتاری را داشتیم و آقای عبدالملکی بسیار فعال بودند، اما می خواستند اصلاحات و حرکت های چالشی را انجام دهند و مشکلات اساسی را درست کنند، بنابراین طبیعی است که ظرفیت زمان و مکان را نیاز داشتندکه باید در نظر گرفته می شد و شاهد بودیم که چهار، پنج ماه این وزارتخانه بلاتکلیف ماند و نتوانست کارش را انجام دهد و امیدواریم وزیر جدید موفق باشند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها